Inwazja przekłuwaczy ciał. Wychowawcze problemy tatuażu i piercingu u nastolatków
Abstract
Człowiek od zawsze ozdabiał swoje ciało, ale z reguły miało
to znaczenie rytualne. Dlaczego dzisiaj, wyzwolony od ograniczeń,
lekceważąc dawne kanony piękna, pragnie ze swojej skóry
uczynić żywy obraz?
Tatuaż – niegdyś „sztuka” zarezerwowana dla przestępców,
żeglarzy i żołnierzy – ostatnio stał się modny wśród młodzieży.
Ulice polskich miast pełne są młodych ludzi, którzy noszą na
swoim ciele przeróżne znaki, symbole i słowa. Kiedyś wielbiciele
ruchu punk „pozapinali swoje twarze na agrafki” i obwiesili je łańcuchami
i kolczykami, dziś niemal co drugi młody człowiek nosi
w uchu jakąś ozdobę. Przyozdabianie się nabrało rozmachu –
upiększane są nosy, wargi, języki, łuki brwiowe, policzki, sutki,
pępki i części intymne. Pole do popisu jest niemal nieograniczone,
prawie każdy fragment ludzkiego ciała daje się przekłuć
i przystroić jakimś mniej lub bardziej gustownym drobiazgiem.
Szacuje się, że w Polsce już około trzech milionów osób poddało
się zabiegom przekłuwania różnych części ciała.
Copyright (c) 2017 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: