The The Daily Life of Contemporary Mothers – Between Social Expectations, the Sense of Duty and the Individual Experience of Motherhood
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of this paper is to present the dilemmas of everyday life of contemporary mothers related to society’s expectations of motherhood and their individual experiences.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research problem was the (re)construction of everyday life of modern mothers during a pandemic. The narrative interview technique was used in the research.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: This article analyzes how mothers experience motherhood during a pandemic against the background of social transformations. The issue of everyday life as an important category was presented in the considerations contained in the article below. Then, the methodological assumptions and research results focused on the issues of the multiplicity of choices in the present day and the difficulties associated with them, as well as the everyday life of mothers, were presented. The article ends with reflections on the situation of mothers in the context of contemporary challenges.
RESEARCH RESULTS: A conclusion can be drawn about the positioning of motherhood between the traditional and modern pattern of the ideal mother. First of all, mothers feel tired of the seriousness of the role they play, and from fulfilling which many people can “hold them accountable”.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The conducted research shows interesting conclusions pointing to changes related to the perception of the role of the mother in modern times. They contribute to the undertaking of more extensive research on the need for (re) construction of motherhood.
References
Bieńko M. (2015), Perfekcyjna matka oraz bachor w poradnikach i bezradnikach współczesnej popkultury. In I. Taranowicz & S. Grotowska (eds.), Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy (pp. 91-106). Wrocław: Oficyna Wydawnicza Arboretum.
Budrowska, B. (2000). Macierzyństwo jako punkt zwrotny w życiu kobiety. Wrocław: Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej.
Creswell, J.W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane (J. Gilewicz, Trans.). Kraków: Wydawnictwo UJ.
Gajtkowska, M. (2016). Rola matki jako obszar dylematów współczesnych kobiet. Badania własne. Przegląd Pedagogiczny, 1, 77-90.
Gawlina, Z. (2003). Macierzyństwo jako wartość w kontekście przemian społecznych. Blaski i cienie życia rodzinnego. Roczniki Socjologii Rodziny, 15, 33-45.
Jakob, G. (2001), Wywiad narracyjny w badaniach biograficznych. In D. Urbaniak-Zając & J. Piekarski (eds.). Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych (pp. 111-126). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Konarzewski, K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Lalak, D. (2010). Podejście biograficzne (biograficzność) w naukach o wychowaniu. Trzy perspektywy dyskursu. In S. Palka (ed.), Podstawy metodologii badań w pedagogice (pp. 257-280). Gdańsk: Wydawnictwo GWP.
Mitręga, A. (2014). Matczyne debiuty. Obrazy doświadczania pierwszych tygodni macierzyństwa. Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 1(5), 55-74.
Nowak-Dziemianowicz, A. (2002). Doświadczenia rodzinne w narracjach. Interpretacje sensów i znaczeń. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Ostrouch-Kamińska, J. (2011). Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów. Studium socjopedagogiczne narracji rodziców przeciążonych rolami. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Palus, K. (2010). Wybrane psychologiczne uwarunkowania braku partnera życiowego w okresie wczesnej dorosłości. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Sikorska, M. (red.). (2012). Ciemna strona macierzyństwa. O niepokojach współczesnych matek. Raport. Warszawa: AXA. https://www.uniqa.pl/fileadmin/produkty/centrum_klienta/aktualnosci/ raport_ciemna_strona_macierzynstwa_maj_2012.pdf
Skoczylas-Namielska, E. (2020). Codzienność – niecodzienność w wypowiedziach osób starszych. Pedagogika Społeczna, 2(76), 165-184.
Smolińska-Theiss, B. & Theiss, W. (2010). Badania jakościowe – przewodnik po labiryncie. In S. Palka (ed.). Podstawy metodologii badań w pedagogice (pp. 79-102). Gdańsk, Wydawnictwo GWP.
Sulik, M. (2017). W poszukiwaniu (od)cieni macierzyńskich doświadczeń – peregrynacje andragogiczno-biograficzne. Edukacja Dorosłych, 1, 79-89.
Trempała, J. (2000). Modele rozwoju psychicznego. Czas i zmiana. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Winnicott, D.W. (2011). Dom jest punktem wyjścia. Eseje psychoanalityczne. (A. Czownicka, Trans.). Gdańsk: Wydawnictwo Imago.
Włodarczyk, E. (2017). Misja „mama”. Wyzwania i trudności. In E. Włodarczyk (ed.), W trosce o macierzyństwo (pp. 53-68). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Wrzesień, W. (2016). Rodzinne (post)role w ponowoczesności. In I. Przybył & A. Żurek, Role rodzinne. Między przystosowaniem a kreacją (s. 39-48). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM w Poznaniu.
Wysocka, E. (2010). Życie codzienne w percepcji i doświadczaniu młodzieży. In E. Syrek (ed.), Czas społeczny akademickiego uczestnictwa w rozwoju i doskonaleniu civil society. Księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Andrzejowi Radziewiczowi-Winnickiemu w 65. rocznicę urodzin (s. 396-409). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Copyright (c) 2021 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: