Family Kansas – Reconstitution of Experiences in Woman’s Auto-narration

Keywords: BIOGRAPHY, EXPERIENCES, NARRATION, FAMILY, PROCESS STRUCTURES

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The aim of this paper is to recognize and show the individual life experiences present in narration of the autobiography of woman.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The main research problem determines the question concerning universal relational space that realizes narrative identity of the individual in the process of lifelong learning. A biographical method has been used enabling the reconstruction of the process structures characterised by F. Shütze.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: Insight into studied area from the perspective of analyzed individual, reaching his real interpretation through searching of identification, constituted the research intention.

RESEARCH RESULTS: The story from the road, providing the emotional capital, related to the family of origin, the autostructuring of the familymarital relations, crystallizes, creates, defines and depicts the relation condition of the respondent, oriented towards the sense. Family potential as a resource enabling to take the risk of the family member development might be determined by the attribution of the features of its members. These resources make the evolving state, and dynamize achieving the stability between the spheres of their existence, supporting changes, coming out from the crisis, revaluing intersubjective being for oneself, creating the bond of the community.

CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: Different strands of the human being experiences, inspiring for the reflection on their implications for the life project realisation, in the context of its links with a specific obligation to what at present is not already known, in symmetry with family life, may indicate superiority of the variable evolution over linear one, resulting from necessity that balances the alteration with the need to feel the sense of stability.

Author Biography

Joanna Żeromska-Charlińska, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Adiunkt w Katedrze Pedagogiki Resocjalizacyjnej, Wydziału Nauk Społecznych, Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Obszar dociekań badawczych stanowi problematyka zachowań społecznie destruktywnych. Zainteresowania z zakresu Resocjalizacji, Patologii Społecznej, zwłaszcza zachowania przemocowe, agresywne kobiet
i wobec nich, zmierzają do opisu i poszukiwań odpowiedzi na piętrzące się  pytania o jakość
 i  sens  życia,  preferencje  wobec  wartości,  niepokoje,  obawy towarzyszące  kobietom  ze  stygmatem  byłych  skazanych jak też  możliwości  wykorzystania  przez nie  potencjału  rozwojowego,  egalitarnego  konstruowania  tożsamości.  Dążąc  do  ukazania  procesu  poszukiwania  tożsamości  przez  kobiety,  ze szczególnym uwzględnieniem ich sytuacji życiowej odwołuję się do twierdzenia, iż kwalifikacje ich niezwykle  skomplikowanego  świata  oraz  przebieg  biografii  będą  zawsze zrelatywizowane, skonwecjalizowane, odnoszone do specyfiki społeczno-kulturowej, z którą identyfikują się one identyfikują.
W określony  sposób  pojmowanie  i  ocenianie  szans  na  skuteczną  ich  readaptację  sytuuję  w już doświadczonym ale też doświadczanym wiktymizacyjnym scenariuszu życia a także przemocowej vs agresywnej  autokreacji  kobiet. Specyfika przedsięwzięć epistemologiczno-eksploracyjnych sytuuje się w perspektywie badań jakościowych, dotyczącej analizy mikroświatów tychże kobiet, podejmowania prób ich odkrywania/opisu znaczeń przez zrozumienie, kierując się zasadą wglądu w owe mikroświaty z perspektywy ustosunkowania podmiotów, których one dotyczą. Dążenia naukowe wpisują się także w nurt dyskusji nad biografizacją jako fenomenem w kontekście potrzeby uprawomocnienia „głosu” ludzi poddawanych dotkliwej presji egzystencjalnej. Wsłuchiwanie się i próba zrozumienia krytycznych momentów ich życia, zmagań z poczuciem obecności nieubłaganego losu, wyznacza tworzywo wzbogacania heterogenicznej perspektywy opisu i analizy, zaakcentowania doświadczeń odpowiadających autorefleksji dotyczącej etyki i moralności spotkania, uznanych wartości, postawie dialogicznej, poczucia sensu życia.

Autorka ok. 60 publikacji naukowych

Temat pracy doktorskiej:

Preferencje wobec wartości młodzieży licealnej doświadczającej przemocy

Promotor w przewodzie doktorskim: dr hab. Urszula Ostrowska;

Recenzenci w przewodzie doktorskim: prof. dr hab. Maria Czerepaniak Walczak, prof. zw. dr hab. Zbigniew Kwieciński

References

Alheit, P. (2009). Całożyciowe uczenie się i kapitał społeczny. Teraźniejszość – Człowiek –Edukacja, 4, 7-23.

Archer, M.S. (2013). Człowieczeństwo problem sprawstwa (A. Dziuban, tłum.). Zakład Wydawniczy NOMOS.

Błasiak, A. (2019). Tendencje zmian we współczesnych rodzinach w ponowoczesności. Horyzonty Wychowania, 18, 11-21.

Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej formy uczenia się. Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Kępiński, A. (1985). Melancholia. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Kos, E. (2017). Typy struktur doświadczeń porządkujących przebieg biografii. Wzbogacenie teorii F. Schütze na podstawie interpretacji narracji kobiet odnoszących sukcesy zawodowe. Edukacja Dorosłych, 2, 101-115.

Kos, E. (2018). Doświadczenia biograficzne kobiet odnoszących sukcesy zawodowe. Warunki uczestnictwa społecznego. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Krawczyk-Bocian, A. (2019). Narracja w pedagogice. Teoria. Metodologia. Praktyka badawcza. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Lubowicka, G. (2018). Rodzina osobno – o kryzysie rodziny w ponowoczesności. Wychowanie w Rodzinie, 19(3), 143-156.

Łatacz, E. (2011). Osoba i jej rozwój – analiza w oparciu o poglądy Karola Wojtyły – propozycje „klucza” do uczenia się z własnej biografii. W: E. Dubas i W. Świtalski (red.), Uczenie się z (własnej) biografii (s. 91-104). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Malec, T. (2008). Biograficzne uczenie się osób z nabytym stygmatem. Oficyna Wydawnicza ATUT.

Mazurek, E. (2013). Biografie edukacyjne kobiet dotkniętych rakiem piersi. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.

Nowak-Dziemianowicz, M. (2016). Walka o uznanie w narracjach. Jednostka i wspólnota w procesie poszukiwania tożsamości. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Ostrowska, U. (2020). Doświadczanie conditio humana przez człowieka współczesnego. W trosce o człowieczeństwo z perspektywy aksjologicznej. Wydawnictwo Akademii im. Jakuba z Paradyża.

Perkowska-Klejman, A. (2019). Poszukiwanie refleksyjności w edukacji. Studium teoretyczno‑empiryczne. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Rokuszewska-Pawełek, A. (2002). Chaos i przymus. Trajektorie wojenne Polaków – analiza biograficzna. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Schütze, F. (2012). Koncepcja świata społecznego w symbolicznym interakcjonizmie oraz organizacja wiedzy w nowoczesnych, złożonych społeczeństwach. W: K. Kaźmierska (red.), Metoda biograficzna w socjologii (s. 489-514). Zakład Wydawniczy NOMOS.

Śliwerski, B. (2007). Wychowanie. Pojęcie-znaczenia-dylematy. W: M. Dudzikowa i M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowane. Pojęcia. Procesy. Konteksty (t. 1, s. 25-76). Wydawnictwo GWP.

Stochmiałek, J. (2015). Kryzysy życiowe osób dorosłych. Refleksje andragogiczne i edukacyjne. Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Published
2022-09-29
How to Cite
Żeromska-Charlińska, J. (2022). Family Kansas – Reconstitution of Experiences in Woman’s Auto-narration. HORIZONS OF EDUCATION, 21(59), 79-88. https://doi.org/10.35765/hw.2022.2159.09