Perception of Oneself as a Teacher from the Perspective of Individuals Retraining for the New Profession

Keywords: teacher, professional role, self-perception, retraining, motivation for self-development

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The purpose of this article is to identify and describe the self-perceptions of those retraining and preparing for the teaching profession.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research problem was formulated as follows: how do postgraduate students who are retraining to become teachers perceive themselves as future teachers? Data were obtained from postgraduate students who wrote essays on Why did I choose to study teacher training and what kind of teacher would I like to be? The method of qualitative text analysis was used to analyze the essays, which were treated as secondary data.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The first part of the article focuses on the importance of positive self-image and self-concept in motivation for development, as they strengthen self-esteem, and translate it into attitudes and inner containment. In the empirical section, based on Leary’s concept, three main categories were identified.

RESEARCH RESULTS: The analysis shows that the respondents’ project of themselves in the professional role of a teacher is declarative only. The categories and qualities that the respondents mentioned refer both to their negative (by contrast) and positive school experiences. Positive self-perception through the characteristics described, experiences of working in other professions and passions all motivate positive work on oneself and are a condition for becoming a teacher.

CONCLUSION, INNOVATIONS, RECOMMENDATIONS: In the final conclusions, a proposal was made for a new way of recruiting and temporary qualification for the teaching profession. Attention was paid to strengthening intrinsic motivation to work on one’s development as a prerequisite for preparing for work and becoming a teacher.

 

References

Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce (W. Betkiewicz et al., Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Błędowska, M. (2010). Autorytet jako czynnik (de)formujący proces wychowawczy? In J.M. Michalak (Ed.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela (pp. 301–313). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Denzin, N.K., & Lincoln, Y.S. (2009). Wprowadzenie i praktyka badań jakościowych (K. Podemski, Trans). In N.K. Denzin & Y.S. Lincoln (Eds.), Metody badań jakościowych (vol. 1, pp. 19–62). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Dróżka, W. (1996). Młode pokolenie nauczycieli. Studium autobiografii młodych nauczycieli polskich lat dziewięćdziesiątych (1st ed.). Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Jana Kochanowskiego.

Dróżka, W. (2004). Młode pokolenie nauczycieli. Studium autobiografii młodych nauczycieli polskich lat dziewięćdziesiątych (2nd ed.). Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.

Dróżka, W. (2008). Generacja wielkiej zmiany. Studium autobiografii średniego pokolenia nauczycieli polskich 2004. Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego.

Dróżka, W., & Madalińska-Michalak, J. (2016). Prospective teachers’ motivations for choosing teaching as a career. Kwartalnik Pedagogiczny, 61(1), 83–101.

Galas, B., & Lewowicki, T. (1991). Osobowość a aspiracje. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Jagielska, K. (2021). Autorytet zawodu nauczyciela w opinii studentów studiów nauczycielskich. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J. Paedagogia-Psychologia, 34(4), 153–170.

Jagiełło, M. (2013). Spotkania, które zmieniają. O spotkaniu jako kategorii pedagogicznej i wydarzeniu wychowującym na drodze życia. Oficyna Wydawnicza Impuls.

Jussim, L., & Fleming, Ch. (1999). Samospełniająca się przepowiednia a utrzymywanie się stereotypów społecznych: rola interakcji diadycznych i sił społecznych (M. Majchrzak, A. Kacmajor, M. Kacmajor & A. Nowak, Trans.). In N.C. Macrae, Ch. Stangor & M. Hewstone (Eds.), Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie (pp. 133–160). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kabat, M. (2016). Nauczycielska profesja w cywilizacji starożytnej i współczesnej. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 13, 159–172.

Kubinowski, D. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia, metodyka, ewaluacja. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kwaśnica, R. (2010). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (vol. 2, pp. 291–323). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kwiecińska, R. (2000). Rozum czy serce? Postawy wobec zawodu nauczycielskiego studentów uczelni pedagogicznej. Wydawnictwo Edukacyjne.

Leary, M. (2000). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji (A. Kacmajor & M. Kacmajor, Trans.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Łukasik, J.M. (2021a). Motywy wyboru zawodu nauczyciela przez studentów uczelni artystycznych. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 1, 63–75.

Łukasik, J.M. (2021b). Znaczenie wzoru osobowego nauczyciela w kształtowaniu zawodowym adeptów. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, 34(4), 139–152.

Mądrzycki, T. (2002). Osobowość jako system tworzący i realizujący plany. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego;

Michalak-Dawidziuk, J. (2022). Kształcenie nauczycieli – perspektywa studentów w Polsce i Portugalii. Impuls.

Nęcka, E., Orzechowski, J., & Szymura, B. (2006). Psychologia poznawcza. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ostafińska-Molik, B. (2014). Postrzeganie siebie i własnego zachowania w kontekście zaburzeń adaptacyjnych młodzieży. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Parzęcki, R. (2000). Osobowość nauczyciela w świetle wybranych rozważań teoretycznych i badań empirycznych. Nauki Pedagogiczne, 2, 79–92.

Smołalski, A. (2009). Paradygmaty i historiozofia pedagogiki. Teson, Agencja Poligraficzno-Wydawnicza.

Published
2023-09-29
How to Cite
Łukasik, J. (2023). Perception of Oneself as a Teacher from the Perspective of Individuals Retraining for the New Profession. HORIZONS OF EDUCATION, 22(63), 111-120. https://doi.org/10.35765/hw.2023.2263.12