Design thinking – behawioralny aspekt kreowania przedsiębiorczości
Abstract
Głównym celem artykułu jest opis możliwości zastosowania metody design thinking w polskiej praktyce edukacyjnej zarówno w odniesieniu do nauczania przedsiębiorczości, jak i zagadnień związanych z przedsiębiorczością akademicką, kierowanych do studentów studiów licencjackich, magisterskich i doktoranckich. Aby zrealizować niniejszy cel zastosowano metodę behawioralną oraz technikę właściwą dla tej metody, czyli obserwację uczestniczącą, mającej charakter jawny, niekontrolowany i czasowy, tj. trwającą 3 miesiące (Chodoubski 2011). Design thinking to metoda, która z jednej strony ma na celu zrozumienie, opisanie potrzeb klienta, a z drugiej strony identyfikację silnych stron potencjalnego przedsiębiorcy. Zarówno strona popytowa, jak i podażowa analizowane i modyfikowane są z perspektywy jednostkowej, a zatem behawioralnej, co ma wpłynąć na jej skuteczność i pewnego rodzaju optymalne dostosowanie do potrzeb obu stron – sprzedającego i kupującego. Metodę tę po raz pierwszy zastosowano na Uniwersytecie Stanforda oraz wśród przedsiębiorstw działających w Dolinie Krzemowej. Od 2012 roku zaczyna być wprowadzana, na razie incydentalnie, do polskiej dydaktyki i praktyki przedsiębiorczości. W artykule przedstawiono wszystkie 5 etapów tej metody z przypisaniem do nich narzędzi oraz celów. Efektem końcowym, swego rodzaju wnioskami, jest próba analizy na ile podejście i specyfika metody stosowanej w innym kontekście kulturowym jest lub może być przydatna w warunkach polskich. Innym elementem analizy będzie próba zdefiniowania kluczowych aspektów procesu design thinking dla wzmacniania postaw przedsiębiorczych, głównie w odniesieniu do nauczania przedsiębiorczości akademickiej.
References
Babbie E. (2005), Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo PWN, Warszawa, s115-119.
Brown T., Katz B. (2009), Change by design. How design thinking transforms organizations and inspires innovation, Harper Business Publishers, s. 227-253.
Brown T., Wyatt J. (2010), Design Thinking for Social Innovation, Stanford Social Innovation Review, Stanford Graduate School of Business, s. 31-35.
Brzozowski M., (2014), Myślenie projektowe i myślenie strategiczne w rozwoju przedsiębiorstwa, [w:] Zeszyty naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Seria Administracja i Zarządzanie, s. 169-178.
Chodubski A. (2011), Wstęp do badań politologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, s. 137-139.
Czapiński J. (2015), Stan społeczeństwa obywatelskiego, [w:] Diagnoza społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków. Raport, J. Czapiński i T. Panek (red.), Wyd. Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa, s. 333-344.
Gawroński H., Seredocha I. (2012), Proces ewaluacji projektu „Wzrost innowacyjności i konkurencyjności elbląskich MŚP poprzez tymczasowe zatrudnienie wysoko wykwalifikowanej kadry”, [w:] Ewaluacja i audyt w projektach, organizacjach i politykach publicznych, Kraków, s. 15.
Mair J., Noboa E. (2010), Przedsiębiorczość społeczna: jak powstaje i kształtuje się zamiar stworzenia przedsięwzięcia z zakresu przedsiębiorczości społecznej, [w:] J. Mair, J. Robinson, K. Hockerts (red.), Współczesna polityka społeczna. Przedsiębiorczość społeczna, tłumaczenie K. Dzięciołowicz, Elipsa, Warszawa, s. 143-147.
Merholz P. (2009), Why Design tkinking won’t save You, Harvard Business Review.
Mini-guide to Goffman’s Frame Analysis, odczyt ze stron: http://mnissen.psy.ku.dk/Undervisning/sojle/miniguide_to_goffman. (20.11.2015).
Norman D. (2015), Design thinking: A Useful Myth, Design Directory, San Diego (www.core77.com).
Plattner H. (2012), Bootcamp Bootleg, Institute of design at the Stanford University, s. 2-5.
Rosińska M. (2010), Przemyśleć u/życie – projektanci, przedmioty, życie społeczne, Wydawnictwo Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa, s. 15-17.
Sanders D. (2006), Behawioryzm, [w:] Teorie i metody w naukach politycznych, D. Marsh, G. Stoker (red.), tłumaczenie J. Tegnerowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 43-60.
Strony internetowe Design School Stanford University: dschool.stanford.edu.
Strona internetowa programu TEPSIE: www.tepsie.eu.
Strony internetowe Uniwersytetu Harvarda: https://cb.hbsp.harvard.edu/
Strona internetowa wortalu design thinking w Polsce: designthinking.pl.
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z dnia 18 grudnia 2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE), Dziennik Urzędowy UE z dnia 30.12.2006, L 394/10, Bruksela.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: