Kształcenie studentów uczelni technicznej z wykorzystaniem aktywnych metod rozwoju przedsiębiorczości oraz innowacyjności
Abstract
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest identyfikacja aktywnych metod dydaktyki w uczelni technicznej dla rozwoju przedsiębiorczości oraz innowacyjności studentów na tle wyzwań i uwarunkowań wynikających z analizy przekształceń gospodarki w świecie i w Polsce.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Głównym problemem podjętym w publikacji jest efektywna forma rozwoju uzdolnień studentów w obszarze przedsiębiorczości technologicznej, stanowiącej swoisty mariaż przedsiębiorczości oraz innowacyjności. Artykuł ma charakter przeglądowy, oparty jest na analizie literatury oraz doświadczeń dydaktycznych autora w zakresie problematyki restrukturyzacji gospodarki.
PROCES WYWODU: Artykuł składa się z trzech zasadniczych części. W pierwszej przedstawiono analizę wyzwań rozwoju gospodarki światowej, uwzględniających kryteria sustainable development. Część druga zawiera identyfikację i analizę rozwoju przedsiębiorczości technologicznej studentów. W zakończeniu pomieszczono najważniejsze wnioski i stwierdzenia końcowe.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Aktywne metody prowadzenia zajęć dydaktycznych, w szczególności: studia przypadków, projekty rozwojowe oraz scenariusze restrukturyzacji sektorów i przedsiębiorstw, są skutecznymi instrumentami uzyskania przez studentów kompetencji do podnoszenia gotowości technologicznej gospodarki, to jest zdolności do absorbowania technologii przełomowych.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Dynamika upowszechniania produktów, powstałych w wyniku zastosowania technologii przełomowych, stwarza wiele zagrożeń cywilizacyjnych o nieznanej dotychczas skali. Celowe jest podjęcie przedsięwzięć formacyjnych dla odpowiedzialnego korzystania z osiągnięć wynalazców i wytwórców nowych produktów.
References
Brynjolfsson, E. i McAfee, A. (2015). Wyścig z maszynami. Jak rewolucja cyfrowa napędza innowacje, zwiększa wydajność i w nieodwracalny sposób zmienia rynek pracy. Warszawa:
Kurhaus Publishing.
China Information Technology Report. (2012-2017).
Christensen, C.M. (2014). Przełomowe innowacje. Warszawa: Wydawnictwa Profesjonalne PWN.
Industrial Development Report. (2016). UNIDO.
Journal of Unconventional Oil and Gas Resources. (2016). Volume 5.
Key Nanotechnology Indicators. (2016). OECD.
Kordel, P. (2014). Przedsiębiorczość technologiczna jako mechanizm rozwoju strategicznego organizacji. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 356, 19-28.
Nanotechnology Market Reports – Trends, Analysis & Statistics. (2015-2017). Nowy Przemysł. (2015-2017).
Olszewski, M. (2016). Mechatronizacja produktu i produkcji – przemysł 4.0. Pomiary Automatyka Robotyka, R. 20, nr 3, 14-27.
Pindór, T. (2016). Reindustrializacja Legnicko-Głogowskiego Okręgu Miedziowego. Barometr Regionalny: Analizy i Prognozy, t. 14, nr 1, 103-109.
Pindór, T. (2017). Innovative methods of natural gas exploitation as a factor of sustainable development
of world economy. Ekonomia i Środowisko, 4, 205-217.
Pyka, J. (2012). Działalność firmy Bata w Chełmku jako inwestora zagranicznego w warunkach społeczno-gospodarczych Polski w latach 1929-1939. Katowice: Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Handlowej im. W. Korfantego.
Societal Implications of Nanoscience and Nanotechnologies. UNESCO Report. (2014).
Stachowicz, J. (2015). Przedsiębiorczość technologiczna kluczową siłą rozwoju przedsiębiorstw wysokich technologii. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie. Politechnika Śląska, z. 83, s. 627-639.
Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. (2017). Warszawa: Ministerstwo Rozwoju.
Urbaniec, M. (2016). Rola uniwersytetu w kształtowaniu kompetencji przedsiębiorczych zgodnie z koncepcją zrównoważonego rozwoju. Horyzonty Wychowania, Vol. 15, No. 35, 73-91.
Wach, K. (2013). Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno-gospodarczych. Przedsiębiorczość – Edukacja, Vol. 9, 246-257.
Wach, K. (2016). Edytorial: Edukacja w służbie dla przedsiębiorczości. Horyzonty Wychowania, Vol. 15, No. 34, 5-6.
Copyright (c) 2019 Tadeusz Pindór
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: