Kształtowanie kompetencji studentów zgodnie z zasadami odpowiedzialnej edukacji menedżerskiej
Abstract
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest analiza możliwości kształtowania kompetencji studentów zgodnie z zasadami odpowiedzialnej edukacji menedżerskiej ukierunkowanej na wdrażanie zasad zrównoważonego rozwoju oraz próba oceny wyzwań z tym związanych.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Uniwersytety odgrywają zasadniczą rolę nie tylko w edukacji na rzecz przedsiębiorczości, lecz także w promowaniu zrównoważonej przedsiębiorczości
poprzez odpowiednie kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych studentów. Opracowanie ma charakter teoretyczno-praktyczny. Wśród zastosowanych metod badawczych należy wymienić
metodę analizy i konstrukcji logicznej, metodę analizy i krytyki piśmiennictwa oraz metodę analizy danych zastanych.
PROCES WYWODU: W pierwszej kolejności zostanie przybliżone znaczenie kompetencji przedsiębiorczych studentów, a następnie konieczność ich kształtowania ze szczególnym uwzględnieniem
międzynarodowej inicjatywy zainicjowanej przez ONZ w zakresie „Zasad odpowiedzialnej edukacji menedżerskiej”. Na tej podstawie dokonana zostanie próba oceny możliwości kształtowania
kompetencji studentów zgodnie z tymi zasadami.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Analiza badawcza pozwoli określić, w jaki sposób uniwersytety wdrażają zasady odpowiedzialnej edukacji menedżerskiej do programów nauczania i działalności
akademickiej. Dzięki temu uczelnie przyczyniają się do kształcenia odpowiedzialnych i etycznych menedżerów poprzez kształtowanie odpowiednich kompetencji przedsiębiorczych w zakresie wiedzy,
umiejętności oraz postaw.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Bardzo ważną rolę w dążeniach do zrównoważonego rozwoju odgrywa szkolnictwo wyższe, ponieważ na tym poziomie edukacji młodzież jest przygotowana do wejścia na rynek pracy. Kształtowanie kompetencji studentów zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju pozwala sprostać współczesnym wyzwaniom ekologicznym i społecznym.
References
Accenture (2013). Architects of a Better World. UN Global Compact-Accenture CEO Study on Sustainability 2013. Pozyskano z: http://www.accenture.com/SiteCollectionDocuments/PDF/Accenture-UN-Global-Compact-Acn-CEO-Study-Sustainability-2013.pdf (dostęp: 10.02.2018).
Brown, E. (2009). Corporate Social Responsibility in Higher Education. ACME: An International E-Journal for Critical Geographies, 8, 474-483
European Commission (2010). Europe 2020: A strategy for smart, sustainable and inclusive growth. Brussels: European Commission, COM(2010) 2020 final.
European Commission (2013). Entrepreneurship 2020 Action Plan: Reigniting the entrepreneurial spirit in Europe. Brussels: European Commission, COM(2012) 795 final.
Fichter, K., Geier, J., i Tiemann, I. (2016). Good practice collection – University support for sustainable entrepreneurship. Berlin, Helsinki, Linköping: SHIFT.
Frisk, E., i Larson, K.L. (2011). Educating for Sustainability: Competencies & Practices for Transformative Action. Journal of Sustainability Education, 2, March 2011
Hull, R.B., Kimmel, C., Robertson, D.P., i Mortimer, M. (2016). International field experiences promote professional development for sustainability leaders. International Journal of Sustainability in Higher Education, 17(1), 86-104.
Jamali, D.A. (2016). Opportunities and Challenges for CSR Mainstreaming in Business Schools. International Journal of Technology and Educational Marketing, 6(2), 1-29
Kapitulčinová, D., Dlouhá, J., Ryan, A., Dlouhý, J., Barton, A., Mader, M., Tilbury, D., Mula, I., Benayas, J., Alba, D., Mader, C., Michelsen, G., i Vintar, M. (Eds.) (2015). Leading Practice Publication: Professional development of university educators on Education for Sustainable Development in European countries. Prague: Charles University in Prague.
Lourenço, F., Jones, O., i Jayawarna, D. (2013). Promoting sustainable development: The role of entrepreneurship education. International Small Business Journal, 31(8), 841-865.
Prandi, M., Martell, J., i Lozano, J.M. (2018). Learning in a social context. Pozyskano z: http://www.unprme.org/resource-docs/LearninginaSocialContextReport.pdf (dostęp: 10.02.2018).
PRME (2018). List of Participants Principles for Responsible Management Education. Pozyskano z: http://www.unprme.org/participation/search-participants.php?search (dostęp: 10.02.2018).
PRME (2017). Impact A Decade of Principles for Responsible Management Education. Pozyskano z: http://www.unprme.org/resource-docs/PRMEImpactReport.pdf
PRME (2016). The State of CSR and RME in Business Schools and the Attitudes of their Students Third bi-annual study. Pozyskano z: http://www.unprme.org/resource-docs/25MGSMPRMEReport2016.pdf
PwC (2014). The talent challenge. Adapting to growth. 17th Annual Global CEO Survey: Transforming talent strategy. Pozyskano z: http://www.pwc.com/gx/en/hr-management-services/publications/assets/ceosurvey-talent-challenge.pdf (dostęp: 10.02.2018)
Rachwał, T., i Wach, K. (2016). Badanie intencji przedsiębiorczych młodego pokolenia: wyniki ankietyzacji wśród studentów kierunków nieekonomicznych. Przedsiębiorczość - Edukacja, 12, 405-415.
Sánchez, J. (2013). The impact of an entrepreneurship education program on entrepreneurial competencies and intention. Journal of Small Business Management, 51, 447-465.
Segalas, J., Ferrer-Balas, D., Svanstrom, M., Lundqvist, U., i Mulder, K.F. (2009). What has to be learnt for sustainability? A comparison of bachelor engineering education competencies at three European universities. Sustainability Science, 4(1), 17-27.
UNESCO (2012). ESD+TVET: promoting skills for sustainable development. Paris: UNESCO.
Urbaniec, M. (2015). Sustainable Development Indicators in Poland: Measurement and System Evaluation. Entrepreneurial Business and Economics Review, 3(1), 119-134.
Urbaniec, M. (2016). Rola uniwersytetu w kształtowaniu kompetencji przedsiębiorczych zgodnie z koncepcją zrównoważonego rozwoju. Horyzonty Wychowania, 15(35), 73-92.
Waddock, S. i Lozano, J.M. (2013): Developing More Holistic Management Education: Lessons Learned from Two Programs. Academy of Management Learning & Education, 12(2), 265-284
Whiddett, S., i Hollyforde, S. (2003). Modele kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Copyright (c) 2019 Maria Urbaniec
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: