Experiencing Passion as an “essentia vitae” of Educational Biographies of Eminent Musicians From Cracow

Keywords: passion for music, excellence, mastery, educational biographies, professionalization of passion

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the paper was to discuss a function of passion in professional personal lives of eminent Cracow musicians.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The paper raises the problem of the role of passion in the process of shaping musical eminence, answers the question of the scope of experiencing it as well as it manifesting in activities of outstanding individuals. In conducted research and interpretations, the qualitative perspective and biographical method were applied. The leading technique was problem-concentrated qualitative interview, partially structured, carried out with ten eminent instrumentalists.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The theoretical basis for this reading of the experience of educational biographies was provided by the Model of Authentic Vocation of J. Weller and the Dualistic Model of Passion of A. Bonneville-Roussy, G. Lavigne and R. Vallerand. The interpretations of the research material described the topography of experiencing passion.

RESEARCH RESULTS: The article describes autonomous passion associated with musical mastery, instrumental motivation to practice, as well as distinguishes important factors that determine the experience of passion, persistence or burnout (tenacity, ambition, community transfer, conflict of motives, work overload), and concretizes the qualities of musical passion of outstanding musicians: professionalization, love of music, integrity, creativity, strength and determination in pursuit of goals, as well as humility in the face of challenges.

CONCLUSIONS, INNOVATIONS AND RECOMMENDATIONS: Deciphering the senses and meanings that prominent Cracow musicians attributed to passion suggests that it was autonomous, harmonious and instrumental, motivated by the pursuit of mastery, and that the trajectories of the musicians’ professional biographies were a manifestation of a “professionalization of passion,” which formed the core of their educational experience and constituted and defined their life creed.

References

Bednarz-Łuczewska, P., & Łuczewski, M. (2012). Podejście biograficzne. In D. Jemielniak (Ed.), Badania jakościowe. Vol. 2: Metody i narzędzia (pp. 91–109). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bonneville-Roussy, A., Lavigne, G.L., & Vallerand, R.J. (2011). When passion leads to excellence: The case of musicians. Psychology of Music, 39(1), 123–138.

Bonneville-Roussy, A., & Vallerand, R.J. (2018). Passion at the heart of musicians’ well-being. Psychology of Music, 48, 1–17.

Całek, A. (2011). Jak badać życie wielkich twórców? O biograficznych granicach między psychologią a literaturoznawstwem i ich przekraczaniu. In B. Bartosz, A. Keplinger & M. Straś­‑Romanowska (Eds.), Transgresje – innowacje – twórczość (pp. 417–434). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Csikszentmihalyi, M. (1996). Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia. Jak poprawić jakość życia (M. Wajda, Trans.). Studio Emka.

Czerepaniak-Walczak, M. (2015). Pasja jako źródło i jako efekt emancypacji. In M. Dudzikowa & M. Nowak (Eds.), O pasjach cudzych i własnych – profesorowie (pp. 53–68). Wydawnictwo KUL.

Demetrio, D. (2000). Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie (A. Skolimowska, Trans.). “Impuls”.

Denzin, N.K., & Lincoln, Y.S. (1990). Reinterpretacja metody biograficznej (N. Nowakowska, Trans.). In J. Włodarek & M. Ziółkowski (Eds.). Metoda biograficzna w socjologii (pp. 55–71). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Duckworth, A. (2016). Upór. Potęga pasji i wytrwałości (P. Cieślak, Trans.). Galaktyka.

Dudzikowa, M., & Nowak, M. (2015). Wprowadzenie. In M. Dudzikowa & M. Nowak (Eds.), O pasjach cudzych i własnych – profesorowie (pp. 7–12). Wydawnictwo KUL.

Gierczyk, M., & Dobosz, D. (2018). Metoda biograficzna i jej zastosowanie w naukach społecznych – analiza przeglądowa. In M. Karkowska (Ed.), Biografie nieoczywiste. Przełom, kryzys, transgresja w perspektywie interdyscyplinarnej (pp. 19–30). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Jazukiewicz, I. (2017). Pasja jako istotny wymiar doświadczania pracy. Studia Paedagogica Ignatiana, 20(2), 85–101. https://doi.org/10.12775/SPI.2017.2.003

Kubinowski, D. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – metodyka – ewaluacja. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kunat, B. (2015). Pasja jako kategoria badawcza – w świetle dualistycznego modelu R.J. Valleranda. Psychologia Wychowawcza, 8, 31–41.

Kvale, S. (2004). InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego (S. Zabielski, Trans.). Trans Humana.

Lalak, D. (2010). Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej. Wydawnictwo „Żak”.

Litawa, A. (2019). O uczeniu się inspirowanym pasją na przykładzie biografii edukacyjnej miłośnika sportu. Edukacja Dorosłych, 81(2), 63–75.

Melosik, Z. (2018). Pasja i tożsamość naukowca. Rocznik Pedagogiczny, 41(1), 9–20. https://doi.org/10.2478/rp-2018-0001

Popek, S.L. (2015). O istocie i mechanizmach pasji. In M. Dudzikowa & M. Nowak (Eds.), O pasjach cudzych i własnych – profesorowie (pp. 15–35). Wydawnictwo KUL.

Renzulli, J. (2002). Expanding the conception of giftedness to include co-cognitive traits and to promote social capital. Phi Delta Kappan, 84(1), 33–58.

Romaniuk, M.W., & Łukasiewicz-Wieleba, J. (2020). Pasja żeglarstwa jako element transferu międzypokoleniowego. Kultura i Edukacja, 1(127), 180–194.

Rubacha, K. (2011). Metodologia badań nad edukacją. Oficyna Wydawnicza Łośgraf.

Rzepa, T. & Leoński, J. (1993). Wstęp. In T. Rzepa & J. Leoński (Eds.), O biografii i metodzie biograficznej (pp. 7–13). Nakom.

Schütz, A. (2006). Potoczna i naukowa interpretacja ludzkiego działania. In A. Jasińska-Kania, L.M. Nijakowski, J. Szacki & M. Ziółkowski (Eds.), Współczesne teorie socjologiczne (pp. 867–893). Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Silverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych: metody analizy rozmowy, tekstu i interpretacji (M. Głowacka-Grajper & J. Ostrowska, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Straś-Romanowska, M. (2000). O metodzie jakościowej w kontekście rozważań nad tożsamością psychologii. In M. Straś-Romanowska (Ed.). Metody jakościowe w psychologii współczesnej. Materiały ogólnopolskiej konferencji na temat „Metodologiczne i aplikacyjne problemy badań jakościowych w psychologii”, Karpacz, 21–24 listopada 1999 roku (pp. 15–32). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Urbaniak-Zając, D. (2017). Narracja a biograficzna perspektywa badawcza. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 4(1), 47–62. https://doi.org/10.18778/2450-4491.04.04

Vallerand, R.J., Sverdlik, A., & Bonneville-Roussy, A. (2022). The role of passion in the arts and humanities: how quality engagement matters. In L. Tay, J.O. Pawelski (Eds.). The Oxford handbook of the positive humanities (pp. 195–209). Oxford University Press.

Weller, J. (2004). The whole musician: Journey to authentic vocation. In O. Musumeci (Ed.), Preparing musicians making new sound world: New musicians, new musics, new processes. Proceedings of the Seminar of the Commission for the Education of the Professional Musician (pp. 245–256). Escola Superior de Música de Catalunya.

Published
2023-09-29
How to Cite
Czaja-Chudyba, I., & Kowalska, M. (2023). Experiencing Passion as an “essentia vitae” of Educational Biographies of Eminent Musicians From Cracow. HORIZONS OF EDUCATION, 22(63), 43-54. https://doi.org/10.35765/hw.2023.2263.06