Wartime Experiences and Their Role in the Education and Upbringing of Young Generations (on the Example of the Genocide Committed in Wąski Las on 12 February 1940)
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the study is to present the war experiences in relation to a specific historical context that has educational and educational value.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The main problem of this study is related to the question of what is the importance of passing on the knowledge of the crime of genocide (committed by the Nazis in the Wąski Las) to future generations. The research methodology developed in the framework of memorial and ethnohistorical studies projects was applied.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: At first, the crimes of genocide committed by the Nazis in the Narrow Forest are presented. The mechanisms leading to violence and the importance that individuals who oppose the crimes can have are also described.
RESEARCH RESULTS: History education helps to make young people aware of the importance of opposing evil for the sake of others, but also for their own future.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS AND RECOMMENDATIONS: Knowledge about crimes and mechanisms leading to evil should be a reason for deep reflection of young people, so that they can face the threats of the modern world.
References
Anonim (2011, 12 lutego). Zbrodnia na Wąskim Lesie – zapomniana rocznica. MakówOnline.pl. https://makowonline.pl/zbrodnia-na-waskim-lesie-zapomniana-rocznica/
Arendt, H. (2006a). Myślenie a sądy moralne (W. Madej i M. Godyń, tłum.). W: H. Arendt (J. Kohn, oprac. i wprowadzenie), Odpowiedzialność i władza sądzenia (s. 187-220). Prószyński i S-ka.
Arendt, H. (2006b). Odpowiedzialność osobista w warunkach dyktatury (W. Madej i M. Godyń, tłum.). W: H. Arendt (J. Kohn oprac. i wprowadzenie), Odpowiedzialność i władza sądzenia (s. 51-79). Prószyński i S-ka.
Arendt, H. (2006c). Kilka zagadnień filozofii moralnej (W. Madej i M. Godyń, tłum.). W: H. Arendt. Odpowiedzialność i władza sądzenia (s. 80-175). Warszawa: Prószyński i S-ka.
Baksik, Ł. (2013). Macewy niecodziennego użytku. W: J. Tokarska-Bakir (red.), Pl: Tożsamość wyobrażona (s. 98-127). Wydawnictwo Czarna Owca.
Bauman, Z. (1996). Etyka ponowoczesna (J. Bauman i J. Tokarska-Bakir, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bauman, Z. (2009). Nowoczesność i zagłada (T. Kunz, tłum.). Wydawnictwo Literackie.
Benzler, S. i Perels J. (1996). NS-„Euthanasie” vor Gericht. Fritz Bauer und die Grenzen juristischer Bewältigung. Campus Verlag.
Bryant, M.S. (2005) Confronting the “good death” nazi euthanasia on trial, 1945-1953. University Press of Colorado.
Cole, E.A. (2007). Transitional justice and the reform of history education. The International Journal of Transitional Justice, 1, 115-137.
Dawidowicz, L. (1981). The Holocaust and the historians. Harvard University Press.
Dokument. (1939). Dokument podpisany przez Adolfa Hitlera z dnia 1.09.1939 r. nadający uprawnienia w sprawie stosowania tzw. eutanazji (skierowany do KdF Bouhle’a i dra Karla Brandta). Archiwum Harvard Law School Library, Item No. 2493.
Erll, A. i Nünning, A. (red.). (2010). A companion to cultural memory studies. An international and interdisciplinary handbook. Walter de Gruyter.
Górczyńska-Przybyłowicz, B. (1989). Życie gospodarczo-społeczne na ziemiach polskich włączonych do Prus Wschodnich w okresie okupacji hitlerowskiej. Ciechanowskie Towarzystwo Naukowe.
Jaźwiński, M. (1998). Relacja zadokumentowana. Archiwum Historii Mówionej. USHMM (Accession Number: 1998.A.0300.148 | RG Number: RG-50.488.0148, Jeff and Toby Herr Foundation), 2002 r. https://collections.ushmm.org/search/catalog/irn513204
Józefów-Czerwińska, B. (2020). Nazistowska ideologia, metody działania a losy młodych generacji w czasie II wojny światowej. W: M. Grzywacz i M. Okupnik (red.), Dzieci i doświadczenia wojny. Wiek XX i XXI (s. 25-39). Wydawnictwo Naukowe UAM.
Kaczmarek, P. (2014). Tożsamość prawnika jako wykonawcy roli zawodowej. LexisNexis. Kaelber, L. (2012). Child murder in nazi Germany: The memory of nazi medical crimes and commemoration of “Children’s Euthanasia” victims at two facilities (Eichberg, Kalmenhof). Societies, 2(3), 157-194. https://doi.org/10.3390/soc2030157
Konwencja w sprawie zapobiegania i karania zbrodni ludobójstwa. Dz.U. z 1952 r., nr 2, poz. 9). https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/konwencja-w-sprawie-zapobiegania-i-karania-zbrodni-ludobojstwa-16781833/
Lemkin, R. (1933). Les actes constituant un danger general (interétatique) consideres comme delites des droit des gens. Acts constituting a general (transnational) danger considered as offences against the law of nations. A. Pedone.
Lemkin, R. (1944). Axis rule in occupied Europe: Laws of occupation – analysis of government – proposals for redress. Carnegie Endowment for International Peace.
Leszczyński, K. (1960). Eksterminacja ludności na ziemiach polskich w latach 1939-1945. Opracowanie materiałów ankiety z 1945 roku (woj. śląsko-dąbrowskie i warszawskie). Biuletyn Głównej Komisji Badania Zbrodni Hitlerowskich w Polsce, 11, 237-269.
McFarland, S. i Hamer, K. (2016). Jak ludobójstwo zostało uznane za zbrodnię – dziedzictwo Rafała Lemkina. Civitas et Lex, 2(10), 69-85.
Mineau, A. (2004). Operation Barbarossa: Ideology and ethics against human dignity. ARodopi.
Norymberski proces niemieckich zbrodniarzy. (b.d.). Instytut Pamięci Narodowej. https://ipn.gov.pl/ pl/historia-z-ipn/123554,Norymberski-proces-niemieckich-zbrodniarzy.html
Rezolucja ONZ potępiająca ludobójstwo. (1946). http://www.un.org/documents/ga/res/1/ares1.htm
Rüter-Ehlermann, A. i Rüter, C.F. (1968-1981). Justiz und NS-Verbrechen: Sammlung deutscher Strafurteile wegen nationalsozialistischer Tötungsverbrechen 1945-1966 (Nazi crimes on trial: German trial sentences concerning national socialist crimes of homicide, 1945-1966) (t. 1-21).University of Amsterdam Press.
Sharpless, R. (2007). The history of oral history. W: T.L. Charlton, L. Myers i R. Sharpless (red.), History of oral history. Foundation and methodology (s. 9-32). Rowman & Littlefield.
Spychalska, A. (2012). Rafał Lemkin – twórca pojęcia „ludobójstwo”. Acta Erasmiana 2, 157-171.
Tonolli, F. (reż.). (2021). Człowiek, który ocalił 669 dzieci (Sir Winton’s 669 Children) (film dokumentalny). Francja.
Wise, J. (2020) Edukacja historyczna i pojednanie w społeczeństwach (po)konfliktowych. Global Campaign for Peace Education. https://www.peace-ed-campaign.org/pl/ history-education-and-reconciliation-in-postconflict-societies/
Wodziński, C. (1998). Światłocienie zła. Leopoldinum.
Wolff-Powęska, A. (2009, 22 sierpnia). Niemiecki kłopot z niepamięcią. Gazeta Wyborcza. http:// wyborcza.pl/1,76498,6952293,Niemiecki_klopot_z_niepamiecia.html?as=3&ias=3&startsz=x
Wywiad z sir Nicholasem Wintonem (2014). Rozmowa z dziennikarzem Stephenem Sackurem. Archiwum BBC. https://www.youtube.com/watch?v=NO63ajFFhDo
Copyright (c) 2022 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: