Distance Learning in the Economic Education of Children. The Experiences of the UEK Children’s University
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The purpose of this paper is to identify the factors determining the implementation of remote economic knowledge activities among children.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research problem focuses on finding answers to the following questions: How should children be involved in the activities? How to build a message on economic concepts? How is it possible to keep children’s attention during online activities? What didactic methods enable implementation the topic of activities? The methods used: participant observation and desk research.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: In the article a thesis was put forward stating that distance learning requires adapting the presented economic issues and methods supporting the teaching process to the cognitive abilities of children.
RESEARCH RESULTS: Based on the considerations, answers to the research questions were formulated. The article presents the factors determining the implementation of remote economic knowledge activities among children.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: Children’s universities provide evidence of an academic institution’s active commitment to education in the broadest sense.
References
Borg, F. (2017). Kids, cash and sustainability: Economic knowledge and behaviors among preschool children. Cogent Education, 4(1). DOI:10.1080/2331186X.2017.1349562
Caza, J.S. iAtance, C.M. (2019). Children’s behavior and spontaneous talk in a future thinking task. Psychological Research, 83, 761-773.
Cerejo, J. i Barbosa, A. (2012). The application of design thinking methodology on research practices: a mind-map of tools and method. W: Proceedings of the 62nd Anual Conference of the International Council for Education Media on Design Thinking in Education, Media, and Society, 26-29, September 2012, Nicosia, Cyprus.
Cottle, T.J. (1993). The art of distraction. The Antioch Review, 51(2), 284-293.
Cybulska, D. (2013). Wykorzystanie metody obserwacji w naukach społecznych. Obronność – Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej, 2(6), 20-31.
Dong, C., Cao, S. i Li, H. (2020). Young children’s online learning during COVID-19 pandemic: Chinese parents’ beliefs and attitudes. Children and Youth Services Review, 118. https://www. ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7476883/pdf/main.pdf
Doucet, A., Netolicky, D., Timmers, K. i Tuscano, F.J. (2020). Thinking about Pedagogy in an Unfolding Pandemic. https://issuu.com/educationinternational/docs/2020_research_covid-19_eng
Harmacińska, M. i Szmelter, M. (2015). Socjalizacja ekonomiczna dzieci i młodzieży International Business and Global Economy, 34, 184-197.
Holmqvist, K., Nyström, M., Andersson, R., Dewhurst, R., Jarodzka, H. i Van de Weijer, J. (2011). Eye tracking: a comprehensive guide to methods and measures. Oxford: Oxford University Press. https://ud.uek.krakow.pl/
Karwińska, A. i Sanak-Kosmowska, K. (2020). Oczy Szeroko Otwarte – obecność projektów edukacyjnych w trzeciej misji uczelni. Horyzonty Wychowania, 19(51), 69-85.
Kim, J., LaTaillade, J. i Kim, H. (2011). Family processes and adolescents’ financial behaviors. Journal of Family and Economic Issues, 32, 668‑679.
Kochanowska, E. (2017). Rozwijanie samodzielności poznawczej dziecka jako działanie (nie)pozorne nauczycieli w edukacji wczesnoszkolnej. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 14, 179-192.
Kola, A.M i Leja, K. (2015). Rozszerzona trzecia misja uniwersytetu na przykładzie jego relacji z podmiotami trzeciego sektora. E-mentor, 4(61). http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/ numer/61/id/1201
Kołodziej, S. (2014). Edukacja ekonomiczna dzieci i młodzieży w Polsce. Studia Ekonomiczne / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, 167, 87-105.
Kosieradzka, O. (2012). Techniki zarządzające uwagą odbiorcy. W: A. Kozłowska (red.), Strategie komunikacji reklamowej z konsumentem (s. 114-128). Warszawa: Wyższa Szkoła Promocji.
Maison, D., Furman, A., Sekścinska, K., Trzcińska, A. i Poraj-Weder, M. (2018). Edukacja i socjalizacja ekonomiczna dzieci – rodzice jako źródło wiedzy, wzorców zachowań, wartości i emocji wobec finansów. Marketing i Rynek, 5, 15-27.
Marchewka, M. i Nogaj, W. (2013). „Ekonomia przyda się w dorosłym życiu”, czyli nauka ekonomii oczami nastolatków. E-mentor, 4(51). http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/51/ id/1038
McCall, A.L. (2017). Teaching children about the global economy: integrating inquiry with human
rights. The Social Studies, 108(4), 136-142.
NBP (2018). Diagnoza stanu wiedzy i świadomości ekonomicznej dzieci i młodzieży w Polsce. Warszawa: Departament Edukacji i Wydawnictw NBP.
Piotrowska-Piątek, A. (2017). Trzecia misja szkół wyższych w Polsce w kontekście ich roli w rozwoju regionalnym.
Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 44(42), 115-129.
Pranulis, V.P. i Drewniak, R. (2012). Badania marketingowe. Teoria i praktyka. Wilno–Toruń: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu.
Raszka, R. (2017). Dzieci i pieniądz(e). Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 1(9), 151-168.
Roszkowska-Hołysz, D. i Gąsiorek-Kowalewicz, A. (2019). Socjalizacja ekonomiczna dzieci w ujęciu ekonomii behawioralnej. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów / Szkoła Główna Handlowa, 176, 25-45.
Sanak-Kosmowska, K. (2018). Children’s drawings and their analysis as a method supporting understanding of concepts in workshops at children’s universities. E-mentor, 4(76). http://www. e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/76/id/1373
SieradzkaBaziur, B. (2020). Uwarunkowania kształcenia zdalnego w rodzinie w dobie COVID-19. Horyzonty Wychowania, 19(51), 89-99.
Sobieraj, W. (2013). Socjalizacja ekonomiczna dzieci jako czynnik rozwoju kapitału ludzkiego. Nauki Społeczne, 2(8), 183-193.
Timeseena, B. (2009). Participation observation in field research: An overview. Nepalese Journal of Qualitative Research Methods, 3, 375-386.
UEK (2020). Raport Społecznej Odpowiedzialności UEK. Pozyskano z: https://sg-cdn.uek.krakow. pl/file/root/aktualnosci/spoeczna-odpowiedzialnosc/souek_raport_26-10-2020.pdf (dostęp: 16.02.2021).
Williford, A.P., Maier, M.F., Downer, J.T., Pianta, R.C. i Howes, C. (2013). Understanding how children’s engagement and teachers’ interactions combine to predict school readiness. Journal of Applied Developmental Psychology, 34(6), 299-309.
Copyright (c) 2021 HORIZONS OF EDUCATION
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: