Karać czy kierować? W sprawie herbartowskiej kategorii „Zucht”
Abstrakt
Niekiedy obraz przemawia bardziej niż słowo, dlatego we wstępie chciałbym odwołać się do pewnego osobistego doświadczenia. W ubiegłym roku, w wakacje zwiedzałem wystawę w Muzeum Szkolnictwa w bawarskim miasteczku Ichenhausen. Znajduje się ono w dawnym budynku szkoły. Ekspozycja przedstawia główne etapy materialnego rozwoju edukacji od czasów prehistorycznych aż do współczesności. W jednym z pomieszczeń zrekonstruowano dziewiętnastowieczną izbę lekcyjną. Oprócz wyposażenia starano się odtworzyć również atmosferę panującą wówczas na zajęciach. Stąd niemal każdy szczegół sali odgrywał ważną rolę.
Copyright (c) 2016 Horyzonty Wychowania
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: