Human dignity with the educational passion of Dr. Wanda Półtawska
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to show the educational passion of Wanda Półtawska, shaped under the influence of war experiences and recognizing in the background of the ethical chaos and anthropological crisis that the 21st century is marked by.
RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research problem is defined: why and in what sense does the dignity of the human person become the essence of Wanda Półtawska’s educa- tional passion? In searching the answer to it, the hermeneutics of her texts and statements used, as well as the analysis of her narrative during personal meetings with the Author of this article.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: First, several representative characters, who had the dramatic experiences of the Second World War were shown. Transcending extermination camp sufferings (passio), they started various initiatives for protecting human dignity. Then, the selected aspects concerning Wanda Półtawska’s dignity attitude were presented from her biography. The third part exposes the theses regarding the main value of human life, which Wanda Półtawska passes to young generations with real passion.
RESEARCH RESULTS : The conducted analysis shows that Dr Półtawska's educational passion is to awaken the awareness of personal dignity and the dignity of every human being in young generations. Dr. Półtawska justifies this from the perspective of theological reflection on human dignity and explicates it in the phrase "genealogia divina - God's origin of man."
CONCLUSIONS, INNOVATIONS AND RECOMMENDATIONS: The analysis and interpretation of the collected research material on the life of Wanda Półtawska brings out the value of passion. It is the original “pedagogy of life” understood as upbringing – educational attitude that leads a young person towards discovering the sense of life, by becoming aware of dignity of every human being to self, regardless of the circumstances.
References
Catarci, M., Fiorucci, M., Giorda M.Ch., Gervasio, G., Merluzzi, M. i Perucchini, P. (2021). „Non avere paura”: prevenire le discriminazioni attraverso l’educazione interculturale. Educational Reflective Practices – Open Access, (1-Special). https://doi.org/10.3280/erp1-special-2021oa12465
Degl’Innocenti, A. (2022). Non solo Ucraina: Ecco quante e quali sono le guerre nel mondo. Italia che cambia. https://www.italiachecambia.org/2022/04/guerre-nel-mondo
Durma, I. (2017). Poświęcić swoje życie dla innych. Ofiara Edyty Stein, Laury Vicuñi i nazaretanek z Nowogródka. Tarnowskie Studia Teologiczne, 36(2), s. 171–181. http://dx.doi.org/10.15633/tst.2622
Eger, E.E. (2018). Wybór. Przetrwać niewyobrażalne i żyć (B. Szelewa, tłum.). Wydawnictwo Czarna Owca.
Eger, E.E. (2021). Dar. 12 lekcji, dzięki którym odmienisz swoje życie (M. Hermanowska, tłum.). Dom Wydawniczy REBIS.
Eger, E.E. (2022). La scelta di Edith (L. Corradini Caspiani, tłum.). Corbaccio.
Frankl, V. (2016). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Głos nadziei z otchłani Holokaustu (A. Wolnicka, tłum.). Wydawnictwo Czarna Owca.
Fundacja Nie Widać Po Mnie. (b.d.). Depresja dzieci i młodzieży – statystyka, rodzaje, przyczyny i objawy depresji u dzieci. Fundacja Nie Widać Po Mnie. https://niewidacpomnie.org/2023/02/20/depresja-dzieci-i-mlodziezy-statystyka-rodzaje-przyczyny-i-objawy-depresji-u-dzieci
Galarowicz, J. (1992). Na ścieżkach prawdy. Wprowadzenie do filozofii. Wydawnictwo Naukowe PAT.
Grzybowski, P. (2013). Edukacja międzykulturowa – konteksty. Od tożsamości po język międzynarodowy. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Jan Paweł II. (1979). Encyklika Redemptor hominis. Editrice Vaticana.
Jan Paweł II. (1987). Encyklika Solicitudo rei socialis. Editrice Vaticana.
Jan Paweł II. (1988). Posynodalna adhortacja apostolska Christifideles laici Ojca Świętego Jana Pawła II o powołaniu i misji świeckich w Kościele i w świecie dwadzieścia lat po Soborze Watykańskim II. Libreria Editrice Vaticana.
Jan Paweł II. (2020). Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa. Wydawnictwo AA.
Kozubek, M.T. i Silva, R.A.S.L. (2023). Chiara Lubich and the intercultural dialogue – educational relevance in a time of new conflicts. Religions, 14(1), 1–18. https://doi.org/10.3390/rel14010038
Krzyżak, T. (2017). Wanda Półtawska. Biografia z charakterem. [E-book]. Wydawnictwo WAM.
Mariański. J. (2017a). Godność ludzka – wartość ocalona? Studium socjopedagogiczne. Płocki Instytut Wydawniczy.
Mariański, J. (2017b). Godność ludzka w kontekście społecznym. Szkice ze społecznego nauczania Kościoła katolickiego. Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej „Gaudium”.
Mariański, J. (2019). Godność ludzka jako wartość i sposoby jej uzasadniania w opinii młodzieży. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 62(4), 5–29.
Mazurek, F.J. (2001). Godność osoby ludzkiej podstawą praw człowieka. Redakcja Wydawnictw KUL.
Milan, G. (2019). Budowanie procesów międzykulturowych w trudnych czasach. Propozycja według myśli i dzieła Chiary Lubich (S. Grochmal, tłum.). Paedagogia Christiana, 43(1), 311–326. http://dx.doi.org/10.12775/PCh.2019.016
Morin. E. (2020). La fraternità, perché? Resistere alla crudeltà del mondo. AVE.
Morin, E. (2023). Di guerra in guerra. Dal 1940 all’Ucraina invasa. Raffaello Cortina Editore.
Moroń, M. iAtłas, K. (2023). Pandemic burnout, depression, and anxiety among adolescents: Anetwork analysis. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review), 2(40), 231–254. https://doi.org/10.12775/PBE.2022.026
Nikitorowicz, J. (2021). Edukacja międzykulturowa w kreowaniu kultury pokoju w warunkach wielokulturowości. Wydawnictwo Prymat. http://hdl.handle.net/11320/12313
Ogrodzka-Mazur, E. (2018). Intercultural education in Poland: Experiences, problems and prospects. W: O. Bernad-Cavero i N. Llevot-Calvet (red.), New pedagogical challenges in the 21st century: Contributions of research in education. https://www.intechopen.com/chapters/57268
Olbrycht, K. (2020). Potrzeba afirmacji człowieka jako wyzwanie dla wychowania. Horyzonty Wychowania, 19(50), 93–104. https://doi.org/10.35765/hw.1918
ONZ. (1948). Powszechna deklaracja praw człowieka. UNESCO. https://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf
Półtawska, W. (2001a). Stare rachunki. Edycja Świętego Pawła.
Półtawska, W. (2001b). Z prądem i pod prąd. Edycja Świętego Pawła.
Półtawska, W. (2009a). Beskidzkie rekolekcje. Dzieje przyjaźni księdza Karola Wojtyły z rodziną Półtawskich. Święty Paweł.
Półtawska, W. (2009b). I boję się snów. Edycja Świętego Pawła.
Półtawska, W. (2013, 14 października). Przemówienie Wandy Półtawskiej do młodzieży. XXVII Liceum Ogólnokształcące w Lublinie. [Wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=lVD1HXqp7JI
Półtawska, W. (2018). Genealogia divina. Boże pochodzenie człowieka. Edycja Świętego Pawła.
Półtawska, W. (2023a). Narracje podczas spotkania M. Kozubek z dr Półtawską. [Prywatne archiwum autorki].
Półtawska, W. (2023b). O więcej niż życie. Biografia w zarysie. Edycja Świętego Pawła.
Raspi, L. (2020, 10 lutego). L’emergenza educativa e la crisi etica: Ipotesi pedagogiche per un’educazione che riscopra l’umano. Pedagogia. Rivista, 1. https://www.didatticaermeneutica.it/2020/02/10/lemergenza-educativa-e-la-crisi-etica-ipotesi-pedagogiche-per-uneducazione--che-riscopra-lumano
Rembierz, M. (2019). Między wielokulturowością „wieży Babel” a zróżnicowanymi kulturowo pograniczami. Pedagogiczne poszukiwania i idee Tadeusza Lewowickiego w zakresie edukacji kształtującej relacje międzykulturowe. Edukacja Międzykulturowa, 2, 40–56. https://rebus.us.edu.pl/handle/20.500.12128/15225
Ricoeur, P. (1985). Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie. (E. Bieńkowska i in., tłum.). PAX.
Surminski, A. (2011). Życie ptaków w Auschwitz (R. Załuska, tłum.). Wydawnictwo Carpatia.
Terlikowski, T. (2017). T.P.Maksymilian M. Kolbe. Biografia świętego męczennika. Wydawnictwo Esprit.
Wińska, U. (1985). Zwyciężyły wartości. Wspomnienia z Ravensbrück. Wydawnictwo Morskie.
Zambrano, M. (2020). Persona e democrazia. La storia sacrificale. SE.
Zambrano, M. (2021). Per l’amore e per la libertà. Scritti sulla filosofia e sull’educazione. Marietti 1820.
Copyright (c) 2023 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: