Od szkoły biurokratów do szkoły obywateli
Abstract
Pośród niezwykle ważnych, wymagających poważnego potraktowania problemów polskiej edukacji znajduje się zagadnienie uzyskiwania przez obywateli rzeczywistego wpływu na losy szkół. Na drodze od szkoły traktowanej jako własność autorytarnego państwa do szkoły, za którą odpowiedzialni czują się obywatele wolnej Polski odbyliśmy już długą wędrówkę. Dzisiaj warto, pamiętając o osiągnięciach oświatowych Samorządowej Rzeczypospolitej, zastanowić się, czy nie należy podjąć kolejnego kroku na drodze do przejęcia polskich szkół publicznych przez obywateli. Jest to zadanie niezwykle trudne, ale – jak uczy najnowsza historia naszej oświaty – całkowicie realne, równocześnie kluczowe dla fundamentalnego polskiego problemu, jakim jest budowa społeczeństwa obywatelskiegCopyright (c) 2017 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: