Editorial: Dimensions and Faces of Dialogue

Abstrakt

Bieżący numer „Horyzontów Wychowania” poświęcony został szeroko rozumianej proble­matyce dialogu.

Według profesora Mariana Śnieżyńskiego „Sens dialogu polega na odkrywaniu prawdy. W dialogu najcenniejsze jest to, co najbardziej subiektywne. Jego istotą jest wolny udział i tolerancja innego, obcego, a także konieczność uważnego słuchania nie tyle słów, co ich sensu”. Pierwszą i najlepszą szkołą dialogu powinna być rodzina. To w  niej bowiem – jak podkreśla profesor Stanisław Leszek Stadniczeńko – „występują bezpośrednie relacje twarzą w twarz, nasycone uczuciami i emocjami, a stosunki między członkami są bliskie, tworząc swoiste laboratorium sytuacji wychowawczej”, która powstaje jako rezultat relacji osób w niej uczestniczących. „Rodzina jest pomostem między jednostkową osobą a społeczeństwem”. W   dzieciństwie najmocniej kształtuje się nasza osobowość, nasza wrażliwość, nasze postrzeganie rzeczywistości i innych ludzi. Dialog w  rodzinie przekłada się na dialog w szerszym kontekście społecznym, określając jego wymiar, jego oblicza. Dialog, będący według Martina Bubera „relacją istotową”, stanowi podstawę człowieczeństwa, kształtuje człowieka.

Opublikowane
2022-12-27
Jak cytować
Prucnal-Wójcik, M., & Beckmann-Hamzei, H. (2022). Editorial: Dimensions and Faces of Dialogue. Horyzonty Wychowania, 21(60), 5-6. https://doi.org/10.35765/hw.2022.2160.01