Self-esteem and its relationship with satisfaction with life in young adults with cerebral palsy
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The main objective of this publication is to define the relationship of self-esteem and satisfaction with life in young adults with cerebral palsy
THE RESEARCH PROBLEMS AND METHODS: The main research problem is a question: What is the relationship of self-estem and satisfaction with life among young adults with cerebral palsy? The research was designed using quantitative strategy and diagnostic survey method. The following tools were used to carry out the research: The Rosenberg Self-Esteem Scale (SES) in polish adaptation of Łaguna, Lachowicz – Tabaczek and Dzwonkowska and Satisfaction With Life Scale in the authorship of Diener, Emmons, Larsen and Griffin, in polish adaptation of Juczyński
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The statistical analysis was carried out, using descriptive statistics method and following parametric tests: correlation analysis using r-Pearsons’s coefficient and analysis of differences using t-Student test.
RESEARCH RESULT: The level of self-esteem and satisfaction with life in young adults with cerebral palsy is congruent with level of these variables in polish population. Gender does not modify significantly the level of self-esteem and satisfaction with life in young adults with cerebral palsy. The relationship of self-esteem and satisfaction with life is significant only in women with cerebral palsy.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS AND RECOMMENDATIONS: Gender modifies relationship of self-esteem and satisfaction with life. This knowledge should be broadened and included in education and psychological rehabilitation.
References
Bidziński, K. (2010). Zmiany w hierarchii wartości osób z dysfunkcją narządu ruchu w okresie od dorastania do wczesnej dorosłości. W Z. Palak, A. Bujnowska, & A. Pawlak (red.), Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia (ss. 119–130). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Birch, A. (2009). Psychologia rozwojowa w zarysie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Blanes, L., Carmagnani, M. I. S., & Ferreira, L. M. (2009). Quality of life and self-esteem of persons with paraplegia living in São Paulo, Brazil. Quality of Life Research, 18(1), 15–21.
Bochniarz, A. (2018). Samoocena osób niepełnosprawnych ruchowo pracujących zawodowo. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin - Polonia. Sectio J, XXXI(2), 207–221.
Borkowska, M. (2012). Dziecko z niepełnosprawnością ruchową: jak wspomagać rozwój psychoruchowy. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Branden, N. (2012). Sześć filarów poczucia własnej wartości. Łódź: Wydawnictwo Feeria.
Brzezińska, A. (2007). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Byra, S. (2010). Rola poczucia koherencji w kształtowaniu temporalnej satysfakcji z życia osób z niepełnosprawnością nabytą. Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, 12(2), 73–88.
Byra, S. (2012). Przystosowanie do życia z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą: struktura i uwarunkowania. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Byra, S. (2015). Nadzieja podstawowa a reakcje przystosowawcze i satysfakcja z życia u osób z uszkodzeniem rdzenia kręgowego. Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, 3(29), 53–68.
Diener, E., Lucas, R., & Oishi, S. (2008). Dobrostan psychiczny. Nauka o szczęściu i zadowoleniu z życia. W J. Czapiński (Red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka (ss. 58–76). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Duvdevany, I. (2010). Self-esteem and perception of quality of life among israeli women with and without physical disability. Women and Health, 50, 443–458.
Dykcik, W. (2005). Problemy autonomii, integracji społecznej i normalizacji życia osób niepełnosprawnych w środowisku. W W. Dykcik (Red.), Pedagogika specjalna (ss. 355–378). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Frisch, D., & Msall, M. E. (2013). Health, functioning, and participation of adolescents and adults with cerebral palsy: A review of outcomes research. Developmental Disabilities Research Reviews, 18(1), 84–94.
Geyh, S., Nick, E., Stirnimann, D., Ehrat, S., Michel, F., Peter, C., & Lude, P. (2012). Self-efficacy and self-esteem as predictors of participation in spinal cord injury - an ICF-based study. Spinal Cord, 50, 699–706.
Gordon, E. (1965). Characteristics of socially disadvantaged children. Review of Educational Research, 35(5), 377–388.
Hammel, K. (2007). Quality of life after spinal cord injury. A meta-synthesis of qualitative findings. Spinal Cord2, 45(2), 124–139.
Jastrzębski, J., & Pasiak, M. (2013). Samoocena i poczucie alienacji jako predyktory jakości życia osób z niepełnosprawnością ruchową. Journal of Modern Science, 4, 83–105.
Juczyński, Z. (2001). Narzędzia pomiarowe w psychologii i promocji zdrowia. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Katra, G., & Olkowska, A. (2006). Kształtowanie się planów życiowych u młodzieży z dysfunkcją narządu ruchu. W T. Gałkowski & E. Pisula (Red.), Psychologia rehabilitacyjna. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
King, G., Shultz, I., Steel, K., Gilpin, M., & Cathers, T. (1993). Self-evaluation and self-concept of adolescents with physical disabilities. The American Journal Of Occupational Therapy, 47(2), 132–140.
Kinney, W., & Coyle, C. (1992). Predicting life satisfaction among adults with physical disabilities. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 73(9), 863–869.
Kowalczyk, A. (2013). Samoocena jako predyktor przystosowania psychospołecznego osób z niepełnosprawnością pourazową. Lublin: Wydawnictwo WSSP im. Wincentego Pola.
Kurpiel, D. (2011). Psychospołeczne uwarunkowania funkcjonowania osób dorosłych z porażeniem mózgowym o różnym zakresie niepełnosprawności. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Łaguna, M., Lachowicz-Tabaczek, K., & Dzwonkowska, I. (2007). Skala samooceny SES Morrisa Rosenberga – polska adaptacja metody. Psychologia Społeczna, 2(4), 164–176.
Lawrence, E., & Winschel, J. (1973). Self-concept and the retarded: Research and Issues. Exceptional Children, 39(4), 310–319.
Magill-Evans, J., & Restall, G. (1991). Self-Esteem of Persons With Cerebral Palsy: From Adolescence to Adulthood. The American Journal Of Occupational Therapy, 45(9), 819–825.
Majewicz, P. (2002). Obraz samego siebie a zachowanie młodzieży niepełnosprawnej ruchowo. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Majewicz, P. (2012). Psychospołeczna adaptacja osób z niepełnosprawnością ruchową w okresie dorosłości. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Malina, A. (2014). Wczesna dorosłość w cyklu życia człowieka. Współczesne problemy z realizacją zadań rozwojowych młodych dorosłych. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Michałowicz, R. (1986). Problemy kliniczno – diagnostyczne. Definicja, obraz kliniczny, podział. W R. Michałowicz (Red.), Dziecięce porażenie mózgowe (ss. 11–19). Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Miyahara, M., & Piek, J. (2006). Self-esteem of children and adolescents with physical disabilities: Quantitative evidence from meta-analysis. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 18(3), 219–234.
Nosek, M., Hughes, R., Swedlund, N., Taylor, H., & Swank, P. (2003). Self-esteem and women with disabilities. Social Science and Medicine, 56, 1737–1747.
Plieth-Kalinowska, I. (2009). Bezpieczeństwo społeczne dziecka niepełnosprawnego z dysfunkcją narządu ruchu. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Powell, D. (1983). Understanding human adjustment. Normal adaptation through the life cycle. Boston-Toronto: Little, Brown and Company.
Reykowski, J. (1975). Osobowość jako centralny system regulacji i integracji czynności człowieka. W T. Tomaszewski (Red.), Psychologia (ss. 762–825). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Riad, J., Brostrӧm, E., & Langius-Eklӧf, A. (2013). Do movement deviations influence self-esteem and sense of coherence in mild unilateral cerebral palsy. Journal of Pediatric Orthopedics, 33(3), 298–302.
Russo, R. N., Goodwin, E. J., Miller, M. D., Haan, E. A., Connell, T. M., & Crotty, M. (2008). Self-Esteem, Self-Concept, and Quality of Life in Children with Hemiplegic Cerebral Palsy. Journal of Pediatrics, 153(4).
Ścisło, L., Puto, G., Ptak, A., Walewska, E., & Czupryna, A. (2014). Psychospołeczne aspekty funkcjonowania osób niepełnosprawnych ruchowo. Hygeia Public Health, 49(3), 596–601.
Suchodolska, J. (2017). Poczucie jakości życia młodych dorosłych na przykładzie studenckiej społeczności akademickiej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Szczupał, B. (2009). Godność osoby z niepełnosprawnością. Studium teoretyczno – empiryczne poczucia godności młodzieży z dysfunkcją narządu ruchu. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akapit.
Szychowiak, B. (2008). Wychowanie dzieci niesprawnych ruchowo. W I. Obuchowska (Red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (ss. 381–416). Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Copyright (c) 2020 Grażyna Aondo-Akaa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: