Sources and Areas of Teachers’ Professional Satisfaction Deficits

Keywords: teacher, professional satisfaction, sources of teachers’ professional satisfaction, teacher satisfaction deficits, interpersonal relation of teachers

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The main objective is to present the sources and areas of the job satisfaction deficit of the surveyed teachers.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research problem is the question related to the sources of the investigated teachers’ professional satisfaction revealed in their narratives and the areas where there is no such satisfaction. A qualitative free-form interview was implemented to collect the analytical research data.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The presentation began with the demonstration of the results obtained from the research supporting the thesis on the importance of the satisfaction category, inter alia, for human involvement performing a professional work. Then, the essence and factors determining the characterized phenomenon were discussed. In the light of analysis of the data collected, the sources derived from the selected teachers’ professional satisfaction and the areas of its deficit were shown.

RESEARCH RESULTS: The analysis of the interlocutors’ statements indicated that they derive professional satisfaction mainly from their high work assessment made by other people. They are particularly satisfied with achieving by students high ranks either in Olympics or competitions or passing the external exams with high results, what is strongly approved by their superiors. The main area of the professional satisfaction deficit turned out to be bad relationships with colleagues (with other teachers and principals) and difficult relationships with students’ parents.

CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: Recognizing the importance of interpersonal relationships for feeling the sense of satisfaction derived from the profession performed, teachers’ skills for their development should be particularly considered. The task of supporting this type of competence is not only a challenge for teachers but also for those who are in charge and management of schools. It is also worth considering their development in preparing persons for this profession (mainly in the course of studies).

References

Argyle, M. (2002). Psychologia stosunków międzyludzkich (W. Domachowski, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych (W. Betkiewicz, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bacon, T.R. (2011). Budowanie relacji w firmie. Jak stworzyć zaangażowany i zadowolony zespół (A. Błaż, tłum.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Bajcar, B., Borkowska, A., Czerw, A. i Gąsiorowska, A. (2011). Satysfakcja z pracy w zawodach z misją. Psychologiczne uwarunkowania. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Bańka, A. (2002). Psychologia organizacji. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 3, s. 321-350). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Bartkowiak, G. (2009). Człowiek w pracy. Od stresu do sukcesu w organizacji. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Błaszczyk, W., Januszkiewicz K. i Śmigielski, J. (2003). Oblicza jakości życia. Człowiek w sytuacji pracy. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Czerw, A. (2010). Optymizm. Perspektywa psychologiczna. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Gaś, Z. (2001). Doskonalący się nauczyciel. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Gibbs, G. (2011). Analiza danych jakościowych (M. Brzozowska-Brywczyńska, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hammersley, M. i Atkinson, P. (2000). Metody badań terenowych (S. Dymczyk, tłum). Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Herzberg, F. (1968). Work and the nature of man. Staple Press.

Jakimiuk, B. (2017). Relacje zawodowe i osiągnięcia osobiste jako czynnik satysfakcji z pracy nauczycieli a ich indywidualne doświadczenia. Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Kirenko J. i Zubrzycka-Maciąg T. (2011). Współczesny nauczyciel. Studium wypalenia zawodowego. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kitz, V. i Tusch, M. (2009). Frustracja. Zawodowy zabójca (B. Moryl, tłum.). Wydawnictwo BC Edukacja.

Koźmiński, A.K. (2004). Zarządzanie w warunkach niepewności. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kunecka, D. (2016). Satysfakcja zawodowa pielęgniarek pielęgniarzy w Polsce. Wydawnictwo Difin.

Kvale, S. (2010). Prowadzenie wywiadów (A. Dziuban, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Łuczyńska, M. (2012). Pracownicy socjalni w procesie przemian – za podstawie badań z 1988, 1995 i 2010 roku. W: M. Rymsza (red.), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem (s. 37-93). Instytut Spraw Publicznych.

Michalak, J. (2007). Uwarunkowania sukcesów zawodowych nauczycieli. Studium przypadków. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Reinhold, B.B. (1998). Toksyczna praca (R. Radomski, tłum.). Dom Wydawniczy Rebis.

Schulz, R. (1989). Nauczyciel jako innowator. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Springer, A. (2011). Wybrane czynniki kształtujące satysfakcję pracownika. Problemy Zarządzania, 9(4), 162-180. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Problemy_Zarzadzania/Problemy_Zarza- dzania-r2011-t9 n4_(1)/Problemy_Zarzadzania-r2011-t9-n4_(1)-s162-180/Problemy_Zarza- dzania-r2011-t9-n4_(1)-s162-180.pdf

Stemplewska-Żakowicz, K. (2005). Metoda wywiadu w psychologii. W: K. Stemplewska-Żakowicz i K. Krejtz (red.), Wywiad psychologiczny. T. 1: Wywiad jako postępowanie badawcze (s. 31- 89). Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Szczęsna A. (2010). Zapotrzebowanie na wsparcie społeczne w miejscu pracy na przykładzie profesji nauczycielskiej. W: M. Piorunek (red.), Pomoc – wsparcie społeczne – poradnictwo. Od teorii do praktyki (s. 599-613). Wydawnictwo Adam Marszałek.

Warr P.B., (2013). Job and job-holders: Two sources of happiness and unhappiness. W: S.A. David, I. Boniwell i A.C. Ayers (red.), The Oxford handbook of happiness (s. 733-750). Oxford Univer- sity Press https://www.sheffield.ac.uk/polopoly_fs/1.316536!/file/Warr_2013_Jobs_and_job-holders.pdf

Zalewska-Bujak, M. (2017). Nauczyciel w polu szkolnym – w świetle teorii Pierre̕a Bourdieu i nauczycielskich narracji. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Znaniecki, F. (2008). Metoda socjologiczna. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Published
2022-09-29
How to Cite
Zalewska-Bujak, M. (2022). Sources and Areas of Teachers’ Professional Satisfaction Deficits. HORIZONS OF EDUCATION, 21(59), 21-31. https://doi.org/10.35765/hw.2022.2159.04