Foster care in the pandemic. Perception of those involved in the process of foster caring
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to present foster care (family and institutional) during the pandemic in the perception of those involved. The basis are the preliminary, partial results of the author’s research conducted from October to November 2020 during the reintroduction of restrictions resulting from the fight against the COVID-19 pandemic.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: How are the changes in foster care in the pandemic perceived by those directly or indirectly involved in its implementation and how do they assess them? A method of analysis of the literature on the subject was used, and in an empirical study a diagnostic survey.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The achievement of the goal is presented in the process of argumentation, which consists of: introduction to the issue, methodology of author’s research and presentation of selected results of author’s research showing the functioning of foster care in a pandemic in the perception of different groups involved.
RESEARCH RESULTS: The analysis presented shows selected aspects of foster caring in a pandemic and sets out further directions of research. It is necessary to continue the empirical research presented, and to pay attention to the systemic approach to the phenomenon and the search for solutions that will improve social understanding, implementation and assistance of those involved in the implementation of tasks.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS AND RECOMMENDATIONS: The majority, i.e. 70%, of the interviewed people involved in foster care perceived changes in its implementation during the pandemic. Respondents from different groups noticed different changes. Their assessment was more often negative than positive. Many difficult tasks and situations were pointed out. Nevertheless, successes in their implementation were perceived.
References
Adamczewski, R. (2020). Rodzicielstwo zastępcze: diagnoza – krytyka – możliwości zmian. Perspektywa (auto)biograficzna. Bydgoszcz: Notitia Oficyna Wydawniczo-Edukacyjna.
Basiaga, J. (2014). Zawodowa miłość. O opiece nad dziećmi w pogotowiach rodzinnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK.
Błasiak, A. (2019). Tendencje zmian we współczesnych rodzinach w ponowoczesności. Horyzonty Wychowania 18(45), 11-21. DOI: 10.17399/HW.2019.184501
Błasiak, A. i Pasierbek, W. (2020). Edytorial: W trosce o człowieka. Horyzonty Wychowania 19(52), 5-6.
Gajewska, G.G. (2020). Współczesne tendencje, problemy oraz wyzwania w opiece i wychowaniu. Teoria, metodyka i praktyka w opinii studentów. Kraków: OW „Impuls”.
GUS. (2020, 14 maja). Piecza zastępcza w 2019 r. Pobrano 21.11.2020 z: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/dzieci-i-rodzina/dzieci/piecza-zastepcza-w-2019-roku,1,4.html
Kaszubska-Dziergas, P. (2020). Zaangażowanie ojców zastępczych w opiekę i wychowanie dzieci w rodzinnych domach dziecka. Opole: Uniwersytet Opolski.
Kolankiewicz, M. (2020). Zasady systemu pieczy zastępczej-dylematy praktyki. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 8, 29-43. DOI: 10.5604/01.3001.0014.4252
Makaruk, K., Włodarczyk, J. i Szredzińska, R. (2020). Negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie pandemii. Raport z badań ilościowych. Warszawa: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.
Marzec-Holka, K. (2012). Powroty dzieci z rodzin zastępczych do placówek opiekuńczo-wychowawczych. Bydgoszcz: Wydawnictwo Edukacyjne Wers.
Ptaszek, G., Stunża, G.D., Pyżalski, J., Dębski, M. i Bigaj, M. (2020). Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. UNICEF. (2020, 7 września). Co najmniej 1/3 uczniów na świecie nie ma dostępu do nauki zdalnej podczas zamknięcia szkół z powodu COVID-19. Pobrano 8.10.2020 z: https://unicef.pl/co-robimy/aktualnosci/wiadomosci/raport-unicef-co-najmniej-1-3-uczniow-na-swiecie-nie-ma-dostepu-do-nauki-zdalnej-podczas-zamkniecia-szkol-z-powodu-covid-19
Regulska, A. (2018). Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości. Analiza dyskursu retoryki politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.
Ruszkowska, M. (2020). Funkcjonowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych w czasie pandemii. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 10, 67-75. DOI: 10.5604/01.3001.0014.5974
Copyright (c) 2021 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: