The Use of the Concept of Positive Prevention in the Area of School and Family Cooperation
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of this article is to present the possibility of using the concept of positive prevention in the area of school and family cooperation.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research problem concerns the answer to the question as to whether and how the concept of positive prevention can be used in the area of school and family cooperation and what practical implications arise from its assumptions. The article uses a desk research method.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: On the basis of the literature on the subject, an analysis was made of the relationship between prevention and positive prevention and the process of cooperation between the school and family. Referring to the main objectives and directions of school and family cooperation, in the context of the challenges of children and adolescents’ development, a range of topics is presented and effective prevention programmes are reviewed in order to sup‑ port the development of parents’ child‑rearing skills.
RESEARCH RESULTS: The results coming from the analyses show that positive prevention significantly extends the educative function of the school while supporting the parental function of the family. It focuses on supporting the development of parents’ child‑rearing skills in terms of building a community in the family based on dedicated involvement, replacing common‑sense strategies with positive strategies, strengthening protection in adolescent environments, and subjective participation in the prevention programmes.
CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: The use of the principles of positive prevention in the area of school and family cooperation makes it possible to carry out activities focused on the positive development of children and adolescents as an alternative to a problem‑focused approach. The implication of this approach is that the educational activities of the school and the family are extended to include preventive and developmental goals.
References
Borucka, A. (2011). Koncepcja resilience. Podstawowe założenia i nurty badań. W: W. Junik, (red.), Resilience. Teoria, badania, praktyka (s. 11–28). Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia.
Błasiak, A. (2017). Współpraca szkoły i rodziny jako istotny czynnik optymalizacji procesów wychowania i kształcenia najmłodszego pokolenia. Horyzonty Wychowania, 16(38), 11–22.
Dębski, M. i Flis, J. (2023). MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym. Raport z badania dotyczącego zdrowia psychicznego, poczucia własnej wartości i sprawczości wśród młodych ludzi w Polsce. Fundacja UNAWEZA.
Gaś, Z.B. (2004). Szkolny program profilaktyki: istota, konstruowanie, ewaluacja. Poradnik metodyczny. Pracownia Wydawnicza Fundacji „Masz Szansę”.
Grzelak, S. (2015). Vademecum skutecznej profilaktyki problemów młodzieży. Przewodnik dla samorządowców i praktyków oparty na wynikach badań naukowych. Jak wspierać młodzież w PODRÓŻY ŻYCIA? Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Grzelak, S. i Żyro, D. (2023). Jak wspierać młodzież w niestabilnym świecie. Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i ochrony zdrowia psychicznego po trudnych latach 2020–2022. Instytut Profilaktyki Zintegrowanej.
Hejnicka‑Bezwińska, T. (2008). Pedagogika ogólna. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Jarczyńska, J. (2014). Wstęp. W: J. Jarczynska (red.), Uzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży. Teoria, diagnoza, profilaktyka, terapia (s. 7–15). Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Jarosz, K. (2019). Profilaktyka pozytywna w teorii i praktyce pedagogicznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Kania, S. (2017a). Nowe zachowania ryzykowne młodzieży charakterystyka i tendencje rozwoju. Ogrody Nauk i Sztuk, 7, 373–382.
Kania, S. (2017b). W poszukiwaniu pozytywnych strategii dla rodzinnej profilaktyki zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży. W: K. Kmiecik‑Jusięga (red.), Profilaktyka społeczna. Kontekst rodzinny i szkolny (s. 55–70). Akademia Ignatianum w Krakowie.
Kawecki, I. (2018). Szkice z metodologii jakościowych badań edukacyjnych. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Kmiecik‑Jusięga, K. (2017). Miejsce rodziny w zapobieganiu zachowaniom ryzykownym dzieci i młodzieży. W: K. Kmiecik‑Jusięga, (red.), Profilaktyka społeczna. Kontekst rodzinny i szkolny (s. 35–54). Akademia Ignatianum w Krakowie.
Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom. (b.d.). Lista programów rekomendowanych. Programy rekomendowane. https://programyrekomendowane.pl/programy/ lista‑programow‑rekomendowanych/
Łobocki, M. (2007). W trosce o wychowanie w szkole. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Młynek, P. (2021). Współpraca środowisk: szkolnego i rodzinnego z perspektywy rodziców i nauczycieli. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Nowosad, I. (2003). Perspektywy rozwoju szkoły. Szkice z teorii szkoły. Instytut Badań Edukacyjnych.
Ostaszewski, K. (2006). Profilaktyka pozytywna. Świat Problemów, 3(158), 6–10.
Ostaszewski, K. (2014). Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience. Instytut Psychiatrii i Neurologii.
Ostaszewski, K. (2016). Pozytywna profilaktyka po 10 latach. Świat Problemów, 1(276), 5‒10.
Ostaszewski, K. (2019). W kierunku profilaktyki opartej na wiedzy. W: Z.B. Gaś (red.), Profilaktyka zachowań ryzykownych w teorii i praktyce (s. 35‒53). Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie.
Szempruch, J. (2009). W poszukiwaniu idei podmiotowości relacji edukacyjnych rodziny i szkoły. Chowanna, tom jubileuszowy, 79–89.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. (2017). Dz.U. 2017, poz. 59. (Polska).
Wieczorek, M. (2018). Program wychowawczo‑profilaktyczny szkoły i placówki. Krok po kroku. Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Wojcieszek, K.A. (2017). Co nas chroni? Rola relacji osobowych i uczuć w profilaktyce kreatywnej, W: K. Kmiecik‑Jusięga, (red.), Profilaktyka społeczna. Kontekst rodzinny i szkolny (s. 17–33). Akademia Ignatianum w Krakowie.
Zajączkowski, K. (2003). Uzależnienia od substancji psychoaktywnych. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Copyright (c) 2024 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: