Familial and Societal Situation of Both Only Children and Their Families in the Age of Pandemic. Selected Issues
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The predominant goal of this article is to put emphasis on issues only children face in the modern world. The theoretical scope of the paper incorporates the specificity of the only child phenomenon, the familial situation of only children, as well as the possibility of maintaining social contacts and developing in the current pandemic-driven situation.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: Research problems have the form of the following questions: What is the familial situation of children not having any siblings? How does the pandemic affect the upbringing of only children? What conditions for development and opportunities for establishing social contacts does the age of pandemic create for only children? The analytical and synthetic method of the literature approach to the subject has been applied.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: Basing on scientific studies, the specificity of the only child phenomenon has been identified, most important features of the family-oriented educational environment have been distinguished, as well as the nature of functioning of a family having a single child only has been elaborated on.
RESEARCH RESULTS: Consideration on the issues raised within the scope of this paper has indicated that the only child’s interactions with adults should have an appropriate form and nature. It is necessary to keep a healthy balance between the world of children and the world of adults.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: It has been noticed that the modern perception of only children is changing, which is the result of expanding interpersonal relations and the development of technology. Contemporary only children do not remain in absolute isolation from the environment.
References
Beer, U. (2005). Rodzina – model z przyszłością. Jedynak – charakter i szanse (M. Dąbrówka & M. Jatowska, Trans.). Warszawa: Wydawnictwo „BestPress”.
Bochniarz, A. (2010). Postawy rodzicielskie a funkcjonowanie społeczne jedynaków. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Campbell, A. (1934). The personality adjustments of only children. The Psychological Bulletin, 3, 193-203.
Cichosz, M. (2014). Pedagogika społeczna. Zarys problematyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Cudak, H. (2004). Problemy uspołecznienia dzieci jedynych w rodzinie współczesnej. In Z. Tyszka (Ed.), Współczesne rodziny polskie – ich stan i kierunek przemian (pp. 84-118). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Dąbrowska-Caban, Z. (1999). Rodzina polska u progu XX wieku. Problemy Rodziny, 4, 23-29.
Filipczuk, H. (1976). Kłopoty z jedynakami. Warszawa: Instytut Wydawniczy Nasza Księgarnia.
Jagieła, J. (2006). Jedynak w szkole. Krótki poradnik psychologiczny. Kraków: Wydawnictwo Rubikon.
Kawula, S., Brągiel, J. & Janke, A.W. (2014). Pedagogika rodziny: obszary i panorama problematyki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Komunikat CBOS. (2012). Potrzeby prokreacyjne oraz preferowany i realizowany model rodziny. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2012/K_061_12.PDF
Markowska-Manista, U. & Zakrzewska-Olędzka, D. (2020). Rodziny z dziećmi w nowej sytuacji epidemii koronawirusa. Raport z badań online. https://www.pskorczak.org.pl/strony/pliki_pdf/ raport_covid_19_2020r.pdf
Nowak, B.M. (2012). Rodzina w kryzysie. Studium resocjalizacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Pitkeathley, J. & Emerson, D. (2007). Jedynacy. Jak być (z) jedynakiem (I. Szyszkowska-Andruszko & R. Waśkiewicz, Trans.). Warszawa: Jacek Santorski & Co.
Połomski, P. (2002). Psychologiczna charakterystyka jedynaków. Polskie Forum Psychologiczne, 2(7), 160-173.
Radochoński, M. (1998). Wybrane zagadnienia psychopatologii w ujęciu systemowej koncepcjirodziny. Roczniki Socjologii Rodziny, 10, 91-109.
Rembowski, J. (1975). Jedynactwo dzieci w domu i w szkole. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
Richardson, R.W. & Richardson, L.A. (2001). Najstarsze, średnie, najmłodsze. Jak kolejność narodzin wpływa na Twój charakter. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Slany, K. (2000). Przemiany demograficzne w Polsce końca XX wieku. Problemy Rodziny, 4, 7-12.
Sobecki, M. (2016). Rodzinne uwarunkowania kształtowania tożsamości. Pedagogika Społeczna, 1(59), 125-136.
Turowska, L. (1987). Środowisko rodzinne jedynaka a jego przystosowanie szkolne. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
Winnicott, D.W. (1993). Dziecko, jego rodzina i świat (A. Bartosiewicz, Trans.). Warszawa: Jacek Santorski & CO Agencja Wydawnicza.
Wojciechowska-Charlak, B. (2005). Rodzina jako środowisko wychowawcze. In T.E. Dąbrowska i B. Wojciechowska-Charlak. Między praktyką a teorią wychowania (pp. 197-204). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Zborowski, J. (1975). Uczeń – jedynak. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Copyright (c) 2021 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: