Others or Like us? The Image of People with Disabilities in Media for Children and Young People and Their Importance for Education

Keywords: disability, image, mass media, content analysis, children and youth

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to show the degree of saturation with disability-related content and the ways of its presentation in series, television programs and films most often watched by children and adolescents.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The main research problem is to determine how often the target of disability is undertaken and how it is presented in the analysed media messages. The method used in research was the content analysis.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The analysis of the representation of disability in mass media includes a reference to the concept of disability, description of the importance of mass media in the perception of people with disabilities and research results.

RESEARCH RESULTS: The issue of disability appeared sporadically in the analysed television broadcasts. The dominant ways of presenting disability are as follows: a source of suffering, dependency and dependence or an obstacle overcome by above-average individuals.

CONCLUSIONS, INNOVATIONS AND RECOMMENDATIONS: Stereotypical media discourse about people with disabilities may be an objective reason for their marginalization. There is a need for appropriate educational impact in order to build a positive perception of this category of people, which may include the presentation of relevant content and media literacy in this area.

References

Backstrom, L. (2012). From the freak show to the living room: Cultural representations of dwarfism and obesity. Sociological Forum, 27(3), 682-707.

Barnes, C. (1997). Wizerunki niepełnosprawności i media. Badanie sposobów przedstawiania osób niepełnosprawnych w środkach masowego przekazu (M.D. Dastych, tłum.). Ogólnopolski Sejmik Osób Niepełnosprawnych.

Beckett, A., Ellison, N., Barrett, S. i Shah, S. (2010). ‘Away with the fairies?’ Disability within primary- age children’s literature. Disability & Society, 25(3), 373-386.

Bieganowska, A. (2005). Model niepełnosprawności w mediach a postawy wobec osób niepełnosprawnych. Szkoła Specjalna, 66(5), 362-371.

Dobrołowicz, J. (2014). Mediatyzacja współczesności a procesy socjalizacji i wychowania. Paedagogia Christiana, 2(34),137-150.

Ellis, K., Rodan, D. i Lececk, P. (2014). Disability, obesity and ageing: Popular media identifications. Routledge.

Flick, U. (2010). An introduction to qualitative research. SAGE Publications.

Fursich, E. (2010). Media and the representation of Others. International Social Science Journal, 61(199), 113-130.

Gąciarz, B. (2014). Przemyśleć niepełnosprawność na nowo. Od instytucji państwa opiekuńczego do integracji i aktywizacji społecznej. Studia Socjologiczne, 2(213), 15-42.

GUS (2021). Stan zdrowia ludności Polski w 2019. Główny Urząd Statystyczny.

Heumann, J.E., Salinas, K. i Hess, M. (2019). Road map for inclusion: Changing the face of disability in media. Ford Foundation.

Hodkinson, A. (2012). Inclusive education and the cultural representation of disability and disabled people within the English education system: The influence of electronic media in the primary school. Journal of Research in Special Educational Needs, 12(4), 252-262.

Kanar, M. (2021). Postawy studentów wobec osób z niepełnosprawnością ruchową oraz osób z niepełnosprawnością intelektualną. Ogrody Nauk i Sztuk, 11, 127-138.

Karaś, M. (2012). Niepełnosprawność, od spojrzenia medycznego do społecznego i disability studies. Przegląd Prawniczy, Ekonomiczny i Społeczny, 4, 20-33.

Kubicka, D. (2007), Trzy spojrzenia na media masowe. W: D. Kubicka i A. Kołodziejczyk (red.), Psychologia wpływu mediów. Wybrane teorie, metody, badania (s. 13-29). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Lisowska-Magdziarz, M. (2004). Analiza zawartości mediów – przewodnik dla studentów, wersja 1.1.Uniwersytet Jagielloński.

Lisowska-Magdziarz, M. (2018). Badanie wielomodalnych przekazów w mediach masowych. Od teorii do schematu analitycznego. W: A. Szymańska, M. Lisowska-Magdziarz i A. Hess (red.), Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie (s. 143-166). Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej.

Majer, A. i Nawrocka, A. (2017). Problematyka niepełnosprawności w telewizyjnych bajkach dla dzieci. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 26,158-167.

McQuail, D. (2007). Teoria komunikowania masowego (M. Bucholc, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Michalczyk, K. (2009). Uwagi o analizie zawartości mediów. Rocznik Prasoznawczy, 3, 95-109.

Mironiuk, A. (2020). (Un)seen difference, i.e. regarding the image of persons with physical disabilities in selected feature films. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 31(1), 173-199.

Morbitzer, J. (2014). O wychowaniu w świecie nowych mediów – zarys problematyki. Labor et Educatio, 2, 119-143.

Olędzki, S. (2017). Raport środowiskowy. Środowisko osób z niepełnosprawnością ruchową. https://www.dzp.pl/files/shares/Publikacje/ABM_APS_Raport%20srodowiskowy_07_osoby%20z%20niepelnosprawnosci%C4%85%20ruchowa_10022017.pdf

Oliver, M. i Barnes, C. (2012). The new politics of disablement. Palgrave Macmillan.

Otto W. (2012). Obrazy niepełnosprawności w polskim filmie. Wydawnictwo Naukowe UAM.

Plichta, P. (2017). Socjalizacja i wychowanie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w erze cyfrowej. Wydawnictwo Adam Marszałek.

Podgórska-Jachnik, D. (2013). Deprecjacja osób z niepełnosprawnością w dyskursie publicznym za pośrednictwem mediów. W: Z. Gajdzica (red.), Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej (s. 65-110). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Pulak, I. i Wieczorek-Tomaszewska, M. (2016). Wprowadzanie dziecka w świat współczesnych mediów jako element socjalizacji. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 11(4), 67-80.

Purdue, D.E. i Howe, P.D. (2012). Empower, inspire, achieve: (Dis)empowerment and the Paralympic Games. Disability and Society, 27(7), 903-916.

Rogowska, D. (2020). Edukacja poprzez wykorzystanie filmu w kontekście poznawania tematyki niepełnosprawności – szkic problematyki. Zeszyty Naukowe WSG, 36(5), 141-150.

Silverman, D. (2008). Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji (M. Głowacka-Grajper i J. Ostrowska, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Staples, J. (2011). At the intersection of disability and masculinity: Exploring gender and bodily difference in India. The Journal of the Royal Anthropological Institute, 17(3), 545-562.

Struck-Peregończyk, M. i Leonowicz-Bukała, I. (2018). Bezbronne ofiary i dzielni bohaterowie: wizerunek osób niepełnosprawnych w polskiej prasie. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura, 10(1), 148-164.

Thomas, G.M. (2021). The media love the artificial versions of what’s going on: Media (mis)representations of Down’s syndrome. British Journal of Sociology, 72(3), 693-706.

Twardowski, A. (2018). Społeczny model niepełnosprawności – analiza krytyczna. Studia Edukacyjne, 48, 97-114.

Wohlmann, A. i Rana, M. (2019). Narrating disability in literature and visual media: Introduction. Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik, 67(1), 3-17.

Wołowicz, A. (2021). Paradygmat zignorowany. Macierzyństwo kobiet z niepełnosprawnością intelektualną. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Published
2023-03-29
How to Cite
Pokrzywa, M. (2023). Others or Like us? The Image of People with Disabilities in Media for Children and Young People and Their Importance for Education. HORIZONS OF EDUCATION, 22(61), 93-102. https://doi.org/10.35765/hw.2023.2261.10
Section
Thematic Articles