On Boundary Situations in a Teacher’s Reality: The Case of Making Decisions

Keywords: boundary situations, teacher’s decision, education at school, education, school

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the paper is to present boundary situations experienced by teachers in school everyday reality while making decisions relating to education.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: In this text I focus on the issue: Which educational events that require taking decision do teachers give the meaning of boundary? Empirical data comes from focus interviews carried out with teachers and from an overview of existing data – teachers’ portfolios. In the analysis of this data I apply qualitative methods of text analysis.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The paper opens with a short reconstruction of the notion of boundary situations and the theory of decisions, combined with each other in the process of education and upbringing. In the part describing the empirical studies I outline the categories of meanings unravelled during the data analysis as assigned by teachers to their experiencing of boundaries while making decisions regarding everyday work with students.

RESEARCH RESULTS: In the case of decision taking, teachers experience such boundary situations: (1) oppressiveness of the school environment, generated by educational law, (2) adversities arising in social relations; (3) helplessness constructed at grassroots by the subject. These options are not separable, and the effects of experiencing them may have either a destructive impact on pedagogues or motivate them to develop professionally and to expand their autonomy.

CONCLUSIONS, INNOVATIONS, RECOMMENDATIONS: Experiencing boundaries in a teacher‘s job is as common as eliciting independent pedagogical self-reflection, which calls for: (1) realising the situation occurring as a boundary one; (2) devising an effective strategy of overcoming it; (3) undertaking a real action. Although it is risky, it is conducive to autonomic causality and transgression.

References

Abriszewski, K. (2005), Etyka, polityka i rzeczy. W: D. Probucka (red.), Etyka i polityka (s. 405-418). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Archer, M.S. (2013). Człowieczeństwo. Problem sprawstwa (A. Dziuban, tłum.). Zakład Wydawniczy »NOMOS«.

Babicka-Wirkus, A. i Groenwald, M. (2018). Głos dziecka w przedszkolu – między swobodą wypowiedzi a milczeniem. Problemy Wczesnej Edukacji, 40(1), 95-104.

Bales, K. (2019). Jednorazowi ludzie. Nowe niewolnictwo w gospodarce światowej (A. Dzierzgowska, tłum.). Wydawnictwo w Podwórku.

Barbour, R. (2011). Badania fokusowe (B. Komorowska, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Denzin, N.K. i Lincoln, Y.S. (2009). Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych (K. Podemski, tłum.). W: N.K. Denzin i Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych (t. 1, s. 19-75). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Filek, J. (2001). Filozofia jako etyka. Wydawnictwo Znak.

Flajszok, I., Męczyńska, A. i Michna, A. (2013). Zarządzanie publiczne. Nieprogramowalne decyzje w jednostkach oświatowych. Difin.

Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego (P. Tomanek, tłum.). Wydawnictwo Nauko- we PWN.

Gadamer, H.-G. (2004). Prawda i metoda (B. Baran, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gołębniak, B.D. (2019). Proces kształcenia. W: Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (s. 857-959). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gołębniak, B.D. (2021). Ekspansja uczenia się. Co z nauczaniem? W stronę społeczno-kulturowych podstaw edukacji nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Gołębniak, B.D. i Zamorska, B. (2014). Nowy profesjonalizm nauczycieli. Podejścia – praktyka – przestrzeń rozwoju. Dolnośląska Szkoła Wyższa.

Groenwald, M. (2021). Nauczycielskie decydowanie. Rekonstrukcja doświadczeń. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Jaspers, K. (2018). Problem winy. O politycznej odpowiedzialności (J. Garewicz, tłum.). Narodowe Centrum Nauki.

Jaworska-Witkowska, M. i Kwieciński, Z. (2011). Nurty pedagogii. Naukowe, dyskretne, odlotowe. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kędzierska, H. (2018). Opowiadanie o doświadczeniach z własnej praktyki jako metoda wspomagania rozwoju profesjonalnego nauczycieli. W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Wspomaganie rozwoju kompetencji diagnostycznych nauczycieli (s. 143-151). Grupa Tomami.

Klus-Stańska, D. (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Wydawnictwo Nauko- we PWN.

Korzeniecka-Bondar, A. (2018). Codzienny czas w szkole. Fenomenograficzne studium doświadczeń nauczycieli. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Miles, M.B. i Huberman, A.M. (2000). Analiza danych jakościowych (S. Zabielski, tłum.). Trans Humana.

Niemierko, B. (2013). Czy diagnostyka edukacyjna i ewaluacja w edukacji zachowają odrębność? Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 4(64), 7-17.

Peräkylä, A. (2009). Analiza rozmów i tekstów (A. Figiel, tłum.). W: N.K. Denzin i Y.S. Lincoln, Metody badań jakościowych (t. 2, s. 325-349). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Piecuch, C. (2007). Doniosłość egzystencjalna i etyczna doświadczenia sytuacji granicznych w ujęciu Karla Jaspersa. W: D. Probucka (red.), Etyka wobec sytuacji granicznych (s. 37-46). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Podrez, E. (2007). Kompromis i pojednanie jako przykład sytuacji krańcowych oraz granicznych. W: D. Probucka (red.), Etyka wobec sytuacji granicznych (s. 47-59). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Rapley, T. (2013). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów (A. Gąsior-Niemiec, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Szempruch, J. (2013). Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Sztompka, P. (2008). Życie codzienne – temat najnowszej socjologii. W: P. Sztompka i M. Boguni-Borowska (red.), Socjologia codzienności (s. 15-52). Wydawnictwo Znak.

Szymańska, M. (2019). Portfolio w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.

Śliwerski, B. (2015). Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Tyszka, T. (2010). Decyzje. Perspektywa psychologiczna i ekonomiczna. Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Wach-Kąkolewicz, A. i Kąkolewicz, M. (2015). Portfolio uczenia się jako metoda wspomagająca rozwój kompetencji do nauczania młodej kadry pedagogicznej. Pedagogika Szkoły Wyższej, 2(10), 99-113. https://doi.org/10.18276/psw.2015.2-05

Waldenfels, B. (2009). Podstawowe motywy fenomenologii obcego (J. Sidorej, tłum.). Oficyna Naukowa.

Wolińska, A. (2014). Zdziwienie, oczekiwanie, bezczynność. Estetyka wobec nadmiaru. Wydawnictwo Naukowe Semper.

Woźniak, A. (2013). Decyzje w warunkach współzawodnictwa. CeDeWu.

Published
2023-03-29
How to Cite
Groenwald, M. (2023). On Boundary Situations in a Teacher’s Reality: The Case of Making Decisions. HORIZONS OF EDUCATION, 22(61), 67-77. https://doi.org/10.35765/hw.2023.2261.08
Section
Thematic Articles