Mosaic Nature of Dialogue in Academic Tutoring
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to problematize and present the mosaic approach to the dimensions of dialogue in academic tutoring.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The considerations carried out in the article are aimed at solving the following research problem: “what are the structure and specific features of the mosaic approach to dialogue in academic tutoring?”. The method used in the process of constructing the scientific argumentation is problematization of issues, based on literature and the author’s experience gained during the “Masters of Didactics” project.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: In order to answer the research question, first, tutoring was characterised as an exemplification of personalised education (learning), and then the author focused on the problematization of three dimensions of dialogue in academic tutoring.
RESEARCH RESULTS: In the process of scientific analysis, three dimensions of dialogue were described (as a way of communication between the tutor and the tutee, a personal dialogue, and a motivational interviewing), showing the mosaic nature of dialogue in academic tutoring and the contribution of this process to the achievement of goals that complement one another.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS AND RECOMENDATIONS: In the mosaic approach to dialogue, each of its dimensions is important, and saturation of individual tutoring processes with them is conditioned by the factors corresponding to the personalization of education. Such an approach seems not only to legitimize and make varied tutoring practices more reflective, but it also inspires empirical research on the dimensions of dialogue at universities.
References
Buber, M. (1992). Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych (J. Doktór, Trans.). „Pax”.
Brzezińska, A.I. & Rycielska, L. (2009). Tutoring jako czynnik rozwoju ucznia i nauczyciela. In P. Czekierda, M. Budzyński, J. Traczyński, Z. Zalewski & A. Zembrzuska (Eds.), Tutoring w szkole między teorią a praktyką zmiany edukacji (pp. 20-31). Towarzystwo Edukacji Otwartej.
Brzozowski, T.T. (2013). Wartość edukacyjna dialogu. Podstawy edukacji, 6, 77-97. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-issn-2081-2264-year-2013-volume-6-article-807
Czekierda, P. (2015). Czym jest tutoring. In P. Czekierda, B. Figas & M. Szala (Eds.), Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków (pp. 15-36). Oficyna a Wolters Kluwer business.
Denek, K. (2013). Uniwersytet. Między tradycją a wyzwaniami współczesności i przyszłości. Edukacja Humanistyczna, 1(28), 7-21. https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/4360/1-denek_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Doda, A. (2002). Dyskurs mistrza w perspektywie poststrukturalistycznej – implikacje dla pedagogiki. In E. Malewska, & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie (pp. 173-189). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Dziedziczak-Foltyn, A., Karpińska-Musiał, B., & Sarnat-Ciasto, A. (2020). Tutoring drogą do doskonałości akademickiej. Percepcja i implementacja personalizacji kształcenia w polskim szkolnictwie wyższym w latach 2014-2019. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Fąka, P. (2007). Dialog – koncepcje, problemy badawcze i kontrowersje. Językoznawstwo: współczesne badania, problemy i analizy językoznawcze, 1(1), 17-18.
Fernandes, S., & Flores, M.A. (2013). Tutors’ and students’ views of tutoring: A study in higher education. In M.A. Flores (Ed.), Back to the future: Legacies, continuities and changes in edu- cational policy, practice and research (pp. 277-295). Sense Publishers.
Fingas, B. (2015). Fundamenty i źródła turoringu. In P. Czekierda, B. Figas & M. Szala (Eds.), Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków (pp. 37-61). Oficyna a Wolters Kluwer business.
Frejusz, K. (2020). Wychowanie jako „dialog i spotkanie” w myśli pedagogicznej Janusza Tarnowskiego. Wydawnictwo Naukowe Collegium Bobolanum.
Gadacz, T. (2015). Pięć koncepcji dialogu. Kwartalnik Pedagogiczny, 60(2), 75-91. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ceon.element-01a92ae1-25f5-3d38-9dc7-0337348a27b6
Garlacz-Sobczyk, K. (2010). Typologia dialogu. Lingwistyka stosowana, 3, 149-166. http://www. ls.uw.edu.pl/documents/7276721/11195587/LS3_2010_art_GARLACZ-SOBCZYK.pdf
Glinkowski, W.P. (2011). Człowiek – istota spoza kultury. Dialogika Martina Bubera jako podstawa antropologii filozoficznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Glinkowski, W.P. (2020). Człowiek w dialogu. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Graf, S., & Kinshuk (2012). Personalised Learning. In N. Seel (Ed.), Encyclopedia of the Science of Learning (pp. 2594-2596). Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-1428-6
Jankowska, D. (2018). Dialog mimo wszystko. Studia z Teorii Wychowania, 2(23), 61-78. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-b3a78629-676c-43e1-b413-df8a5e264dbf
Jaeger, E.L. (2019). Initiation, response, follow-up and beyond: Analyzing dialogue around difficulty in a tutorial setting. Dialogic Pedagogy: An International Online Journal, 7, A1-A26. https://doi. org/10.5195/dpj.2019.195
Karpińska-Musiał, B. (2015). Tutoring akademicki – pomiędzy epistemą a doxą. Tożsamość metody w kontekście kształcenia akademickiego. In P. Czekierda, B. Figas & M. Szala (Eds.), Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków (pp. 123-139). Oficyna a Wolters Kluwer business.
Karpińska-Musiał, B. (2018). O nierozłączności kształcenia naukowego i rozwoju osobistego. In B. Karpińska-Musiał & M. Prońko (Eds.), Tutoring jako spotkanie. Historie indywidualnych przypadków (pp. 15-18). Wolters Kluwer.
Krajewska, A. (2012). Przemiany misji i funkcji uniwersytetu. Studia Ecologiae et Bioethicae, 10(2), 89-107. https://DOI:10.21697/seb.2012.10.2.06
Kwieciński, Z. (2019). Edukacja w galaktyce znaczeń. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (pp. 48-53). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Marzec, I. (2012). Tutoring jako metoda spersonalizowanego wspierania rozwoju człowieka. In M. Taraszkiewicz (Ed.), Tutoring akademicki. Przegląd zagadnień (pp. 89-127). Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TPW w Warszawie.
Matusov, E. & Miyazaki, K. (2014). Dialogue on Dialogic Pedagogy. Dialogic Pedagogy: An International Online Journal, 2, ddp 2-ddp 5. https://dpj.pitt.edu/ojs/dpj1/article/view/121/60
Miliband, D. (2006). Choice and Voice in Personalised Learning. In Personaling Education (pp. 21-30). OECD, CERI. https://doi.org/10.1787/9789264036604-en
Miller, W.R., & Rollnick, S. (2014). Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie (R. Andruszko, Trans.). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Nowak, M. (2019). Pedagogika personalistyczna. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (pp. 488-508). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Prońko, M. (2018). Misja tutora. In B. Karpińska-Musiał & M. Prońko (Eds.), Tutoring jako spotkanie. Historie indywidualnych przypadków (pp. 19-24). Wolters Kluwer.
Szala, M. (2015). Praca tutorska i proces stawania się tutorem. In: P. Czekierda, B. Figas & M. Szala (Eds.), Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków (pp. 62-78). Oficyna a Wolters Kluwer business.
Szczurkowska, S. (2012). Tutoring w praktyce nauczyciela akademickiego. In M. Taraszkiewicz (Ed.), Tutoring akademicki. Przegląd zagadnień (pp. 11-43). Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TPW w Warszawie.
Tarnowski, J. (2019). Pedagogika egzystencjalna. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (pp. 510-529). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wells, H., & Jones, A. (2016). Learning to change: The rationale for the use of motivational interviewing in higher education. Innovations in Education and Teaching International, 55(1), 111-118. https://doi.org/10.1080/14703297.2016.1198714
Widder-Prewett, R., Draime, J.A., Careron, G., Anderson, D., Pinkerton, M., & Chen, A.M.H. (2017). Impact of student vs. faculty facilitators on motivational interviewing student outcomes. American Journal of Pharmaceutical Education, 81(6), 1-8. https://doi.org/10.5688/ajpe816107
Żur, A. (2016). Edukacja spersonalizowana a rozwijanie potrzebnych współcześnie kompetencji społecznych wśród studentów uczelni wyższych. Horyzonty Wychowania, 15(34), 137-155. https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/802
Copyright (c) 2022 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: