Which Creativity to Take Seriously? Reflections on the Creativity of People With Intellectual Disabilities

Keywords: creativity, intellectual disability, special education, ableism, art

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: This paper aims to present the results of a study on the creativity of individuals with moderate intellectual disabilities.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research problem focuses on how selected individuals with moderate intellectual disabilities perceive creativity. The study employed the individual case method and used interviews to explore the participants’ views on creativity.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The paper begins by clarifying key terminology related to creativity. It then outlines the research methodology, followed by the presentation and analysis of the collected data.

RESEARCH RESULTS: The data suggest that individuals with moderate intellectual disabilities perceive creativity similarly to those without intellectual disabilities. This is because the foundation of creative activity among the participants – like those without intellectual disabilities – rests on mechanisms such as understanding key concepts, motivation, and consideration of the opinions of their local environment.

CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS, AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: While this study cannot be used to generalize about creativity among people with intellectual disabilities, it offers an optimistic basis for future research involving a larger sample.

 

References

Boden, M. (2004). The creative mind: Myths and mechanisms. Routledge.

Gałązka, A. (2002). Spór o motywacyjne źródła twórczości [The debate on the motivational sources of creativity]. Chowanna, 45(2), 8–36.

Krajewski, M., & Schmidt, F. (2017). Co to znaczy być artystą/artystką? [What does it mean to be an artist?]. Kultura i Społeczeństwo, 61(1), 69–97.

Mendecka, G. (2005). Twórczość a rozwój człowieka w biegu życia [Creativity and human development across the lifespan]. Psychologia Rozwojowa, 10(4), 23–34.

Mendecka, G. (2008). Rodzina jako środowisko stymulujące aktywność jednostki [The family as an environment stimulating individual activity]. Studia Pedagogiczne Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, 17, 139–144.

Mendecka, G. (2010). Wprowadzenie [Introduction]. In G. Mendecka (Ed.), Oblicza twórczości [Faces of creativity] (pp. 7–12). University of Silesia Press.

Nęcka, E. (2005). Psychologia twórczości [Psychology of creativity]. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych [Principles of pedagogical research]. Wydawnictwo Akademickie Żak.

Skibska, J. (2012). Środowisko rodzinne jako czynnik warunkujący rozwój dziecka [The family environment as a factor conditioning child development]. In K. Feruga, A. Ostrowska-Knapik, & R. Wojtoń (Eds.), Przekraczanie granic II [Crossing boundaries II] (pp. 109–117). Verbum.

Skrzypczak-Szweda, M. (Director). (2023, November 2). SuperJednostka [TV series episode]. In G. Cięciwa (Production Manager), Całkiem niezła historia. Telewizja Polska S.A. https://regiony.tvp.pl/73861444/02112023?fbclid=Iw

Słownik języka polskiego [Polish language dictionary]. (n.d.a). Artystyczny [artistic]. In Słownik języka polskiego PWN. Retrieved December 6, 2023 from https://sjp.pwn.pl/sjp/artystyczny;2441413.html

Słownik języka polskiego [Polish Language Dictionary]. (n.d.b). Sztuka [art]. In Słownik języka polskiego PWN. Retrieved December 6, 2023 from https://sjp.pwn.pl/sjp/sztuka;2527254.html

Słownik języka polskiego [Polish Language Dictionary]. (n.d.c). Twórczość [creativity]. In Słownik języka polskiego PWN. Retrieved December 6, 2023 from https://sjp.pwn.pl/slowniki/tw%C3%B3rczo%C5%9B%C4%87.html

Szmidt, K. (2005). Pedagogika twórczości [Pedagogy of creativity]. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Wlazło, M. (2023). Inclusive internationalisation. The DITE trainer’s manual: Diverse internationalisation of teacher education. https://dite.usz.edu.pl/the-dite-trainers-manual-is-ready/

Wojciechowski, A. (2013a). Agatologiczna perspektywa pedagogiki specjalnej [Agatological perspective of special pedagogy]. Niepełnosprawność, 10, 42–51.

Wojciechowski, A. (2013b). Piękno jest wyrazem ludzkiej godności [Beauty is an expression of human dignity]. Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne, 3(4), 393–397.

Wojciechowski, A. (2015–2016). Mały umysł? Mała dusza? [Small mind? Small soul?]. Czasopismo Pedagogiczne, 1–2, 95–115.

Wolanin, Z. (2022). Nikifor. Bosz.

World Health Organization. (2023). Disorders of intellectual development. In ICD-11 for mortality and morbidity statistics. https://icd.who.int/browse11/l-m/en#/http://id.who.int/icd/entity/605267007

Published
2025-03-31
How to Cite
Myśliński, D. (2025). Which Creativity to Take Seriously? Reflections on the Creativity of People With Intellectual Disabilities. HORIZONS OF EDUCATION, 24(69), 131-141. https://doi.org/10.35765/hw.2025.2469.14