Design thinking – behawioralny aspekt kreowania przedsiębiorczości
Abstrakt
Głównym celem artykułu jest opis możliwości zastosowania metody design thinking w polskiej praktyce edukacyjnej zarówno w odniesieniu do nauczania przedsiębiorczości, jak i zagadnień związanych z przedsiębiorczością akademicką, kierowanych do studentów studiów licencjackich, magisterskich i doktoranckich. Aby zrealizować niniejszy cel zastosowano metodę behawioralną oraz technikę właściwą dla tej metody, czyli obserwację uczestniczącą, mającej charakter jawny, niekontrolowany i czasowy, tj. trwającą 3 miesiące (Chodoubski 2011). Design thinking to metoda, która z jednej strony ma na celu zrozumienie, opisanie potrzeb klienta, a z drugiej strony identyfikację silnych stron potencjalnego przedsiębiorcy. Zarówno strona popytowa, jak i podażowa analizowane i modyfikowane są z perspektywy jednostkowej, a zatem behawioralnej, co ma wpłynąć na jej skuteczność i pewnego rodzaju optymalne dostosowanie do potrzeb obu stron – sprzedającego i kupującego. Metodę tę po raz pierwszy zastosowano na Uniwersytecie Stanforda oraz wśród przedsiębiorstw działających w Dolinie Krzemowej. Od 2012 roku zaczyna być wprowadzana, na razie incydentalnie, do polskiej dydaktyki i praktyki przedsiębiorczości. W artykule przedstawiono wszystkie 5 etapów tej metody z przypisaniem do nich narzędzi oraz celów. Efektem końcowym, swego rodzaju wnioskami, jest próba analizy na ile podejście i specyfika metody stosowanej w innym kontekście kulturowym jest lub może być przydatna w warunkach polskich. Innym elementem analizy będzie próba zdefiniowania kluczowych aspektów procesu design thinking dla wzmacniania postaw przedsiębiorczych, głównie w odniesieniu do nauczania przedsiębiorczości akademickiej.
Bibliografia
Babbie E. (2005), Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo PWN, Warszawa, s115-119.
Brown T., Katz B. (2009), Change by design. How design thinking transforms organizations and inspires innovation, Harper Business Publishers, s. 227-253.
Brown T., Wyatt J. (2010), Design Thinking for Social Innovation, Stanford Social Innovation Review, Stanford Graduate School of Business, s. 31-35.
Brzozowski M., (2014), Myślenie projektowe i myślenie strategiczne w rozwoju przedsiębiorstwa, [w:] Zeszyty naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Seria Administracja i Zarządzanie, s. 169-178.
Chodubski A. (2011), Wstęp do badań politologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, s. 137-139.
Czapiński J. (2015), Stan społeczeństwa obywatelskiego, [w:] Diagnoza społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków. Raport, J. Czapiński i T. Panek (red.), Wyd. Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa, s. 333-344.
Gawroński H., Seredocha I. (2012), Proces ewaluacji projektu „Wzrost innowacyjności i konkurencyjności elbląskich MŚP poprzez tymczasowe zatrudnienie wysoko wykwalifikowanej kadry”, [w:] Ewaluacja i audyt w projektach, organizacjach i politykach publicznych, Kraków, s. 15.
Mair J., Noboa E. (2010), Przedsiębiorczość społeczna: jak powstaje i kształtuje się zamiar stworzenia przedsięwzięcia z zakresu przedsiębiorczości społecznej, [w:] J. Mair, J. Robinson, K. Hockerts (red.), Współczesna polityka społeczna. Przedsiębiorczość społeczna, tłumaczenie K. Dzięciołowicz, Elipsa, Warszawa, s. 143-147.
Merholz P. (2009), Why Design tkinking won’t save You, Harvard Business Review.
Mini-guide to Goffman’s Frame Analysis, odczyt ze stron: http://mnissen.psy.ku.dk/Undervisning/sojle/miniguide_to_goffman. (20.11.2015).
Norman D. (2015), Design thinking: A Useful Myth, Design Directory, San Diego (www.core77.com).
Plattner H. (2012), Bootcamp Bootleg, Institute of design at the Stanford University, s. 2-5.
Rosińska M. (2010), Przemyśleć u/życie – projektanci, przedmioty, życie społeczne, Wydawnictwo Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa, s. 15-17.
Sanders D. (2006), Behawioryzm, [w:] Teorie i metody w naukach politycznych, D. Marsh, G. Stoker (red.), tłumaczenie J. Tegnerowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 43-60.
Strony internetowe Design School Stanford University: dschool.stanford.edu.
Strona internetowa programu TEPSIE: www.tepsie.eu.
Strony internetowe Uniwersytetu Harvarda: https://cb.hbsp.harvard.edu/
Strona internetowa wortalu design thinking w Polsce: designthinking.pl.
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z dnia 18 grudnia 2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE), Dziennik Urzędowy UE z dnia 30.12.2006, L 394/10, Bruksela.
Copyright (c) 2016 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: