Familial and Societal Situation of Both Only Children and Their Families in the Age of Pandemic. Selected Issues

Keywords: family, only children, upbringing, pandemic

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The predominant goal of this article is to put emphasis on issues only children face in the modern world. The theoretical scope of the paper incorporates the specificity of the only child phenomenon, the familial situation of only children, as well as the possibility of maintaining social contacts and developing in the current pandemic-driven situation.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: Research problems have the form of the following questions: What is the familial situation of children not having any siblings? How does the pandemic affect the upbringing of only children? What conditions for development and opportunities for establishing social contacts does the age of pandemic create for only children? The analytical and synthetic method of the literature approach to the subject has been applied.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: Basing on scientific studies, the specificity of the only child phenomenon has been identified, most important features of the family-oriented educational environment have been distinguished, as well as the nature of functioning of a family having a single child only has been elaborated on.

RESEARCH RESULTS: Consideration on the issues raised within the scope of this paper has indicated that the only child’s interactions with adults should have an appropriate form and nature. It is necessary to keep a healthy balance between the world of children and the world of adults.

CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: It has been noticed that the modern perception of only children is changing, which is the result of expanding interpersonal relations and the development of technology. Contemporary only children do not remain in absolute isolation from the environment.

Author Biography

Katarzyna Nosek-Kozłowska, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, adiunkt w Katedrze Pedagogiki  Ogólnej i Opiekuńczej W Instytucie Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie. Głównym obszarem jej zainteresowań badawczych są rodziny transnarodowe oraz funkcjonowanie dzieci i młodzieży, pochodzących z różnorodnych środowisk wychowawczych. Najważniejsze publikacje: - K. Nosek, Migracja zarobkowa a poczucie jakości życia rodzin transnarodowych, Centrum Badań Społecznych UWM 2018. - K. Nosek, Szkoły i uczelnie wobec dzieci z rodzin transnarodowych a ich funkcjonowanie edukacyjne, [w:] Szkolnictwo wyższe wczoraj i dziś. Wybrane zagadnienia / Józef Górniewicz, Marcin Warmiński (red.), Centrum Badań Społecznych UWM, 2017, s. 189-201. - K. Nosek, Transnational families - the educational environment of children and young people from migrant families, [w:] Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, nr1 (37)2019.

References

Beer, U. (2005). Rodzina – model z przyszłością. Jedynak – charakter i szanse (M. Dąbrówka & M. Jatowska, Trans.). Warszawa: Wydawnictwo „BestPress”.

Bochniarz, A. (2010). Postawy rodzicielskie a funkcjonowanie społeczne jedynaków. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Campbell, A. (1934). The personality adjustments of only children. The Psychological Bulletin, 3, 193-203.

Cichosz, M. (2014). Pedagogika społeczna. Zarys problematyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Cudak, H. (2004). Problemy uspołecznienia dzieci jedynych w rodzinie współczesnej. In Z. Tyszka (Ed.), Współczesne rodziny polskie – ich stan i kierunek przemian (pp. 84-118). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Dąbrowska-Caban, Z. (1999). Rodzina polska u progu XX wieku. Problemy Rodziny, 4, 23-29.

Filipczuk, H. (1976). Kłopoty z jedynakami. Warszawa: Instytut Wydawniczy Nasza Księgarnia.

Jagieła, J. (2006). Jedynak w szkole. Krótki poradnik psychologiczny. Kraków: Wydawnictwo Rubikon.

Kawula, S., Brągiel, J. & Janke, A.W. (2014). Pedagogika rodziny: obszary i panorama problematyki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Komunikat CBOS. (2012). Potrzeby prokreacyjne oraz preferowany i realizowany model rodziny. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2012/K_061_12.PDF

Markowska-Manista, U. & Zakrzewska-Olędzka, D. (2020). Rodziny z dziećmi w nowej sytuacji epidemii koronawirusa. Raport z badań online. https://www.pskorczak.org.pl/strony/pliki_pdf/ raport_covid_19_2020r.pdf

Nowak, B.M. (2012). Rodzina w kryzysie. Studium resocjalizacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Pitkeathley, J. & Emerson, D. (2007). Jedynacy. Jak być (z) jedynakiem (I. Szyszkowska-Andruszko & R. Waśkiewicz, Trans.). Warszawa: Jacek Santorski & Co.

Połomski, P. (2002). Psychologiczna charakterystyka jedynaków. Polskie Forum Psychologiczne, 2(7), 160-173.

Radochoński, M. (1998). Wybrane zagadnienia psychopatologii w ujęciu systemowej koncepcjirodziny. Roczniki Socjologii Rodziny, 10, 91-109.

Rembowski, J. (1975). Jedynactwo dzieci w domu i w szkole. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.

Richardson, R.W. & Richardson, L.A. (2001). Najstarsze, średnie, najmłodsze. Jak kolejność narodzin wpływa na Twój charakter. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Slany, K. (2000). Przemiany demograficzne w Polsce końca XX wieku. Problemy Rodziny, 4, 7-12.

Sobecki, M. (2016). Rodzinne uwarunkowania kształtowania tożsamości. Pedagogika Społeczna, 1(59), 125-136.

Turowska, L. (1987). Środowisko rodzinne jedynaka a jego przystosowanie szkolne. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.

Winnicott, D.W. (1993). Dziecko, jego rodzina i świat (A. Bartosiewicz, Trans.). Warszawa: Jacek Santorski & CO Agencja Wydawnicza.

Wojciechowska-Charlak, B. (2005). Rodzina jako środowisko wychowawcze. In T.E. Dąbrowska i B. Wojciechowska-Charlak. Między praktyką a teorią wychowania (pp. 197-204). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Zborowski, J. (1975). Uczeń – jedynak. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Published
2021-02-17
How to Cite
Nosek-Kozłowska, K. (2021). Familial and Societal Situation of Both Only Children and Their Families in the Age of Pandemic. Selected Issues. HORIZONS OF EDUCATION, 20(54), 135-144. https://doi.org/10.35765/hw.2024