Which Creativity to Take Seriously? Reflections on the Creativity of People With Intellectual Disabilities
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Niniejszy artykuł jest próbą przedstawienia wyników badań dotyczących twórczości wybranych osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problemem badawczym jest postrzeganie twórczości przez wybrane osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Posłużono się metodą indywidualnych przypadków oraz wybrano technikę wywiadu, by zbadać sposób postrzegania twórczości przez wybrane dorosłe osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym.
PROCES WYWODU: Artykuł rozpoczyna się od uściśleń terminologicznych dotyczących twórczości. Następnie przedstawiłem metodologię badań wraz z prezentacją i analizą zebranych danych badawczych.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Zebrane dane sugerują, że badane osoby postrzegają swoją twórczość podobnie jak osoby bez niepełnosprawności intelektualnej. Podstawą bowiem twórczej działalności badanych osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym – po- dobnie jak osób bez niepełnosprawności intelektualnej – są mechanizmy rozumienia wybranych pojęć, motywacji i respektowania opinii środowiska lokalnego.
WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Opisane badanie nie może stanowić fundamentu generalizowania aspektu twórczości osób z niepełnosprawnością intelektualną, jednak daje optymistyczne podstawy do badań dotyczących twórczości osób z niepełnosprawnością intelektualną na większej grupie respondentów.
Bibliografia
Boden, M. (2004). The creative mind: Myths and mechanisms. Routledge.
Gałązka, A. (2002). Spór o motywacyjne źródła twórczości [The debate on the motivational sources of creativity]. Chowanna, 45(2), 8–36.
Krajewski, M., & Schmidt, F. (2017). Co to znaczy być artystą/artystką? [What does it mean to be an artist?]. Kultura i Społeczeństwo, 61(1), 69–97.
Mendecka, G. (2005). Twórczość a rozwój człowieka w biegu życia [Creativity and human development across the lifespan]. Psychologia Rozwojowa, 10(4), 23–34.
Mendecka, G. (2008). Rodzina jako środowisko stymulujące aktywność jednostki [The family as an environment stimulating individual activity]. Studia Pedagogiczne Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, 17, 139–144.
Mendecka, G. (2010). Wprowadzenie [Introduction]. In G. Mendecka (Ed.), Oblicza twórczości [Faces of creativity] (pp. 7–12). University of Silesia Press.
Nęcka, E. (2005). Psychologia twórczości [Psychology of creativity]. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych [Principles of pedagogical research]. Wydawnictwo Akademickie Żak.
Skibska, J. (2012). Środowisko rodzinne jako czynnik warunkujący rozwój dziecka [The family environment as a factor conditioning child development]. In K. Feruga, A. Ostrowska-Knapik, & R. Wojtoń (Eds.), Przekraczanie granic II [Crossing boundaries II] (pp. 109–117). Verbum.
Skrzypczak-Szweda, M. (Director). (2023, November 2). SuperJednostka [TV series episode]. In G. Cięciwa (Production Manager), Całkiem niezła historia. Telewizja Polska S.A. https://regiony.tvp.pl/73861444/02112023?fbclid=Iw
Słownik języka polskiego [Polish language dictionary]. (n.d.a). Artystyczny [artistic]. In Słownik języka polskiego PWN. Retrieved December 6, 2023 from https://sjp.pwn.pl/sjp/artystyczny;2441413.html
Słownik języka polskiego [Polish Language Dictionary]. (n.d.b). Sztuka [art]. In Słownik języka polskiego PWN. Retrieved December 6, 2023 from https://sjp.pwn.pl/sjp/sztuka;2527254.html
Słownik języka polskiego [Polish Language Dictionary]. (n.d.c). Twórczość [creativity]. In Słownik języka polskiego PWN. Retrieved December 6, 2023 from https://sjp.pwn.pl/slowniki/tw%C3%B3rczo%C5%9B%C4%87.html
Szmidt, K. (2005). Pedagogika twórczości [Pedagogy of creativity]. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Wlazło, M. (2023). Inclusive internationalisation. The DITE trainer’s manual: Diverse internationalisation of teacher education. https://dite.usz.edu.pl/the-dite-trainers-manual-is-ready/
Wojciechowski, A. (2013a). Agatologiczna perspektywa pedagogiki specjalnej [Agatological perspective of special pedagogy]. Niepełnosprawność, 10, 42–51.
Wojciechowski, A. (2013b). Piękno jest wyrazem ludzkiej godności [Beauty is an expression of human dignity]. Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne, 3(4), 393–397.
Wojciechowski, A. (2015–2016). Mały umysł? Mała dusza? [Small mind? Small soul?]. Czasopismo Pedagogiczne, 1–2, 95–115.
Wolanin, Z. (2022). Nikifor. Bosz.
World Health Organization. (2023). Disorders of intellectual development. In ICD-11 for mortality and morbidity statistics. https://icd.who.int/browse11/l-m/en#/http://id.who.int/icd/entity/605267007
Copyright (c) 2024 Horyzonty Wychowania

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: