Pojęcie autorytetu u współczesnej młodzieży
Abstract
We współczesnym świecie wiele mówi się o upadku kultury
i cywilizacji. Wartości wyższe, takie jak: sprawiedliwość, prawda,
honor, patriotyzm powoli tracą na znaczeniu. Ich miejsce zajmują
wartości materialne, konsumpcyjne, czyli te położone najniżej
w hierarchii wartości. Niektórzy uważają, że spowodowane jest
to „mechanistycznym poglądem zachodniej nauki”1. Maria Sitko
twierdzi, że współczesny świat znajduje się „w okresie bezkrólewia
wartości”. Dzisiaj to nie autorytety i nie tradycja wpływa
na kształtowanie się wartości. Na to, co uznajemy za cenne,
wpływa rozwój techniczny, procesy polityczne i w końcu moda2.
W takimświecie wychowują się dzieci i młodzież, w świecie bez
wyższych wartości.
Copyright (c) 2017 HORIZONS OF EDUCATION
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: