Foster care in the pandemic. Perception of those involved in the process of foster caring

  • Grażyna Genowefa Gajewska prof. UZ dr hab. – Zakład Pedagogiki Opiekuńczej i Rodziny Instytut Pedagogiki Wydział Pedagogiki Psychologii i Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego
Keywords: foster care, foster caring in pandemic, people involved in the process of foster caring, family foster care, institutional foster care

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to present foster care (family and institutional) during the pandemic in the perception of those involved. The basis are the preliminary, partial re­sults of the author’s research conducted from October to November 2020 during the reintroduction of restrictions resulting from the fight against the COVID-19 pandemic.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: How are the changes in foster care in the pandem­ic perceived by those directly or indirectly involved in its implementation and how do they assess them? A method of analysis of the literature on the subject was used, and in an empirical study a diagnostic survey.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The achievement of the goal is presented in the process of argumentation, which consists of: introduction to the issue, methodology of author’s research and presentation of selected results of author’s research showing the functioning of foster care in a pandemic in the perception of different groups involved.

RESEARCH RESULTS: The analysis presented shows selected aspects of foster caring in a pan­demic and sets out further directions of research. It is necessary to continue the empirical research presented, and to pay attention to the systemic approach to the phenomenon and the search for solutions that will improve social understanding, implementation and assistance of those involved in the implementation of tasks.

CONCLUSIONS, INNOVATIONS AND RECOMMENDATIONS: The majority, i.e. 70%, of the interviewed people involved in foster care perceived changes in its implementation during the pan­demic. Respondents from different groups noticed different changes. Their assessment was more often negative than positive. Many difficult tasks and situations were pointed out. Nevertheless, successes in their implementation were perceived.

Author Biography

Grażyna Genowefa Gajewska, prof. UZ dr hab. – Zakład Pedagogiki Opiekuńczej i Rodziny Instytut Pedagogiki Wydział Pedagogiki Psychologii i Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego
dr hab. nauk społecznych w zakresie pedagogiki, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Zielonogórskiego, kierownik Zakładu Pedagogiki Opiekuńczej i Rodziny Instytutu Pedagogiki Wydziału Pedagogiki, Psychologii i Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego. Specjalista z pedagogiki opiekuńczej, społecznej i rodziny. Autorka wielu książek z teorii oraz metodyki opieki i wychowania, edukacji środowiskowej, profesjonalizacji warsztatu pedagogicznego opiekunów i wychowawców oraz wsparcia społecznego dziecka w rozwoju. Inicjatorka wielu konferencji i seminariów naukowych, edukacyjnych oraz studenckich, w tym cyklicznych "Dni Rodzinnej Opieki Zastępczej na UZ", czy nt. opieki i wychowania w świetlicach szkolnych. Kierownik Studiów Podyplomowych Pedagogika Opiekuńczo-Wychowawcza na UZ, opiekun wymiany w programie Erasmus / Erasmus plus z L`Université Paris Ouest Nanterre La Défense (Francja).

References

Adamczewski, R. (2020). Rodzicielstwo zastępcze: diagnoza – krytyka – możliwości zmian. Perspektywa (auto)biograficzna. Bydgoszcz: Notitia Oficyna Wydawniczo-Edukacyjna.

Basiaga, J. (2014). Zawodowa miłość. O opiece nad dziećmi w pogotowiach rodzinnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK.

Błasiak, A. (2019). Tendencje zmian we współczesnych rodzinach w ponowoczesności. Horyzonty Wychowania 18(45), 11-21. DOI: 10.17399/HW.2019.184501

Błasiak, A. i Pasierbek, W. (2020). Edytorial: W trosce o człowieka. Horyzonty Wychowania 19(52), 5-6.

Gajewska, G.G. (2020). Współczesne tendencje, problemy oraz wyzwania w opiece i wychowaniu. Teoria, metodyka i praktyka w opinii studentów. Kraków: OW „Impuls”.

GUS. (2020, 14 maja). Piecza zastępcza w 2019 r. Pobrano 21.11.2020 z: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/dzieci-i-rodzina/dzieci/piecza-zastepcza-w-2019-roku,1,4.html

Kaszubska-Dziergas, P. (2020). Zaangażowanie ojców zastępczych w opiekę i wychowanie dzieci w rodzinnych domach dziecka. Opole: Uniwersytet Opolski.

Kolankiewicz, M. (2020). Zasady systemu pieczy zastępczej-dylematy praktyki. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 8, 29-43. DOI: 10.5604/01.3001.0014.4252

Makaruk, K., Włodarczyk, J. i Szredzińska, R. (2020). Negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie pandemii. Raport z badań ilościowych. Warszawa: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.

Marzec-Holka, K. (2012). Powroty dzieci z rodzin zastępczych do placówek opiekuńczo-wychowawczych. Bydgoszcz: Wydawnictwo Edukacyjne Wers.

Ptaszek, G., Stunża, G.D., Pyżalski, J., Dębski, M. i Bigaj, M. (2020). Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. UNICEF. (2020, 7 września). Co najmniej 1/3 uczniów na świecie nie ma dostępu do nauki zdalnej podczas zamknięcia szkół z powodu COVID-19. Pobrano 8.10.2020 z: https://unicef.pl/co-robimy/aktualnosci/wiadomosci/raport-unicef-co-najmniej-1-3-uczniow-na-swiecie-nie-ma-dostepu-do-nauki-zdalnej-podczas-zamkniecia-szkol-z-powodu-covid-19

Regulska, A. (2018). Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości. Analiza dyskursu retoryki politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.

Ruszkowska, M. (2020). Funkcjonowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych w czasie pandemii. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 10, 67-75. DOI: 10.5604/01.3001.0014.5974

Published
2021-02-17
How to Cite
Gajewska, G. G. (2021). Foster care in the pandemic. Perception of those involved in the process of foster caring. HORIZONS OF EDUCATION, 20(53), 49-60. https://doi.org/10.35765/hw.1523