Profiling as a Tool of Accustomization of the Stranger on the Example of Selected Right-Wing and Liberal Opinion Weeklies
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: To create a cognitive definition of the stranger concept.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: What images of the world are hidden behind different profiles of the stranger concept. Semantic analysis of the text is used as a method.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: Reconstructing the way of profiling and the profiles of a stranger concept in different opinion weeklies.
RESEARCH RESULTS: Reconstructing two profiles of the stranger (isolating and inclusive) in differently oriented opinion weeklies, revealing different images of the social world and the process of building semantic justifications for different behavioral manifestations towards the stranger.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDTIONS: The reconstruction carried out may be an important indication for educators to work on the pupils ways of articulating the social world, because there are precede their actions.
References
Bachtin, M. (1982). Problemy literatury i estetyki (W. Grajewski, tłum.). Czytelnik.
Bartmiński, J. (1988a). Definicja kognitywna jako narzędzie opisu konotacji, W: J. Bartmiński (red.), Konotacja (s. 169-183). Wydawnictwo UMCS.
Bartmiński, J. (1988b). Słowo wstępne. Etnolingwistyka, 1, 5-7.
Bartmiński, J. (1990). Punkt widzenia, perspektywa, językowy obraz świata. W: J. Bartmiński (red.), Językowy obraz świata (s. 109-127). Wydawnictwo UMCS.
Bartmiński, J. (1993a). O profilowaniu i profilach raz jeszcze. W: J. Bartmiński i J. Tokarski (red.), O definicjach i definiowaniu (s. 269-276). Wydawnictwo UMCS.
Bartmiński, J. (1993b). O profilowaniu w słowniku etnolingwistycznym. W: J. Bartmiński (red.), Profilowanie pojęć. Wybór prac (s. 7-17). Wydawnictwo UMCS.
Bartmiński, J. (1998). Tekst jako przedmiot tekstologii lingwistycznej, W: J. Bartmiński i B. Boniecka (red.), Tekst. Problemy teoretyczne (s. 9-25). Wydawnictwo UMCS.
Bartmiński, J. (2004-2005). Pytania o przedmiot językoznawstwa: pojęcia językowego obrazu świata i tekstu w perspektywie polonistyki integralnej. Postscriptum, 2-1(48-49), 114-125.
Bartmiński, J. i Niebrzegowska S. (1998). Profile a podmiotowa interpretacja świata, W: J. Bartmiński i R. Tokarski (red.), Profilowanie w języku i w tekście (s. 211-223). Wydawnictwo UMCS.
Chlebda, W. (2007). Kiedy swój staje się obcym. Etnolingwistyka, 19, 89-98.
Czerwiński, M. (2013). Rzutowanie semiotyczne, czyli językowe oswajanie obcości w kulturze. Szkic lingwistyczno-antropologiczny. Etnolingwistyka, 25, 251-265.
Doroszewski, W. (1970). Elementy leksykologii i semiotyki. Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Gadamer, H. G. (2000). Rozum, słowo, dzieje. Szkice wybrane (M. Łukasiewicz i K. Michalski, tłum.). Państwowy Instytut Wydawniczy.
Jurek, M. (2021). Zanim podniesie się fala. Do Rzeczy, 34, 8.
Karpiuk, D. (2021). Napisali, że umierają. Newsweek, 35, 28-32.
Kim, R. (2021a). Ludzie, których nikt nie chce. Newsweek, 47, 24-27.
Kim, R. (2021b). Macie się bać. Newsweek, 50, 32-36.
Kim, R. (2021c). Mieszkają w strefie stanu wyjątkowego. Codziennie wychodzą na akcje. „Jesteśmy tutaj sami”. Newsweek, 44, 24-28.
Konwencja dotycząca statusu uchodźców sporządzona w Genewie dnia 28 lipca 1951 r., Dz. U. 1991, nr 119, poz. 515. (Polska). https://amnesty.org.pl/wp-content/uploads/2016/04/Konwen- cja_Dotyczaca_Uchodzcow.pdf
Kowalczyk, M. (2021a). Ostatni las przed Europą. Newsweek, 42, 49-52. Kowalczyk, M. (2021b). Tak pilnują Polski. Newsweek, 37, 30-33.
Majer-Baranowska, U. (2004). Dwie koncepcje profilowania pojęć w lingwistyce. Etnolingwistyka, 16, 85-109.
Muszyński, Z. (1998). „Profilowanie” profilowania. W: J. Bartmiński i R. Tokarski (red.), Profilowanie w języku i w tekście (s. 19-34). Wydawnictwo UMCS.
Pajdzińska, A. (2001). My, to znaczy… (z badań językowego obrazu świata). Teksty Drugie, 1, 33-53. Pawlicki, J. (2021). Strach w strefie zakazanej. Newsweek, 46, 26-29.
Pieczyński, M. (2021a). Na granicy konfliktu. Do Rzeczy, 36, 22-23.
Pieczyński, M. (2021b). Najazd na Podlasie. Do Rzeczy, 41, 33-35.
Pieczyński, M. (2021c). Szturm odparty. Do Rzeczy, 46, 19-21.
Pieczyński, M. (2021d). „Wolne” miasto Michałowo. Do Rzeczy, 45, 30-31.
Polkowska, L. (2020). Profilowanie pojęcia suwerenności we współczesnych tygodnikach opinii. Studia Medioznawcze, 21(3)82, 628-638.
Próg wojny został właśnie przekroczony. Z gen. Romanem Polko, generałem dywizji Wojska Polskiego, komandosem, byłym dowódcą elitarnej jednostki GROM rozmawia Karol Gac (2021). Do Rzeczy, 46, 23-24.
Repetowicz, W. (2021). Operacja „kryzys migracyjny”. Do Rzeczy, 35, 22-24.
Rowiński, T. (2021). Szantażowanie katolików. Do Rzeczy, 47, 24-26.
Szadura, J. (2015). Sposoby nazywania przedmiotu jako narzędzie profilowania jego wyobrażenia bazowego. Na przykładzie polskich nazw śniegu. Etnolingwistyka, 27, 129-145.
Tiuryn, T. (2016). Platoński naturalizm i poszukiwanie języka idealnego. Interpretacja dialogu. Kratylos. Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria, 25(2)98, 437-450.
Wróbel, S. (2013). Udomowienie zwierząt. Teksty Drugie, 6, 153-170.
Ziemkiewicz, A.R. (2021). Przekraczanie granic. Do Rzeczy, 39, 24-26.
Żychliński, A. (2009). Homo loquens. O różnicy antropologicznej. Tekstu Drugie, 5, 56-84.
Copyright (c) 2022 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: