Child’s Dignity in the Jesuit Pedeutological Thought of the Old Polish Period
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The objective of this article is to show the vision of a child and his/her dignity promoted in the Jesuit pedeutological thought.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: In order to answer this question, works of the greatest Jesuit pedagogues were analysed, as those works were used in the process of educating teachers in the above-mentioned teacher seminaries.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The Jesuit system of education was organised according to the principles included in Ratio Studiorum, an act that has been created and improved for several centuries. The act regulated the rights and obligations of all the subjects taking part in the process of teaching and upbringing. In order to fulfil the objectives and assumptions of Jesuit education, well-prepared teachers were needed.
RESEARCH RESULTS: The analysis allows uncovering the child’s position in the process of education and upbringing in a direct way by recognizing his/her royal dignity, expressed in respect for childhood, his/her rights, concerns, developmental opportunities, and indirectly – expressed in the description of the teacher’s professional role, his mission towards the youngest students, in specific methodological guidelines for future teachers.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS AND RECOMMENDATIONS:The pedeutological thought reconstructed on the basis of reading the most important works of Old Polish Jesuit educators training teachers for Jesuit schools reflects of that time thinking about the main actors of the educational process: students and teachers. It allows reading the role of each of them, as well as their mutual relationship in the process of education and upbringing. The student has a central position in it, has “royal dignity,” while the teacher plays a servitude role, which requires from him humility on the one hand (the principle of adaptation, individualization), and on the other – comprehensive and thorough professional preparation, which assumes possessing substantive, didactic, methodological and personal competences.
References
Directorium in exercitia spiritualia B.P.N. Ignatii, in Collegio Romano eiusdem Societatis, Romae 1615.
Bonifacio, J. (1575). Christiani pueri institutio, adolescentiae que perfugium: ad gymnasia eiusdem Societatis. Matias Gast (Salamanca).
Jouvancy, J. de. (1692). Christianis litterarum magistris De ratione discendi et docendi. B.w. (Parisiis).
Jouvancy, J. de. (1703). Magistris scholarum inferiorum Societatis Iesu De ratione discendi et docendi. Michele Nestenius (Florentiae).
Kochanowicz, J. (red.). (2001). Podręcznik pedagogiki Stefana Sczanieckiego SJ z 1715 roku.
Professio circa puerorum in virtute, sapientia et politie institutionem (J. Ożóg, tłum.). Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM.
Ratio studiorum (2000). Ratio atque institutio studiorum SJ, czyli Ustawa szkolna Towarzystwa Jezusowego (1599) (K. Bartnicka i T. Bieńkowski, wstęp i oprac.). Wydawnictwo Naukowe Ateneum.
Sacchini, F. (1625). Paraenesis ad magistros scholarum inferiorum Societatis Iesu. Typis Iacobi Mascardi (Romae).
Sacchini, F. (1626). Protrepticon ad magistros scholarum inferiorum Societatis Iesu. Formis Academicis. Apud Iacobum Sermodi (Diling).
Selectae S.P. Ignatii Sententiae, (1948). W: Thesaurus Spiritualis Societatis Iesu. Typis Polyglottis Vaticanis (Romae).
Alves Dias, J.J. (2014). Os primeiros caracteres europeus impressos na China, 1588. Portugal–China: 500 anos (M. Castelo-Branco i P.S.J. Barata, red.), Biblioteca Nacional de Portugal.
Anzenbacher, A. (2006). Co oznacza „godność człowieka”? Horyzonty Wychowania, 5(9), 53-71.
Bednarski, S. (1933). Upadek i odrodzenie szkół jezuickich w Polsce. Studjum z dziejów szkolnictwa polskiego. Wydawnictwo Księży Jezuitów.
Bronk, A. (2010). Kategoria godności człowieka. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, 35(1), 77-96.
Chałas, K. (2021). Godność człowieka źródłem celów wychowania i zadań szkoły. Roczniki Pedagogiczne, 13(49), 2, 33-48. https://doi.org/10.18290/rped21132.3
Charmot F. (1951). La pédagogie des jésuites. Ses principes, son actualité. Éditions Spes.
Chlewiński, Z. i Zaleski, Z. (1989). Godność. W: L. Bieńkowski i in. (red.), Encyklopedia katolicka (t. 5, kol. 1231-1232). Towarzystwo Naukowe KUL.
Delgado B. (2002). La educación en la reforma y la contrarreforma. Síntesis Educación.
Konstytucje Towarzystwa Jezusowego wraz z przypisami Kongregacji Generalnej XXXIV oraz Normy uzupełniające zatwierdzone przez tę samą Kongregacją. (2001). Wydawnictwo WAM, Polskie Prowincje Towarzystwa Jezusowego.
Królikowska, A. (2019). Kształcenie nauczycieli dla jezuickich szkół średnich w Polsce od XVI do XVIII wieku. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.
Królikowski, W. (2015a, 25 kwietnia). Dyrektoria do Ćwiczeń duchowych św. Ignacego Loyoli i ich powstanie. Centrum Duchowości. https://czestochowa-jezuici.pl/2015/04/25/dyrektoria-do-cwiczen/
Królikowski, W. (2015b, 25 kwietnia). Kierownictwo duchowe w Ćwiczeniach duchowych św. Ignacego Loyoli jako ważny element pedagogii ignacjańskiej. Centrum Duchowości. https://czestochowa-jezuici.pl/2015/04/25/kierownictwo-duchowe/
Królikowski, W. (2018). Adnotacje do Ćwiczeń duchowych św. Ignacego Loyoli. Studium teologiczno‑pastoralne. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.
Mariański, J. (2019). Godność ludzka jako wartość i sposoby jej uzasadniania w opinii młodzieży. Zeszyty Naukowe KUL, 62(4), 5-29.
Mariański, J. (2020). Godność osobista w ocenie młodzieży – analiza teoretyczno-empiryczna. Horyzonty Wychowania, 19(50), 27-44.
Sacchini, F. (2017). Exhortación y Preceptiva para los maestros de escuelas inferiores de la Compañía de Jesús (A. Martínez Sobrino i J. Laspalas Pérez, tłum., wstęp i red.). Editorial UNED.
Stępień, K. (2016). Godność osobowa. W: K. Chałas i A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej (s. 377-378). Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne Polwen.
de Tchorzewski, A.M. de. (2020). Rzecz o godności, autorytecie i odpowiedzialności nauczyciela w czasach chaosu aksjonormatywnego. Horyzonty Wychowania, 19(50), 161-176.
Vergara Ciordia, J. (2012). La edición de Burgos de 1588 del “Christiani pueri institutio adolescentiaeque perfugium”, obra clave del humanismo jesuítico hispano. Historia de la Educación: Revista interuniversitaria, 31, 81-103.
Żołądź-Strzelczyk, D. (2002). Wychowanie dziecka w świetle staropolskiej teorii pedagogicznej. W: M. Dąbrowska i A. Klondera (red.), Od narodzin do wieku dojrzałego. Dzieci i młodzież w Polsce. Cz. 1: Od średniowiecza do wieku XVIII (s. 96-108). Warszawa: Instytut Archeologii i Etnologii PAN.
Copyright (c) 2021 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: