Historical Reenactment – Does Passion Protect Against Addiction?
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: This paper focuses on comparison of historical reenactors and non- reenactors in terms of addiction to the Internet, social networks (SM) and attitudes towards artificial intelligence (AI). The relationships between mentioned addictions, personality and time per- spective were also checked.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: Standardized psychological questionnaires to examine personality, addiction to the Internet and SM, and the temporal perspective were used.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: Historical reenactment has recently become more and more popular. This study confronts this phenomenon with everyday life filled with modern technologies.
RESEARCH RESULTS: The results show that non-reenactors, compared to reenactors, disclose more Internet addiction characteristics and positive emotions towards AI. The relationship between the dominant time perspective and addiction to the Internet and SM was also confirmed.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS AND RECOMMENDATIONS: This analysis enables to understand better the functioning of individuals engaged in the historical reenactment.
References
Andreassen, C.S. i Pallesen, S. (2014). Social network site addiction – An overview. Current Pharmaceutical Design, 20(25), 4053-4061. https://doi.org/10.2174/13816128113199990616
Andreassen, C.S., Torsheim, T., Brunborg, G.S. i Pallesen, S. (2012). Development of a Facebook addiction scale. Psychological Reports, 110(2), 501-517. https://doi.org/10.2466/02.09.18. PR0.110.2.501-517
Balcerowska, J.M., Bereznowski, P., Biernatowska, A., Atroszko, P.A., Pallesen, S. i Andreassen, C.S. (2020). Is it meaningful to distinguish between Facebook addiction and social networking sites addiction? Psychometric analysis of Facebook addiction and social networking sites addiction scales. Current Psychology, 41, 949-962. https://doi.org/10.1007/s12144-020-00625-3
Barłóg, M.J. (2015). Uzależnienie od Internetu i jego osobowościowe determinanty. Hygeia Public Health, 50(1), 197-202.
Bochniarz, K.T., Czerwiński, S.K., Sawicki, A. i Atroszko, P.A. (2021). Attitudes to AI among high school students: Understanding distrust towards humans will not help us understand distrust to- wards AI. Personality and Individual Differences, 185. https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.111299
Bogacki, M. (2006). Historical reenactment jako nowy sposób prezentacji przeszłości. Do Broni!,4, 34-37.
Bogacki, M. (2010). O współczesnym „ożywianiu” przeszłości – charakterystyka odtwórstwa historycznego. Turystyka Kulturowa, 5, 4-27.
Chańko, J. i Daszyńska, J.A. (2015). Rekonstrukcja historyczna wydarzeń pierwszej wojny światowej. Klio. Czasopismo Poświęcone Dziejom Polski i Powszechnym, 34(3), 101-116.
Chou, C., Condron, L. i Belland, J.C. (2005). A review of the research on internet addiction. Educational Psychology Review, 17(4), 363-388. https://doi.org/10.1007/s10648-005-8138-1
Cybis, N. (2012). Uzależnienie od sieci. Rola osobowości i perspektywy postrzegania czasu. W: E. Drop i M. Maćkiewicz (red.), Młoda psychologia (t. 1, s. 303-321). Liberi Libri.
Daszyńska, J.A. (2013). Rekonstrukcja historyczna. Kilka refleksji nad nowym zjawiskiem kulturowym w Polsce. Wiadomości Historyczne, 6, 11-14.
Digital Report. (2020). Digital 2020: Poland. https://datareportal.com/reports/digital-2020-poland
Digital Report. (2022). Digital 2022: Poland. https://datareportal.com/reports/digital-2022-poland
Edelman Agency. (2019). Survey of technology executives and the general population shows excitement and curiosity yet uncertainty and worries that artificial intelligence could be a tool of division. https://www.edelman.com/research/2019-artificial-intelligence-survey
Hansen, A. (2020). Wyloguj swój mózg. Jak zadbać o swój mózg w dobie nowych technologii (E. Fabisiak, tłum.). Wydawnictwo Znak.
Hawi, N.S., Blachnio, A. i Przepiorka, A. (2015). Polish validation of the internet addiction test. Computers in Human Behavior, 48, 548-553. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.01.058
Kairys, A. i Liniauskaite, A. (2014). Time Perspective and Personality. W: M. Stolarski, N. Fieulainei W. van Beek (red.), Time Perspective Theory; Review, Research and Application (s. 99-113). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-07368-2_6
Kayiş, A.R., Satici, S.A., Yilmaz, M.F., Şimşek, D., Ceyhan, E. i Bakioğlu, F. (2016). Big five-personality trait and internet addiction: A meta-analytic review. Computers in Human Behavior, 63, 35-40. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.05.012
Lindenberg, G. (2018). Ludzkość poprawiona. Jak najbliższe lata zmienią świat, w którym żyjemy. Wydawnictwo Otwarte.
Marino, C., Gini, G., Vieno, A. i Spada, M.M. (2018). A comprehensive metaanalysis on problematic Facebook use. Computers in Human Behavior, 83, 262-277. https://doi.org/10.1016/j. chb.2018.02.009
Mirski, A. (2000). Inteligencja naturalna a sztuczna, czyli inteligencja podmiotu i przedmiotu. W: E. Szumakowicz (red.), Granice sztucznej inteligencji. Eseje i studia. (s. 83-113). Politechnika Krakowska.
Przepiórka, A. (2011). Kwestionariusz ZTPI – polska adaptacja. Time Perspective. http://www. timeperspective.net/uploads/2/5/4/4/25443041/polish.pdf
Przepiórka, A. i Blachnio, A. (2016). Time perspective in Internet and Facebook addiction. Computers in Human Behavior, 60, 13-18. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.02.045
Stolarski, M.S. (2016). Różnice indywidualne w zakresie perspektywy czasowej jako wyznacznik adaptacji społeczno-emocjonalnej. [Rozprawa habilitacyjna]. Uniwersytet Warszawski.
Studziżba, D. (2019). Przywiązanie do miejsca a perspektywy czasowe. Badania porównawcze rekonstruktorów historycznych. [Praca magisterska]. Uniwersytet Jagielloński.
Stulgis, M.M. (2013). Pomiędzy rekonstrukcją, odtwórstwem a inscenizacją, czyli próba analizy zjawiska rekonstrukcji historycznej. Pamięć i Sprawiedliwość, 2(22), 135-152.
Szajewski, T. (2008). Konno w boju. Agencja Wydawnicza Egros.
Szymaniak, K. (2020). Problem uzależnień adolescentów od substancji psychoaktywnych w percepcji młodzieży licealnej. Krakowskie Studia Małopolskie, 3(27), 160-173. https://doi.org/10.15804/ ksm20203011
Topolewska, E., Skimina, E., Strus, W., Cieciuch, J. i Rowiński, T. (2014). Krótki kwestionariusz do pomiaru Wielkiej Piątki IPIP-BFM-20. Roczniki Psychologiczne, 17(2), 367-384.
Torczyńska, M. (2019). Sztuczna inteligencja i jej społeczno-kulturowe implikacje w codziennym życiu. Kultura i Historia, 36(2), 106-126.
Van Beek, W., Berghuis, H., Kerkhof, A. i Beekman, A. (2011). Time perspective, personality and psychopathology: Zimbardo’s time perspective inventory in psychiatry. Time & Society, 20(3), 364-374. https://doi.org/10.1177/0961463x10373960.
Young, K.S. (2000). Therapeutic issues with internet addicted clients. New Therapist, 7, 12-13.
Zimbardo, P.G. i Boyd, J.N. (1999). Putting time in perspective: A valid, reliable individual-differences metric. Journal of Personality and Social Psychology, 77(6), 1271-1288.
Zimbardo, P. i Boyd, J. (2008). Paradoks czasu (A. Cybulko i M. Zieliński, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Copyright (c) 2022 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: