Przedsiębiorczość ludzi młodych i ścieżki karier. Stan, uwarunkowania, konsekwencje
Abstract
W analizie ścieżek karier zawodowych młodych ludzi, ścieżka przedsiębiorcza zajmuje szczególne miejsce. Przedsiębiorczość i przedsiębiorcze kariery postrzega się jako nośnik nowych idei, kreatywności, innowacyjności przekładający się na nowe nowych wartości, nowe produkty, nowe miejsca pracy, itp.. W ślad za rolą jaką się jej przypisuje , podejmuje się wysiłki na rzecz wzrostu jej poziomu i jakości. Ważne miejsce w tworzeniu warunków dla jej rozwoju zajmują wysiłki edukacyjne (programy, koncepcje, modele kształcenia). Jednakże efekty tych starań zwykle nie są zadawalające ani dla ich twórców (polityków, edukatorów) ani dla adresatów. Celem artykułu opartego na badaniach nad przedsiębiorczością młodzieży jest zwrócenia uwagi na przyczyny tych niepowodzeń. Przyjmują przy tym założenie, że zarówno sposób rozumienia przedsiębiorczości jaki i ścieżek karier zawodowych a także modeli edukacyjnych współczesnego pokolenia należy definiować w sposób odmienny od tradycyjnego.
References
Bańka A., (2007) Poradnictwo zawodowe w kształtowaniu przedsiębiorczości. Kapitał kariery oraz zdolności zatrudnianieniowej młodzieży. [w:] Biela A., (red.) Nauka pracy, doradztwo zawodowe i przedsiębiorczość młodzieży. Kancelaria Senatu.Warszawa
Bae, T.,J, Qian, S., Miao Ch., Fiet J. O.; (2014). The Relationship Between Entrepreneurship Education and Entrepreneurial Intentions: A Meta-Analytic Review, Entrepreneurship Theory and Practice, Special Issue, Vo.38, Issue2, March,
Bell D (1998)., Kulturowe sprzeczności kapitalizmu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Bratnicki M., Strużyna J., (2002) Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny. Wydawnictwo Uczelniane AE Katowice.
Castells M., (2011) Spoleczeństwo sieci. PWN. Warszawa
Crant. J.M. Proactive Behavior in Organizations, Journal of Management 2000, Vol. 26, No. 3, 435-462
Glinka B., Gudkova S., (2011) Przedsiębiorczość. Wolters Kluwer , Warszawa
Harvard Business Review Polska, luty 2013
Łaguna M.,(2010) Przekonania na własny temat i aktywność celowa. Badania nad przedsiębiorczością. GWP Gdańsk
Meredith G. G., Nelson, R.E., Neck P.A.(1982), The Practice of Enterpreneurship. Geneva.
Pierścionek Z, (2003), Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003.
McCrae, R.P., Costa, P.T.(2005) Osobowość dorosłego człowieka, Wydawnictwo WAM, Kraków
Safin, K., (2014) Przedsiębiorcze zachowania studentów – stan i konsekwencje dla dydaktyki. Horyzonty Wychowania, Vol. 13, No. 26,
Standing, G. (2014). Prekariat: Nowa niebezpieczna klasa. Wydawnictwo Naukowe PWN,
Vecchio R.P.(2003) Entrepreneurship and leadership: Common trends and common threads. Human Resource Management Review , 13,, pp. 303 – 327
Wach K., (2014) Europeanisation of Entrepreneurship Education in Europe – Looking Back and Looking Forward. Horyzonty Wychowania, Vol. 13, No.26, ss.11-31
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: