Scouting Paths: Towards Understanding of Spiritual Development in the Polish Scouting and Guiding Association in the Years 1989-2022
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of this article is to show what understandings of spirituality (and consequently, spiritual development) can be found in the documents issued by the Polish Scouting and Guiding Association (ZHP) in the years 1989-2022, and which of them is dominant.
RESEARCH PROBLEM AND METHODS: In order to answer these questions, I will create a narrative, following the pattern of historical research (Rubacha, 2008), to analyse secondary sources, documents (Palka, 2006, p. 72), such as: Statutes, educational curricula, Scout Codes of Conduct, resolutions of the ZHP authorities.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: At the beginning of my deliberations, I present an analysis of the values contained in the Statutes, resolutions and Codes of Conduct of ZHP, as I consider these values to be the foundation of spiritual development. Then, I go to present changes in understanding the spiritual development by the association.
RESEARCH RESULTS: Analysis of the ZHP documents from the years 1989-2022 allows to state that the association applies alternately two different understandings of spirituality: traditional and post-modern. The traditional one is dominant in the years 1995-2017. After that period, the discussion on understanding the spirituality was reinitiated in the association.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS, RECOMMENDATIONS: The proposed analysis may occur to be a contribution to further research on understanding the spiritual development in other scout and scouting organisations in Poland and abroad. It may also be an inspiration for further discussions undertaken by members of the Polish Scouting and Guiding Association.
References
Opis działań Zespołów i Komisji realizujących postanowienia uchwały nr 9 z 10 grudnia 2017 r. w sprawie roli religii i rozwoju duchowego w Harcerskim Systemie Wychowawczym. (2017). https://gkzhp-my.sharepoint.com
Projekt Rady Naczelnej ZHP uchwały w sprawie zmian w Statucie ZHP i Podstawach wychowawczych ZHP (Służba Bogu – wariant 1). (2021). https://gkzhp-my.sharepoint.com
Projekt Rady Naczelnej ZHP uchwały w sprawie zmian w Statucie ZHP i Podstawach wychowawczych ZHP (Służba Bogu – wariant 2). (2021). https://gkzhp-my.sharepoint.com
Realizacja uchwały XL Zjazdu ZHP nr 9 z 10 grudnia 2017 r. w sprawie roli religii i rozwoju duchowego w Harcerskim Systemie Wychowawczym. (2021). https://gkzhp-my.sharepoint.com
Statut ZHP uchwalony przez IX/XVI Zjazd ZHP, ustalony i ogłoszony Zarządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 4 IV 1989. (2014). W: K. Marszałek, Wybór źródeł do dziejów ZHP. Tom 3: Odrodzenie, lata demokracji (1989-2014) (s. 145-162). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Statut ZHP uchwalony przez XXVIII Zjazd ZHP, 9 XII 1990, z późniejszymi zmianami. (2014). W: K. Marszałek, Wybór źródeł do dziejów ZHP. Tom 3: Odrodzenie, lata demokracji (1989-2014) (s. 163-194). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Uchwała Rady Naczelnej ZHP w sprawie opracowania „Harcerskie Ideały”. (2014). W: K. Marszałek, Wybór źródeł do dziejów ZHP. Tom 3: Odrodzenie, lata demokracji (1989-2014) (s. 66-70). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Uchwała XL Zjazdu ZHP nr 9 z dnia 10 grudnia 2017 r. w sprawie roli religii i rozwoju duchowego w Harcerskim Systemie Wychowawczym. (2018). W: K. Marszałek, Wybór źródeł do dziejów ZHP i ZHR w latach 2017-2018 (s. 152-154). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Uchwała XL Zjazdu ZHP nr 10 z dnia 10 grudnia 2017 r. w sprawie wychowania duchowego w Związku Harcerstwa Polskiego. (2018). W: K. Marszałek, Wybór źródeł do dziejów ZHP i ZHR w latach 2017-2018 (s. 154-155). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Uchwała XXX Nadzwyczajnego Zjazdu ZHP w sprawie zmian w Statucie ZHP. (2014). W: K. Marszałek, Wybór źródeł do dziejów ZHP. Tom 3: Odrodzenie, lata demokracji (1989-2014) (s. 194). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Uchwała XXXVI Zjazdu ZHP w sprawie zmian w podstawach wychowawczych ZHP. (2014). W: K. Marszałek, Wybór źródeł do dziejów ZHP. Tom 3: Odrodzenie, lata demokracji (1989-2014) (s. 108). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Załącznik do Uchwały XXXVI Zjazdu ZHP z dnia 6 grudnia 2009 r. w sprawie zmian w podstawach wychowawczych ZHP. (2014). W: K. Marszałek, Wybór źródeł do dziejów ZHP. Tom 3: Odrodzenie, lata demokracji (1989-2014) (s. 108-122). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Marszałek, K. (2014). Wybór źródeł do dziejów ZHP. Tom 3: Odrodzenie, lata demokracji (1989-2014). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Marszałek, K. (2018). Wybór źródeł do dziejów ZHP i ZHR w latach 2017-2018. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Marszałek, K. (2016). Dziedzictwo, którego nie można odrzucić. Próba interpretacji wybranych źródeł do dziejów Związku Harcerstwa Polskiego w latach 1918-2015, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Miller, L. (2016). Czy dzieci powinny wierzyć z Boga? Wydawnictwo Samsara.
Muszyński, H. (red.). (1984). Podstawy wychowania w ZHP. Wydawnictwo Uczelniane WSP.
Palka, S. (2006). Metodologia, badania, praktyka pedagogiczna. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Rutkowiak, J. (2007). Jednostka w projekcie ponowoczesnej formuły duchowości a neoliberalne upolitycznienie edukacji. W: J. Rutkowiak, D. Kubinowski i M. Nowak (red.), Edukacja, moralność, sfera publiczna. Materiały z VI Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego PTP (s. 101-115). Oficyna Wydawnicza „Verba”.
Copyright (c) 2022 HORIZONS OF EDUCATION
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: