Education During a Pandemic From the Perspective of Music University Students

Keywords: everyday life, time, space, pandemic, studying

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The purpose of the considerations is to describe how the students of music university perceive their everyday education in times of the SARS-CoV-2 virus pandemic.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research problem was formulated as question: How does the pandemic affect the activities undertaken by students of a music university and what has changed in their perception of time and space? The research was carried out using an autobiographical narrative interview.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: Considerations on the issues raised began with the analysis of the categories of everyday life in relation to time and space. How the disorder of everydayness can affect a person was also described.

RESEARCH RESULTS: The analysis of the collected material showed that the pandemic has limited the artistic activity, both in the field of academic education and additional activity beyond the study plan to a large extent. Implemented restrictions and the lack of confrontation with the audience contributed to the fact that they do not have appropriate conditions for the development of own skills. Distance education is very challenging due to technical problems, but it is also associated with a heavy mental burden. Their perception of the space and time of study has also changed.

CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The time of the pandemic for the surveyed students is binding with disappointment, the necessity to resign from activities undertaken earlier as well as uncertainty whether they will be properly prepared to undertake future professional work.

References

Bogunia-Borowska, M. (2009). Codzienność i społeczne konteksty życia codziennego. W: M. Bogunia-Borowska (red.), Barwy codzienności. Analiza socjologiczna (s. 7-25). Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Cybal-Michalska, A. (2013). Młodzież akademicka a kariera zawodowa. Oficyna Wydawnicza Impuls.

Grzegorek, A. (2003). Narracja jako forma strukturyzująca doświadczenie. W: K. Krzyżewski (red.), Doświadczenie indywidualne. Szczególny rodzaj poznania i wyróżniona postać pamięci (s. 209225). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kaźmierska, K. i Waniek, K. (2020). Autobiograficzny wywiad narracyjny. Metoda – technika – analiza. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Kobylarek, A. (2020). Edukacja w czasach zarazy. Przypadek uniwersytetu. Ogrody Nauk i Sztuk, 10, 7-13. https://doi.org/10.15503/onis2020.7.13

Krajewski, M. (2009). Dzisiaj jak wczoraj, jutro jak dziś. Codzienność, przedmioty i reżimy podtrzymujące. W: M. Bogunia-Borowska (red.), Barwy codzienności. Analiza socjologiczna (s. 178-200). Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Krzychała, S. i Zamorska, B. (2008). Dokumentarna ewaluacja szkolnej codzienności. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Kvale, S. (2012). Prowadzenie wywiadów (A. Dziuban, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Martyniuk, W. (2019). O doświadczaniu szkoły. Studium fenomenograficzne szkolnej codzienności z perspektywy uczniów. Oficyna Wydawnicza Impuls.

Mroczkowska, D., Rogowski, Ł. i Skrobacki, R. (2009). Codzienność niecodzienna/niecodzienność codzienna – spojrzenie na dylematy socjologii życia codziennego. W: S. Rudnicki, J. Stypińska i K. Wojnicka (red.), Społeczeństwo i codzienność. W stronę nowej socjologii? (s. 93-104). Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Pawlak, M. (2020). Niepewność jako orientacja etnograficzna. Prace Etnograficzne, 48(1), 119-124. https://doi.org/10.4467/22999558.PE.20.010.12635

Peret-Drążewska, P. i Peret J. (2016). Czas codzienny i czas odświętny – ich przenikanie w stylach życia współczesnej młodzieży. Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 10(2), 249-258. https://doi.org/10.14746/kse.2016.10.19

Radha, R., Mahalakshmi, K., Kumar, V.S. i Saravanakumar, A.R. (2020). E-Learning during lockdown of COVID-19 pandemic: A global perspective. International Journal of Control and Automation, 13(4), 1088-1099.

Schütz, A. (1984). Potoczna i naukowa interpretacja ludzkiego działania. W: E. Mokrzycki (red.), Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej (t. 1, s. 137-192). Państwowy Instytut Wydawniczy.

Schütz, A. (2012). O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej (B. Jabłońska, tłum.). Zakład Wydawniczy Nomos.

Sztompka, P. (2005). Socjologia zmian społecznych. Wydawnictwo Znak.

Sztompka, P. (2008). Życie codzienne – temat najnowszej socjologii. W: P. Sztompka i M. Bogunia- Borowska (red.), Socjologia codzienności (s. 15-52). Wydawnictwo Znak.

Sztompka, P. (2009). Przestrzeń życia codziennego. W: M. Bogunia-Borowska (red.), Barwy codzienności. Analiza socjologiczna (s. 29-50). Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Tarkowska, E. (1992). Czas w życiu Polaków. Wyniki badań, hipotezy, inspiracje. Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.

Topol, P. (2020). Metody i narzędzia kształcenia zdalnego w polskich uczelniach w czasie pandemii COVID-19. Część 1. Dyskusja 2020. Studia Edukacyjne, 58, 69-83. https://doi.org/10.14746/se.2020.58.4

Waniek, K. (2019). Lekceważone potencjały i narosłe nieporozumienia: kilka uwag o metodzie autobiograficznego wywiadu narracyjnego Fritza Schützego. Przegląd Socjologii Jakościowej, 15(2), 132-163. https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.2.08

Published
2022-03-25
How to Cite
Walecka, A. (2022). Education During a Pandemic From the Perspective of Music University Students. HORIZONS OF EDUCATION, 21(57), 131-140. https://doi.org/10.35765/hw.2022.57.13