Family Kansas – Reconstitution of Experiences in Woman’s Auto-narration
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of this paper is to recognize and show the individual life experiences present in narration of the autobiography of woman.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The main research problem determines the question concerning universal relational space that realizes narrative identity of the individual in the process of lifelong learning. A biographical method has been used enabling the reconstruction of the process structures characterised by F. Shütze.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: Insight into studied area from the perspective of analyzed individual, reaching his real interpretation through searching of identification, constituted the research intention.
RESEARCH RESULTS: The story from the road, providing the emotional capital, related to the family of origin, the autostructuring of the familymarital relations, crystallizes, creates, defines and depicts the relation condition of the respondent, oriented towards the sense. Family potential as a resource enabling to take the risk of the family member development might be determined by the attribution of the features of its members. These resources make the evolving state, and dynamize achieving the stability between the spheres of their existence, supporting changes, coming out from the crisis, revaluing intersubjective being for oneself, creating the bond of the community.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: Different strands of the human being experiences, inspiring for the reflection on their implications for the life project realisation, in the context of its links with a specific obligation to what at present is not already known, in symmetry with family life, may indicate superiority of the variable evolution over linear one, resulting from necessity that balances the alteration with the need to feel the sense of stability.
References
Alheit, P. (2009). Całożyciowe uczenie się i kapitał społeczny. Teraźniejszość – Człowiek –Edukacja, 4, 7-23.
Archer, M.S. (2013). Człowieczeństwo problem sprawstwa (A. Dziuban, tłum.). Zakład Wydawniczy NOMOS.
Błasiak, A. (2019). Tendencje zmian we współczesnych rodzinach w ponowoczesności. Horyzonty Wychowania, 18, 11-21.
Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej formy uczenia się. Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Kępiński, A. (1985). Melancholia. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Kos, E. (2017). Typy struktur doświadczeń porządkujących przebieg biografii. Wzbogacenie teorii F. Schütze na podstawie interpretacji narracji kobiet odnoszących sukcesy zawodowe. Edukacja Dorosłych, 2, 101-115.
Kos, E. (2018). Doświadczenia biograficzne kobiet odnoszących sukcesy zawodowe. Warunki uczestnictwa społecznego. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Krawczyk-Bocian, A. (2019). Narracja w pedagogice. Teoria. Metodologia. Praktyka badawcza. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Lubowicka, G. (2018). Rodzina osobno – o kryzysie rodziny w ponowoczesności. Wychowanie w Rodzinie, 19(3), 143-156.
Łatacz, E. (2011). Osoba i jej rozwój – analiza w oparciu o poglądy Karola Wojtyły – propozycje „klucza” do uczenia się z własnej biografii. W: E. Dubas i W. Świtalski (red.), Uczenie się z (własnej) biografii (s. 91-104). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Malec, T. (2008). Biograficzne uczenie się osób z nabytym stygmatem. Oficyna Wydawnicza ATUT.
Mazurek, E. (2013). Biografie edukacyjne kobiet dotkniętych rakiem piersi. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.
Nowak-Dziemianowicz, M. (2016). Walka o uznanie w narracjach. Jednostka i wspólnota w procesie poszukiwania tożsamości. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Ostrowska, U. (2020). Doświadczanie conditio humana przez człowieka współczesnego. W trosce o człowieczeństwo z perspektywy aksjologicznej. Wydawnictwo Akademii im. Jakuba z Paradyża.
Perkowska-Klejman, A. (2019). Poszukiwanie refleksyjności w edukacji. Studium teoretyczno‑empiryczne. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Rokuszewska-Pawełek, A. (2002). Chaos i przymus. Trajektorie wojenne Polaków – analiza biograficzna. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Schütze, F. (2012). Koncepcja świata społecznego w symbolicznym interakcjonizmie oraz organizacja wiedzy w nowoczesnych, złożonych społeczeństwach. W: K. Kaźmierska (red.), Metoda biograficzna w socjologii (s. 489-514). Zakład Wydawniczy NOMOS.
Śliwerski, B. (2007). Wychowanie. Pojęcie-znaczenia-dylematy. W: M. Dudzikowa i M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowane. Pojęcia. Procesy. Konteksty (t. 1, s. 25-76). Wydawnictwo GWP.
Stochmiałek, J. (2015). Kryzysy życiowe osób dorosłych. Refleksje andragogiczne i edukacyjne. Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Copyright (c) 2022 HORIZONS OF EDUCATION
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: