Ignatian Pedagogy in the VUCA World
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of this article is to present the specific dynamism of Ignatian pedagogy, which can help contemporary man find a life orientation directed towards the most important goal and a sense of meaning. The aim is also to extend the application of the Ignatian pedagogy model beyond the educational reality.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research problem developed in this paper is: What does Ignatian pedagogy have to offer to a man living in the reality defined as the VUCA world? In the search for an answer, an analysis of the literature was made.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The article briefly characterizes the reality of VUCA by relating it to everyday life. The need to possess the clues in order to move effectively through the experience of life was pointed out. They were sought in the dynamics of the Ignatian pedagogy paradigm the functioning of the VUCA reality. It was indicated how this model can be adapted to the functioning of the VUCA reality.
RESEARCH RESULTS: While staying in the logics of the Ignatian principle of adaptation to persons, place and time, it was shown how the dynamism of Ignatian pedagogy can help contemporary man find a sense of his own empowerment.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS AND RECOMMENDATIONS: It is worth noticing that contemporary man would not stop in his searching for the ultimate goal and a sense of meaning in the experience of life. Ignatian pedagogy can provide a response or an antidote to a world that generates chaos caused by the permeation of volatility, uncertainty, complexity and ambiguity that take place in it. This recommendation is possible thanks to the Ignatian principle of adaptation to people, place and time
References
Bauman, Z. (2009). Sztuka życia (T. Kunz, tłum.). Wydawnictwo Literackie.
Błasiak, A. (2019a). Tendencje zmian we współczesnych rodzinach w ponowoczesności. Horyzonty Wychowania, 18(45), 11-21. DOI:10.17399/HW.2019.184501.
Błasiak, A. (2019b). Między (nie)obecnością a zaangażowaniem. Rodzicielstwo rekonstruowane w ponowoczesności. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.
Charakterystyczne cechy jezuickiego wychowania. (2006). W: B. Steczek (red.), Podstawy edukacji ignacjańskiej (s. 7-95). Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM.
Chrost, M. (2018). Refleksyjność wyzwaniem współczesnego świata. Studia Paedagogica Ignatiana, 21(4), 55-66. https://doi.org/10.12775/SPI.2018.4.003
Dybowska, E. (2013). Wychowawca w pedagogice ignacjańskiej. Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM.
Giddens, A. (2010). Nowoczesność i tożsamość (A. Szulżycka, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hadar, L.L., Ergas, O., Alpert B. i Ariav, T. (2020). Rethinking teacher education in a VUCA world: student teachers’ social-emotional competencies during the Covid-19 crisis. European Journal of Teacher Education, 43(4), 573-586. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1807513
Horowski, J. (2019). Wspólnota przestrzenią odkrywania sensu życia. Implikacje teorii socjologicznej Margaret S. Archer. Teologia i Moralność, 14(26), 10-22. https://doi.org/10.14746/TIM.2019.26.2.1
Johansen, B. (2012). Leaders make the future: Ten new leadership skills for an uncertain world(wyd. 2). Berrett-Koehler Publishers, Inc.
Konstytucje Towarzystwa Jezusowego wraz z przypisami Kongregacji Generalnej XXXIV oraz Normy Uzupełniające zatwierdzone przez tę samą Kongregację. (2001). Wydawnictwo WAM.
Królikowski, W. (2011). Duchowy rozwój. Dynamika Ćwiczeń duchowych św. Ignacego Loyoli. Wydawnictwo WAM.
Królikowski, W. (2020). Ignacjańskie Reguły rozeznawania duchów. Działanie duchów na drodze duchowego regresu człowieka. Warszawskie Studia Teologiczne, 33(1), 102-121. https://doi.org/10.30439/WST.2020.1.6
Królikowski, W. (red.). (2017). Znaczenie refleksji w duchowości ignacjańskiej. Wokół rachunku sumienia według św. Ignacego Loyoli. Wydawnictwo WAM, Księża Jezuici.
Lawrence, K. (2013). Developing leaders in a VUCA environment. UNC Kenan-Flagler Business School. https://www.cfmt.it/sites/default/files/af/materiali/Developing-leaders-in-a-vuca-environment.pdf
Loyola, I. (2002). Ćwiczenia duchowne (M. Bednarz, tłum.). Wydawnictwo WAM.
Marek, Z. (2017). Pedagogika towarzyszenia. Perspektywa tradycji ignacjańskiej. Akademia Ignatianum.
Marek, Z. (2021). Pedagogia i pedagogika ignacjańska (jezuicka). Horyzonty Wychowania, 20(56), 11-21. https://doi.org/10.35765/hw.2071
Mariański, J. (2021). Sens życia w świadomości młodzieży polskiej – analiza socjopedeagogiczna. Chowanna, 1-25. https://doi.org/10.31261/CHOWANNA.2021.56.03
Michalski, M.A. (2017). Spirituality, family, socialization and people (soft) skills development for a VUCA world. W: S.S. Nandram i P.K. Bindlish (red.), Managing VUCA through integrative self-management (s. 119-130). Springer.
Pedagogia ignacjańska – podejście praktyczne. (2006). W: B. Steczek (red.), Podstawy edukacji ignacjańskiej (s. 97-165). Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM.
Piątkowska, A., (2021). Przywództwo w świecie VUCA. Jak być skutecznym liderem w niepewnym środowisku. One Press.
Rubin, J., Grabowski, W. i Naumiuk, M. (2019). Zwinnologia. Innowacyjne podejście do zarządzania zmianą. MT Biznes.
Satō, H. i Itō, Y. (2021). Ignatian pedagogy and its religious inspirations. Horyzonty Wychowania, 20(56), 97-103. https://doi.org/10.35765/hw.2194
Sheldrake, P. (2019). Pragnienia. Ukryte źródło duchowości (A. Gomola, tłum.). Wydawnictwo WAM.
Sladek, A. (2017). Rola refleksyjności w kontekście procesu autokreacji ludzi dorosłych. W: I. Paszenda (red.),Codzienność jako wyzwanie edukacyjne. Tom 2: Refleksyjność w codzienności edukacyjnej (s. 47-61).Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.
van Saane, J. (2019). Personal leadership as form of spirituality, W: J. (Kobus) Kok i S.C. van den Heuvel (red.), Leading in a VUCA world (s. 43-57). SpringerOpen.
Worley, Ch. G. i Jules, C. (2020). COVID-19’s uncomfortable revelations about agile and sustainable organizations in a VUCA world. The Journal of Applied Behavioral Science, 56(3), 279-283. https://doi.org/10.1177/0021886320936263
Copyright (c) 2022 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: