Kształcenie umiejętności zawodowych w zakresie handlu międzynarodowego wśród studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Abstract
Cel naukowy: Celem artykułu jest przedstawienie i próba oceny umiejętności zawodowych w zakresie handlu międzynarodowego studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
Problem i metody badawcze: Podstawowym problemem zaprezentowanym w artykule są umiejętności zawodowe w zakresie handlu międzynarodowego w odniesieniu do zdobywanej wiedzy i warunków rynku pracy. W artykule wykorzystano tradycyjne studia literaturowe z elementami krytycznej analizy zebranych materiałów, opisową analizę przypadku (analiza jakościowa) oraz elementy analizy ilościowej (proste wskaźniki statystyczne).
Proces wywodu: W części teoretycznej na podstawie studiów nad literaturą przedmiotu sformułowano wnioski dotyczące umiejętności zawodowych i przeprowadzono przegląd badań w tym obszarze. Część empiryczna opiera się na analizie specjalności handel zagraniczny w zakresie osiąganych efektów kształcenia i kształtowania umiejętności zawodowych.
Wyniki analizy naukowej: W literaturze przedmiotu brak jest dotychczas jednoznacznej definicji umiejętności zawodowych, uwzględniającej wszystkie najważniejsze cechy zaprezentowanej kategorii. Realizowany program kształcenia umożliwia studentom osiągnięcie efektów kształcenia i zdobycie umiejętności zawodowych w zakresie handlu międzynarodowego, pozwalających im znaleźć atrakcyjną pracę na rynku.
Wnioski, innowacje, rekomendacje: Analizy rozpoznania potrzeb w zakresie umiejętności zawodowych pożądanych na rynku pracy mogą w znacznym stopniu przyczynić się do zdobywania przez absolwentów uczelni atrakcyjnej pracy poprzez dostosowanie programu kształcenia do jego warunków i wymagań.
References
AbuJbara, N.K. i Worley, J.A. (2018). Leading towards new horizons with soft skills. On the Horizon, 26(3), 247-259.
Ashcroft, S. (2006). Commercial negotiation skills. Industrial and Commercial Training, 36(6), 229-233.Burggraaf, W. (1997). Management skills from different educational settings. International Journal of Educational Management, 11(2), 65-71.
Camilleri, A.F., Delplace, S., Frankowicz, M., Hudak, R. i Tannhauser, A-Ch. (2014). Professional Higher Education in Europe. Characteristics, Practice, Examples and National
Differences. Malta: Knowledge Innovation Centre.
Dorożyński, T., Świerkocki, J. i Urbaniak, W. (2016). Employers Expactions Vis-a-vis Graduates of Faculties of Economics. Results of Direct Study. Comaprative Economic Reasearch, 19(2), 93-109.
EHEA. (2018). European Higher Education Area. Pozyskano z: http://ehea.info (dostęp: 30.12.2018).
Filipowicz, G. (2014). Zarządzanie kompetencjami – perspektywa firmowa i osobista. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
Friensen, N. i Anderson, T. (2004). Interaction for lifelong learning. British Journal of Educational Technology, 35(6), 679-689.
Jackling, B. i Natoli, R. (2015). Employability skills of international accounting graduates: Internship providers’ perspectives. Education + Training, 57(7), 757-773.
Karttunen, E. (2018). Purchasing and supply management skills revisited: an extensive literature review. Benchmarking: An International Journal, 25(9), 3906-3934.
Kossowska, M. i Sołtysińska, I. (2002). Szkolenia pracowników a rozwój organizacji. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Kwiatkowski, S.M. (2004). Problemy terminologiczne w procedurach standaryzacji kwalifikacji zawodowych. W: S.M. Kwiatkowski (red.), Kwalifikacje zawodowe na współczesnym
rynku pracy. Warszawa: IBE.
Mendryk, I. i Cichorzewska, M. (2017). Doskonalenie wiedzy i umiejętności zawodowych – różnice międzygeneracyjne. Marketing i Zarządzanie, 3(49), 63-179. DOI: 10.18276/
miz.2017.49-14.
Michalik, A. (2016). Pobudzanie postaw przedsiębiorczych studentów jako determinanty konkurencyjności polskiej gospodarki: wstępne wyniki badań przeprowadzonych wśród
studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Horyzonty Wychowania, 15(35), 299-319. DOI:10.17399/HW.2016.153516.
Moreno, J.J. i Wach, K. (2014). The Entrepreneurial Profile of Students Participating in the Academic Entrepreneurship Course: Pilot Study Results. Horyzonty Wychowania,
(26), 121-143.
OECD. (2012a). Better Skills, Better Jobs, Better Lives. A Strategic Approach to Skills Policies. Paris: OECD Publishing. DOI: http://dx.doi.org/10.1787/9789264177338-en.
OECD. (2012b). Connected Minds: Technology and Today’s Learners, Educational Research and Innovation. Paris: OECD Publishing. DOI: http://dx.doi.org/10.1787/9789264111011-en.
OECD. (2013). Upgrading skills for current and future needs. W: Perspectives on Global Development 2013: Industrial Policies in a Changing World. Paris: OECD Publishing,
-182. DOI: https://doi.org/10.1787/persp_glob_dev-2013-10-en.
Ogólnopolski system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych ELA. Pozyskano z: http://ela.nauka.gov.pl/, (dostęp: 20.12.2018).
Oleksyn, T. (2006). Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Pont, B. i Werquin, P. (2001a). Competencies for the Knowledge Economy. W: Education Policy Analysis. Paris: OECD, 99-118.
Pont, B. i Werquin, P. (2001b). How old are new skills? OECD Observer, no. 225, March.
Pozyskano z: http://oecdobserver.org/news/archivestory.php/aid/428 (dostęp: 29.10.2018).
Rachwał, T. i Wach, K. (2016). Badanie intencji przedsiębiorczych młodego pokolenia: wyniki
ankietyzacji wśród studentów kierunków nieekonomicznych. Przedsiębiorczość – Edukacja, 12, 405-415.
Rhodes, A., Danaher, M. i Kranov, A.A. (2018). Concurrent direct assessment of foundation skills for general education. On the Horizon, 26(2), 79-90.
Seol, I., Sarkis, J. i Wang, Z.R. (2017). A cross-cultural comparative study of internal auditor skills: UK vs Korea. Journal of Applied Accounting Research, 18(3), 341-355.
Sladek, A. (2016). Przedsiębiorczość oraz kreatywność jako kompetencje społeczne wymagane na różnych kierunkach kształcenia akademickiego. Horyzonty Wychowania, 15(34), 195-210. DOI: 10.17399/HW.2016.153411.
Sculli, D. i Yau, W.S.L. (1990). Managerial Traits and Skills. Journal of Management Development, 9(6), 32-40. DOI: https://doi.org/10.1108/02621719010139486.
Soares, A.M. i Eduardo, F.S. (2016). Being Successful in International Markets: The Role of International Marketers’ Competencies. W: M.H. Bilgin i H. Danis (red.), Entrepreneurship, Business and Economics. Vol. 1. Eurasian Studies in Business and Economics 3/1. Basel: Springer Intl Publishing, 515-524.
UEK plany studiów. Pozyskano z: https://planystudiow.uek.krakow.pl/index.php?a=148&id
=30&idSemestruRoku=37 (dostęp: 20.12.2018).
Vathanophas, V. i Jintawee, T. (2007). Competency requirements for effective job performance in the Thai public sector. Contemporary Management Research, 3(1), 45-70.
Wach, K. (2007). Kształtowanie postaw przedsiębiorczych w programach nauczania. Stan obecny i proponowane kierunki zmian. W: Kształtowanie postaw przedsiębiorczych
a edukacja ekonomiczna. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, 120-127.
Wach, K. i Wojciechowski, L. (2016). Entrepreneurial Intentions of Students in Poland in the View of Ajzen’s Theory of Planned Behaviour. Entrepreneurial Business and Economics
Review, 4(1), 83-94. DOI: http://dx.doi.org/10.15678/EBER.2016.040106.
Warhurst, C. i Thopson, P. (2012). Mapping knowledge in work. Proxies or Practices? W: D.W. Livingstone i D. Guile (red.), The knowledge economy and life learning: A critical
reader. Rotterdam: Sens Publishers, 43-55.
Whiddett, S. i Hollyforde, S. (2003). Modele kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Yerger, D.B. (2017). Skills and earnings in less than bachelor’s occupations. International Journal of Social Economics, 44(1), 60-74.
Zysk, W. (2016). Uniwersytet czy uczelnia zawodowa? Uwagi o nauczaniu sprzedaży. Horyzonty Wychowania, 15(35), 335-344. DOI: 10.17399/HW.2016.153518.
Copyright (c) 2019 Bożena Pera
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: