Ewangelia inspiracją dla nauk o wychowaniu
Abstract
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest pokazanie na przykładzie perykopy ewangelicznej, że Biblia poza religijnym przesłaniem może dostarczać wielu inspiracji do przemyśleń pedagogicznych.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: W artykule zamierzamy wyjaśnić, w jakiej mierze, w jakim zakresie Biblia może inspirować myślenie przedstawicieli nauk o wychowaniu. Prowadzone badania mają charakter jakościowy. W analizach zostaje wykorzystana technika analizy kategorialnej.
PROCES WYWODU: Powszechnie przyjmuje się, że Biblia przekazuje treści religijne. Jednocześnie jesteśmy świadomi tego, że sięgają po nią nie tylko osoby wierzące, ale i niewierzące, poszukując w niej wyjaśnień kwestii historycznych, archeologicznych itd. Przekonani o tej bogatej ofercie tekstów biblijnych zaczęliśmy poszukiwać inspiracji, jakich Biblia może dostarczyć przedstawicielom nauk o wychowaniu.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Świadomi tego, że Biblia nie jest klasycznym podręcznikiem pedagogicznym, a zatem nie może udzielać jednoznacznych odpowiedzi na stawiane przez tę dyscyplinę pytania, doszliśmy do wniosku, że poza przekazem treści religijnych znajdziemy w niej wiele inspiracji dla pedagogicznego myślenia i działania. Za znaczący impuls uważamy uwrażliwianie Biblii na rzeczywistość niematerialną, na transcendencję oraz dopuszczanie innych form poznania niż poznanie intelektualne.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Otwartość, a także brak uprzedzeń natury światopoglądowej pozwalają stwierdzić, że Biblia poza swoim nadrzędnym celem, jakim jest ukazywanie relacji Boga z ludźmi, dostarcza tym ostatnim także wielu inspiracji do przemyśleń w zakresie układania relacji wychowawca-wychowanek.
References
Hadwiger, A. (1978). Bibelunterricht. W: J. Fink i E.J. Korherr (red.), Praktisches Wörterbuch der Religionspādagogik und Katechetik. Wien: Herder, 100-103.
Hilger, G., Leimgruber, S. i Ziebertz, H-G. (2001). Religionsdidaktik. Ein Leitfaden für Studium Ausbildung und Beruf. München: Kösel-Verlag.
Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się. Wrocław: Wydawnictwo DSW.
Jan Paweł II. (1998). Encyklika Fides et ratio. Watykan: Libreria Editrice Vaticana.
Jashapara, A. (2006). Zarządzanie wiedzą. Warszawa: Wydawnictwo PWE.
Kant, I. (2001). Krytyka czystego rozumu. Kęty: Wydawnictwo Antyk.
Léon-Dufour, X. (1973). Wychowanie. W: X. Léon-Dufour (red.), Słownik teologii biblijnej. Poznań-Warszawa: Pallotinum, 1085-1089.
Marek, Z. (1998). Biblia w katechetycznej posłudze słowa. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Marek, Z. (2017). Pedagogika towarzyszenia. Perspektywa tradycji ignacjańskiej. Kraków: Akademia Ignatianum.
Mudyń, K. (1995). O granicach poznania. Między wiedzą, niewiedzą i antywiedzą. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Müller, G.L. (2015). Dogmatyka katolicka. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Olbrycht, K. (2012). Wychowanie do wartości – w centrum aksjologicznych dylematów współczesnej edukacji. Paedagogia Christiana 1/29, 89-104.
Pedagogia ignacjańska. Podejście praktyczne. W: Podstawy edukacji ignacjańskiej. Kraków: WSFP „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, 2006, s. 97-165.
Rahner, K. (1987). Podstawowy wykład wiary. Wprowadzenie do pojęcia chrześcijaństwa. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Remiszewska, Z. (2016). Aksjologiczne aspekty wychowania. Lubelski Rocznik Pedagogiczny t. XXXV, z. 1, 85-97.
Śliwerski, B. (2008). Pedagogika bez transcendencji. W: W. Pasierbek (red.), Pedagogika ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu. Kraków: WSF-P Ignatianum, Wydawnictwo WAM, 96-98.
Waldenfels, H. (1993). O Bogu, Jezusie Chrystusie i Kościele dzisiaj. Teologia fundamentalna w kontekście czasów obecnych. Katowice: Księgarnia św. Jacka.
Walulik, A. (2010). Niewiedza religijna i jej andragogiczne konsekwencje. W: T. Aleksander (red.), Edukacja dorosłych jako czynnik rozwoju społecznego. T. 2. Radom: Instytut Technologii Eksploatacji – PIB, 234.
Walulik, A. (2011). Moderacyjne i synergiczne kształtowanie dorosłości. Propozycja typologii modeli znaczeń wiedzy religijnej na przykładzie Korespondencyjnego Kursu Biblijnego. Kraków: WSF-P „Ignatianum, Wydawnictwo WAM, 27 i nn.
Wołosiuk, B. (2010). Rola szkoły w wychowaniu aksjologicznym. Rozprawy Społeczne IV, I, s. 36.
Copyright (c) 2019 Zbigniew Marek, Anna Walulik
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: