Przedsiębiorczość ludzi młodych i ścieżki karier. Stan, uwarunkowania, konsekwencje
Abstrakt
W analizie ścieżek karier zawodowych młodych ludzi, ścieżka przedsiębiorcza zajmuje szczególne miejsce. Przedsiębiorczość i przedsiębiorcze kariery postrzega się jako nośnik nowych idei, kreatywności, innowacyjności przekładający się na nowe nowych wartości, nowe produkty, nowe miejsca pracy, itp.. W ślad za rolą jaką się jej przypisuje , podejmuje się wysiłki na rzecz wzrostu jej poziomu i jakości. Ważne miejsce w tworzeniu warunków dla jej rozwoju zajmują wysiłki edukacyjne (programy, koncepcje, modele kształcenia). Jednakże efekty tych starań zwykle nie są zadawalające ani dla ich twórców (polityków, edukatorów) ani dla adresatów. Celem artykułu opartego na badaniach nad przedsiębiorczością młodzieży jest zwrócenia uwagi na przyczyny tych niepowodzeń. Przyjmują przy tym założenie, że zarówno sposób rozumienia przedsiębiorczości jaki i ścieżek karier zawodowych a także modeli edukacyjnych współczesnego pokolenia należy definiować w sposób odmienny od tradycyjnego.
Bibliografia
Bańka A., (2007) Poradnictwo zawodowe w kształtowaniu przedsiębiorczości. Kapitał kariery oraz zdolności zatrudnianieniowej młodzieży. [w:] Biela A., (red.) Nauka pracy, doradztwo zawodowe i przedsiębiorczość młodzieży. Kancelaria Senatu.Warszawa
Bae, T.,J, Qian, S., Miao Ch., Fiet J. O.; (2014). The Relationship Between Entrepreneurship Education and Entrepreneurial Intentions: A Meta-Analytic Review, Entrepreneurship Theory and Practice, Special Issue, Vo.38, Issue2, March,
Bell D (1998)., Kulturowe sprzeczności kapitalizmu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Bratnicki M., Strużyna J., (2002) Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny. Wydawnictwo Uczelniane AE Katowice.
Castells M., (2011) Spoleczeństwo sieci. PWN. Warszawa
Crant. J.M. Proactive Behavior in Organizations, Journal of Management 2000, Vol. 26, No. 3, 435-462
Glinka B., Gudkova S., (2011) Przedsiębiorczość. Wolters Kluwer , Warszawa
Harvard Business Review Polska, luty 2013
Łaguna M.,(2010) Przekonania na własny temat i aktywność celowa. Badania nad przedsiębiorczością. GWP Gdańsk
Meredith G. G., Nelson, R.E., Neck P.A.(1982), The Practice of Enterpreneurship. Geneva.
Pierścionek Z, (2003), Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003.
McCrae, R.P., Costa, P.T.(2005) Osobowość dorosłego człowieka, Wydawnictwo WAM, Kraków
Safin, K., (2014) Przedsiębiorcze zachowania studentów – stan i konsekwencje dla dydaktyki. Horyzonty Wychowania, Vol. 13, No. 26,
Standing, G. (2014). Prekariat: Nowa niebezpieczna klasa. Wydawnictwo Naukowe PWN,
Vecchio R.P.(2003) Entrepreneurship and leadership: Common trends and common threads. Human Resource Management Review , 13,, pp. 303 – 327
Wach K., (2014) Europeanisation of Entrepreneurship Education in Europe – Looking Back and Looking Forward. Horyzonty Wychowania, Vol. 13, No.26, ss.11-31
Copyright (c) 2016 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: