Czy przedsiębiorczy skuteczniej uczą przedsiębiorczości?
Abstract
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie, na ile osobnicze cechy nauczyciela akademickiego i jego praktyczne doświadczenie w działalności gospodarczej są istotne w odbiorze treści programowych związanych z przedsiębiorczością i w jakim stopniu są w stanie wpłynąć na inicjację i rozwój postaw przedsiębiorczych wśród studentów.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Artykuł przedstawia wyniki pilotażowego badania ankietowego studentów kierunków ekonomicznych dotyczące postrzegania pożądanego zestawu kompetencji i cech osobowości nauczycieli przedsiębiorczości oraz stopnia ich zbieżności z cechami przedsiębiorcy.
PROCES WYWODU: Artykuł rozpoczyna krytyczny przegląd dyskusji naukowej na temat nauczania przedsiębiorczości, w tym metod nauczania, kompetencji i cech osobowości nauczycieli przedsiębiorczości. Następnie omówiono wyniki własnych ilościowych badań empirycznych dotyczących wpływu nauczania, w tym osobowości i doświadczenia biznesowego nauczyciela akademickiego, na rozwój postaw przedsiębiorczych wśród studentów studiów ekonomicznych.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Doświadczenie w biznesie połączone z kreatywnością i umiejętnościami komunikacyjnymi to najważniejsze cechy skutecznego nauczyciela przedsiębiorczości.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Skuteczne nauczanie przedsiębiorczości wymaga od nauczyciela doświadczenia na temat prowadzenia biznesu oraz odpowiedniego nastawienia do słuchaczy i procesu nauczania. Niezbędna jest otwartość i interaktywne prowadzenie zajęć, z dużą dozą pomysłowości i poczucia humoru, angażującego grupę do współpracy i poznawania treści zajęć.
References
Benson, G.L. (1992). Teaching entrepreneurship through the classics. Journal of Applied Business Research, 8(4), 135.
Brockhaus, R.H. i Horwitz, P.S. (1986). The Psychology of the Entrepreneur. W: D.L. Sexton i R.W. Smilor (red.), The Art and Science of Entrepreneurship. Cambridge: Ballinger Publishing Company.
Chell, E., Haworth, J. i Brearley, S. (1991). The Entrepreneurial Personality: Concepts, Cases and Categories. London: Routledge.
Daly, S. (2001). Student-operated Internet businesses: true experiential learning in entrepreneurship and retail management. Journal of Marketing Education, 23(3), 204.
Daszkiewicz, N. (2014). Education as a Stimulating Factor for Entrepreneurship Development. Horyzonty Wychowania, 13(26), 165‑177.
Garavan, T.N. i O’Cinneide, B. (1994). Entrepreneurship education and training programmes: a review and evaluation – part 1. Journal of European Industrial Training, 18(8), 3‑12.
Gartner, W.B. i Vesper, K.H. (1994). Experiments in entrepreneurship education: successes and failures. Journal of Business Venturing, 9(3), 179‑187.
Heinonen, J. i Poikkijoki, S.A. (2006). An entrepreneurial-directed approach to entrepreneurship education: mission impossible? Journal of Management Development, 25(1), 80‑94.
Henry, C., Hill, F. i Leitch, C. (2005). Entrepreneurship education and training: can entrepreneurship be taught? Part I. Education+ Training, 47(2), 98‑111.
Hindle, K. (2002). A grounded theory for teaching entrepreneurship using simulation games. Simulation & Gaming, 33(2), 236.
Kirby, D.A. (2002). Entrepreneurship Education: Can Business Schools Meet the Challenge? International Council for Small Business – 47 The World Conference, 24.
Kirby, D.A. (2004). Entrepreneurship education: can business schools meet the challenge? Education + Training, 46(8/9), 510‑519.
Kuratko, D.F. (2005). The emergence of entrepreneurship education: Development, trends, and challenges. Entrepreneurship Theory and Practice, 29(5), 577‑598.
Leitch, C. i Harrison, R. (1999). A process model for entrepreneurship education and development. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 5(3), 83.
Matlay, H. (2008). The impact of entrepreneurship education on entrepreneurial outcomes. Journal of Small Business and Enterprise Development, 15(2), 382‑396.
Mwasalwiba, S.E. (2010). Entrepreneurship education: a review of its objectives, teaching methods, and impact indicators. Education + Training, 52(1), 20‑47.
Neck, H.M. i Greene, P.G. (2011). Entrepreneurship Education: Known Worlds and Frontiers. Journal of Small Business Management, 49(1), 55‑70.
Pozyskano z: http://doi.org/10.1111/j.1540‑627X.2010.00314.x (dostęp: 15.02.2018).
Oosterbeek, H., van Praag, M. i Ijsselstein, A. (2010). The impact of entrepreneurship education on entrepreneurship skills and motivation. European Economic Review, 54(3), 442‑454. Pozyskano z: http://doi.org/10.1016/j.euroecorev.2009.08.002 (dostęp: 15.02.2018)
Peterman, N.E. i Kennedy, J. (2003). Enterprise education: Influencing students’ perceptions of entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 28(2), 129‑144.
Pittaway, L. i Cope, J. (2007). Entrepreneurship education: a systematic review of the evidence. National Council for Graduate Entrepreneurship, Working Paper 002/2006.
Rasmussen, E.A. i Sørheim, R. (2006). Action-based entrepreneurship education. Technovation, 26(2), 185‑194.
Robertson, M. i Collins, A. (2003). The video role model as an enterprise teaching aid. Education + Training, 45(6), 331.
Shane, S. i Venkataraman, S. (2007). The promise of entrepreneurship as a field of research. Entrepreneurship: Concepts, Theory and Perspective, 25(1), 171‑184.
Pozyskano z: http://doi.org/10.1007/978‑3-540‑48543‑8_8 (dostęp: 15.02.2018).
Solomon, G. (2007). An examination of entrepreneurship education in the United States. Journal of Small Business and Enterprise Development, 14(2), 168‑182.
Stewart, J. i Knowles, V. (2003). Mentoring in undergraduate business management programmes. Journal of European Industrial Training, 27(2‑4), 147.
Tracz, M., Rachwał, T. (2007). Przedmiot podstawy przedsiębiorczości – założenia realizacji a przygotowanie nauczycieli. Przedsiębiorczość – Edukacja, 3, 286‑296.
Urbaniec, M. (2014). Współczesne wyzwania edukacji na rzecz przedsiębiorczości w szkolnictwie wyższym. Horyzonty Wychowania, 13(26), 209‑230.
Van der Sluis, J. i Van Praag, C.M. (2007). Returns to Education for Entrepreneurs and Employees: Identification by Means of Changes in Compulsory Schooling Laws. Amsterdam: University of Amsterdam, the Netherlands Working paper.
Van der Sluis, J., Van Praag, M. i Vijverberg, W. (2008). Education and entrepreneurship selection and performance: A review of the empirical literature. Journal of Economic Surveys, 22(5), 795‑841.
Pozyskano z: http://doi.org/10.1111/j.1467‑6419.2008.00550. x (dostęp: 15.02.2018).
Van Praag, C.M. (1999). Some classic views on entrepreneurship. De Economist, 147(3), 311‑335.
Van Praag, C.M. i Versloot, P. (2007). What is the value of entrepreneurship? A review of recent research. Small Business Economics, 29(4), 351‑382.
Vesper, K.H. i Gartner, W.B. (1997). Measuring progress in entrepreneurship education. Journal of Business Venturing, 12(5), 403‑421.
Von Graevenitz, G., Harhoff, D. i Weber, R. (2010). The effects of entrepreneurship education. Journal of Economic Behavior & Organization, 76(1), 90‑112.
Wach, K. (2013). Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno-gospodarczych. Przedsiębiorczość – Edukacja, 9, 246‑257.
Wach, K. (2014). Edukacja dla przedsiębiorczości: pomiędzy przedsiębiorczą pedagogiką a edukacją ekonomiczną i biznesową. Horyzonty Wychowania, 13(28), 11‑32.
Wach, K. (2016). Edukacja przedsiębiorcza: analiza bibliometryczna polskiego piśmiennictwa. Horyzonty Wychowania, 15(34), 11‑26.
Zioło, Z. (2007). Rola przedsiębiorczości w aktywizacji gospodarczej – zarys modelu. Przedsiębiorczość – Edukacja, 3, 10‑17.
Zioło, Z. (2012). Miejsce przedsiębiorczości w edukacji. Przedsiębiorczość – Edukacja, 8, 10‑23.
Copyright (c) 2018 Beata Stępień
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: