Counter-Memory in Family Narratives: Monika Sznajderman's Pepper Counterfeiters as a Biographical Discourse of Postmemory and Countermemory
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The main aim of this article is to analyze The Pepper Forgers as an effort to process and overcome postmemory trauma, and to situate it within the broader context of transformations in Polish cultural memory as a Foucauldian counter-memory discourse.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: Using Hirsch’s concept of postmemory as “the intergenerational transmission of traumatic knowledge” as a starting point, the article examines the biographical discourses in The Pepper Forgers through the lens of Foucault’s concept of counter- memory in a narrative-discursive.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The Pepper Forgers serves as a literary representation of postmemory work. The book’s greatest originality lies in its attempt to combine the two communities of memory and suffering – Polish and Jewish – within the framework of a family biography.
RESEARCH RESULTS: Sznajderman’s book is not only an effort to process family postmemory but also a symptom of broader transformations in Polish cultural memory. It can be interpreted as a Foucauldian counter-memory discourse that challenges the dominant discourse of power.
CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: The Pepper Forgers exemplifies the transformative power of art in creating affective memory, which Landsberg terms prosthetic memory. It also illustrates an attempt to communicate and negotiate conflicting discourses, leading to the broadening and reevaluation of Polish cultural memory.
References
Abell, J., Stokoe E. H. i Billig M. (2004). Narrative and the discursive (re)construction of events. W: M. Andrews, S. Day Sclater, C. Squire i A. Treacher (red.), The uses of narrative: Explorations in sociology, psychology and cultural studies (s. 180–192). Transaction Publishers.
Bojarska, K. i Solarska, M. (2014). Przeciw-pamięć. W: M. Saryusz-Wolska i R. Traba (red.), Modi Memorandi. Leksykon kultury pamięci (s. 396–403). Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Czwordon-Lis, P. (2018). Kto jest fałszerzem pieprzu? Narracje o Zagładzie, 4, 472–480.
Domańska, E. (2006). Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce. Wyd. Poznańskie.
Foucault, M. (1977). Archeologia wiedzy (A. Siemek, tłum.). Państwowy Instytut Wydawniczy.
Foucault, M. (2000). Nietzsche, genealogia, historia. W: M. Foucault, Filozofia, historia, polityka. Wybór pism (D. Leszczyński i L. Rasiński, tłum., s. 113–135). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hirsch, M. (1997). Family frames: Photography, narrative, and postmemory. Harvard University Press.
Hirsch, M. (2010). Żałoba i postpamięć (K. Bojarska, tłum.). W: E. Domańska (red.), Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki (s. 247–280). Wyd. Poznańskie.
Hirsch, M. (2011). Pokolenie postpamięci (M. Borowski i M. Sugiera, tłum.). Didaskalia. Gazeta Teatralna, 105, 28–36.
Hirsch, M. (2012). The generation of postmemory: Writing and visual culture after the Holocaust. Columbia University Press.
Judt, T. (2009). Pensjonat pamięci (H. Jankowska, tłum.). Czarne.
Kobielska M. (2019). Pamięć wielokierunkowa po polsku. Wypracowywanie archiwum. W: R. Halili i Ł. Gemziak (red.), Pamiętając komunizm w postkomunistycznej Europie – pamięć historii i historia pamięci (s. 181–202). Wyd. Naukowe UMK.
Kobielska, M. (2020). Krytyczne pamięcioznawstwo a obowiązki polskie. W stronę pamięci wystarczająco dobrej. Z inspiracji „Fałszerzami pieprzu” Moniki Sznajderman. Teksty Drugie, 3, 347.
Landsberg, A. (2004). Prosthetic memory: The transformation of American remembrance in the age of mass culture. Columbia University Press.
Lipsitz, G. (1989). Myth, history, and counter-memory. W: J. Sorkin (red.), Politics and the muse: Studies in the politics of recent American literature (s. 161–178). Bowling Green.
Nora, P. (2001). Czas pamięci (W. Dłuski, tłum.). Res Publica Nowa, 7, 37–43.
Pastuszko, M. (2017, 2 kwietnia). Mój dziadek narodowiec. Mój żydowski ojciec. Rozmowa z Moniką Sznajderman. Krytyka Polityczna. https://krytykapolityczna.pl/kultura/czytaj-dalej/sznajderman-moj-dziadek-narodowiec-moj-zydowski-ojciec
Potter, J. i Wetherell M. (1987). Discourse and social psychology: Beyond attitudes and behaviour. SAGE Publications.
Rothberg, M. (2011) From Gaza to Warsaw: Mapping multidirectional memory. Criticism, 53, 4, 523–548.
Rothberg, M. (2013) Między Paryżem a Warszawą. Pamięć wielokierunkowa, etyka, odpowiedzialność historyczna (T. Bilczewski i A. Kowalcze-Pawlik, tłum.). W: T. Szostek, R. Sendyka i T. Nycz (red.), Od pamięci biodziedzicznej do postpamięci (s. 161–188). IBL PAN.
Rothberg, M. (2015). Pamięć wielokierunkowa. Pamiętanie Zagłady w epoce dekolonizacji (K. Bojarska, tłum.). IBL PAN.
Sobolewski, T. (2017, 21 września). Przeskoczyć mur getta. Gazeta Wyborcza, 220, 16.
Steinlauf, M. (2001). Pamięć nieprzyswojona. Polska pamięć Zagłady (A. Tomaszewska, tłum.). Austeria.
Szacki, J. (2005). Historia myśli socjologicznej. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sznajderman, M. (2016). Fałszerze pieprzu. Czarne.
Yerushalmi, Y. H. (2014). Zachor. Żydowska historia i żydowska pamięć (M. Wójcik, tłum.). Żydowski Instytut Historyczny.
Zalewska, Z. (2016). Podwójne okulary. Rozmowa z Moniką Sznajderman. Dwutygodnik, 11, 199. https://www.dwutygodnik.com/artykul/6884-podwojne-okulary.html?print=1
Żórawska-Janik, N. (2018). Nieustająca praca pamięci. „Fałszerze pieprzu” Moniki Sznajderman. Autobiografia. Literatura. Kultura. Media, 2(11), 153–163.
Copyright (c) 2024 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: