The virtue of moderation in the culture of excess

Keywords: moderation, consumer society, responsible consumerism, virtue ethics

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE:The aim of the article is to conceptualize the virtue of moderation, to explore the consequences ofneglectingthismoral skillin consumer culture, and to look at ethical consumerism from the perspective offered bythe contemporaryvirtue ethics.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS:The research problemfocuses on findinganswers to the following questions: What is moderation? In what way doesthe lack ofmoderationin consumer cultureaffect people's lives? What practical guidelines on ethical consumerism can be provided bythe contemporaryvirtue ethics? The method used: an analysis and synthesis of the relevant literature.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION:By referring toacademic sources,the virtue of moderation has been characterized, the symptoms of the lack of moderationin the consumer societyhave been described, andthe consequences of this lack forhuman development have been discussed. Furthermore, it has been demonstrated how the virtue ethics can be successfully appliedin determining the characteristics of a responsible consumer.

RESEARCH RESULTS:The analyses indicate thatmoderation is a controversial virtue, which – in spite of its undeniable merits– is not accepted by everyone. The consumer society is particularly impervious to this virtue andpays a heavy price for it.What is needed is a turn towards values, which have to be reflected in action, that is in the behaviour of a virtuous person.

CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS:Everybody needs moderation to be able toembrace theirhumanity. However, being guided by moderation is particularly difficultin the age of consumerismbecause buying and consuming are treated as virtues. That is why people, especially children and youth,should be made aware ofthe relationships between their own development and their consumer behaviour.In this context, it is particularly important to work on the improvement of one's character.

References

Budzyńska, D. (2013). Cztery cnoty władcy w De Clementa Seneki Młodszego. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Bylok, F. Moralność i konsumpcja etyczna: dyskusja nad wymiarami etycznymi w konsumpcji. Pozyskano z: http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/handle/11089/25817 (dostęp: 14.11.2020).

Grȕn,A. (2016). Sztuka zachowywania umiaru. Poznań: Wydawnictwo św. Wojciech Dom Medialny.

Hołda, M. (2017). Umiar, praca i jej owoc w społeczeństwach konsumpcyjnych. Logos i Ethos, (45) numer specjalny, 53-68.

Jurczak, D. (2016). Umiarkowanie. Upodobanie do piękna. W: L. Kozłowska (red.), Dominikanie o cnotach. Poznań: Wydawnictwo W drodze, 123-134.

Kiełbasa, J. (1997). Kontrowersje wokół umiarkowania: czy tylko ograniczenie. Znak (3).

Kijas, Z. (2015). Siła charakteru. O wadach i cnotach. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Kotecki, D. (2003). Umiarkowanie. W: M. Mróz (red.), Mądrość życia. W szkole cnót chrześcijańskich. Toruń: Wydawnictwo UMK.

Kołodziejski, K. (2015). Dzika żądza zysku. Rzeczpospolita, 19-20 grudnia, 36-37.

Lewicka-Strzałecka, A. (2018). Etyka konsumenta w perspektywie aretologicznej. Diametros, 56,89-109. Pozyskano z: www.diametros.iphils.uj.edu.pl.

Marody, M. (2014). Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Pańpuch, Z. Cnoty i wady. Pozyskano z http://www.ptta.pl/pef/pdf/c/cnotyiwady.pdf (dostęp: 14.11.2020).

Podrez, E. (2004). Cnota. W: B. Szlachta (red.), Słownik społeczny. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Policki, K. (2015). Sztuka mądrego życia: Filozofia mądrości J.I.M. Bocheńskiego. Kraków: Wydawnictwo Salwator.

Ravasi, G. (2012). Powrót do cnót. Kraków: Wydawnictwo Salwator.

Sedláček, T. (2015). Ekonomia dobra i zła. W poszukiwani istoty ekonomii od Gilgamesza do Wall Street.Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA.

Sennet, R. (2006). Korozja charakteru. Osobiste konsekwencje pracy w nowym kapitalizmie. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA.

Sponville, A. (2000). Mały traktat o wielkich cnotach. Przekład H. Lubicz-Trawkowska. Warszawa: Volumen.

Szczepański, J. (1981). Konsumpcja a rozwój człowieka. Wstęp do antropologicznej teorii konsumpcji. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.

Woroniecki, J. (2013). Katolicka etyka wychowawcza. T. 1. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Zabielski, J. (2015). Roztropność, męstwo, umiarkowanie, i sprawiedliwość jako wyznaczniki chrześcijańskiej moralności: studium tomistyczno-aksjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Zadykowicz, T. (2013). Umiarkowanie. W: Encyklopedia katolicka. T. XIX. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 1326.

Published
2020-10-20
How to Cite
Smółka, L. (2020). The virtue of moderation in the culture of excess. HORIZONS OF EDUCATION, 19(52), 35-44. https://doi.org/10.35765/hw.1858