Kształcenie studentów uczelni technicznej z wykorzystaniem aktywnych metod rozwoju przedsiębiorczości oraz innowacyjności
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest identyfikacja aktywnych metod dydaktyki w uczelni technicznej dla rozwoju przedsiębiorczości oraz innowacyjności studentów na tle wyzwań i uwarunkowań wynikających z analizy przekształceń gospodarki w świecie i w Polsce.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Głównym problemem podjętym w publikacji jest efektywna forma rozwoju uzdolnień studentów w obszarze przedsiębiorczości technologicznej, stanowiącej swoisty mariaż przedsiębiorczości oraz innowacyjności. Artykuł ma charakter przeglądowy, oparty jest na analizie literatury oraz doświadczeń dydaktycznych autora w zakresie problematyki restrukturyzacji gospodarki.
PROCES WYWODU: Artykuł składa się z trzech zasadniczych części. W pierwszej przedstawiono analizę wyzwań rozwoju gospodarki światowej, uwzględniających kryteria sustainable development. Część druga zawiera identyfikację i analizę rozwoju przedsiębiorczości technologicznej studentów. W zakończeniu pomieszczono najważniejsze wnioski i stwierdzenia końcowe.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Aktywne metody prowadzenia zajęć dydaktycznych, w szczególności: studia przypadków, projekty rozwojowe oraz scenariusze restrukturyzacji sektorów i przedsiębiorstw, są skutecznymi instrumentami uzyskania przez studentów kompetencji do podnoszenia gotowości technologicznej gospodarki, to jest zdolności do absorbowania technologii przełomowych.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Dynamika upowszechniania produktów, powstałych w wyniku zastosowania technologii przełomowych, stwarza wiele zagrożeń cywilizacyjnych o nieznanej dotychczas skali. Celowe jest podjęcie przedsięwzięć formacyjnych dla odpowiedzialnego korzystania z osiągnięć wynalazców i wytwórców nowych produktów.
Bibliografia
Brynjolfsson, E. i McAfee, A. (2015). Wyścig z maszynami. Jak rewolucja cyfrowa napędza innowacje, zwiększa wydajność i w nieodwracalny sposób zmienia rynek pracy. Warszawa:
Kurhaus Publishing.
China Information Technology Report. (2012-2017).
Christensen, C.M. (2014). Przełomowe innowacje. Warszawa: Wydawnictwa Profesjonalne PWN.
Industrial Development Report. (2016). UNIDO.
Journal of Unconventional Oil and Gas Resources. (2016). Volume 5.
Key Nanotechnology Indicators. (2016). OECD.
Kordel, P. (2014). Przedsiębiorczość technologiczna jako mechanizm rozwoju strategicznego organizacji. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 356, 19-28.
Nanotechnology Market Reports – Trends, Analysis & Statistics. (2015-2017). Nowy Przemysł. (2015-2017).
Olszewski, M. (2016). Mechatronizacja produktu i produkcji – przemysł 4.0. Pomiary Automatyka Robotyka, R. 20, nr 3, 14-27.
Pindór, T. (2016). Reindustrializacja Legnicko-Głogowskiego Okręgu Miedziowego. Barometr Regionalny: Analizy i Prognozy, t. 14, nr 1, 103-109.
Pindór, T. (2017). Innovative methods of natural gas exploitation as a factor of sustainable development
of world economy. Ekonomia i Środowisko, 4, 205-217.
Pyka, J. (2012). Działalność firmy Bata w Chełmku jako inwestora zagranicznego w warunkach społeczno-gospodarczych Polski w latach 1929-1939. Katowice: Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Handlowej im. W. Korfantego.
Societal Implications of Nanoscience and Nanotechnologies. UNESCO Report. (2014).
Stachowicz, J. (2015). Przedsiębiorczość technologiczna kluczową siłą rozwoju przedsiębiorstw wysokich technologii. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie. Politechnika Śląska, z. 83, s. 627-639.
Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. (2017). Warszawa: Ministerstwo Rozwoju.
Urbaniec, M. (2016). Rola uniwersytetu w kształtowaniu kompetencji przedsiębiorczych zgodnie z koncepcją zrównoważonego rozwoju. Horyzonty Wychowania, Vol. 15, No. 35, 73-91.
Wach, K. (2013). Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno-gospodarczych. Przedsiębiorczość – Edukacja, Vol. 9, 246-257.
Wach, K. (2016). Edytorial: Edukacja w służbie dla przedsiębiorczości. Horyzonty Wychowania, Vol. 15, No. 34, 5-6.
Copyright (c) 2019 Tadeusz Pindór
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: