Cooperation of the School With the Family and the Local Community – Selected Aspects
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The article describes the conditions, assumptions and benefits regarding the process of cooperation of the school with the family and the local community in the context of selected educational aspects.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research questions were as follows: for what purpose should the school cooperate with the family and the local community, and what are the conditions for and the benefits of this cooperation? Analysis of scientific literature and analysis of existing data was used.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: Referring to scientific studies, the key concepts for the analysis were defined descriptively and the meaning and conditions of multi‑stakeholder school cooperation were characterized in view of contemporary human needs in the context of lifelong education.
RESEARCH RESULTS: The analysis shows that school is one of the most important social institutions to promote the ideas of continuous learning and the value of education. It provides education for knowledge society. The quality of education depends on the school’s openness to the family and community. Building a culture of cooperation requires partnership and involvement of everyone, an activity based on dialogue, shared goals and values and mutual benefits.
CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: Education is not an individual activity, but a collective endeavor, and the changes in civilization generate new challenges in this area, so multi‑stakeholder cooperation of the school, family and local community is necessary, based on the identification of resources, needs and social capital of the actors, in order to meet the intellectual and moral challenges. Educational leaders – the school principal and teachers – play a key role here.
References
Błasiak, A. (2017). Współpraca szkoły i rodziny jako istotny czynnik optymalizacji procesów wychowania i kształcenia najmłodszego pokolenia [Cooperation Between School and Family as an Important Factor in Optimizing the Processes of Upbringing and Educating the Youngest Generation]. Horyzonty Wychowania, 16(38), 11–26. https://doi.org/10.17399/HW.2017.163801
Dorczak, R. (2012). Modele współpracy szkoły z organizacjami w środowisku lokalnym. In G. Mazurkiewicz (Ed), Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy (pp. 311–331). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Hajduk, Ł. (2018). Szkoła w środowisku lokalnym. Pomiędzy networkingiem a alienacją [The school in the local environment. Between networking and alienation]. Hejnał Oświatowy, 11/(177), 7–10.
Kołodziejczyk, J., & Starypan, I. (2012). Cenniejsze niż złoto. Rzecz o promowaniu wartości edukacji, In G. Mazurkiewicz (Ed), Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy (pp. 80–93). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Lulek, B. (2011). Przemiany wzajemnych relacji nauczycieli i rodziców na przestrzeni XX wieku. In B. Szluz, & W. Walc (Ed), Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Współczesne wyzwania (pp. 88–96). Koraw.
Madalińska‑Michalak, J. (2017). Przywództwo dyrektora szkoły a zmiana i uczenie się nauczycieli we wspólnotach praktyków [The headmaster’s leadership in view of change and of teacher learning in communities of practice]. Rocznik Lubuski, 43(1), 217–229.
Mazurkiewicz, G. (2012). Przywództwo edukacyjne: kierunki myślenia o roli dyrektora. In G. Mazurkiewicz (Ed), Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy (pp. 389–399). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Mazurkiewicz, G. (2016). Ewaluacja w edukacji. Dylematy systemu ewaluacji oświaty w Polsce. Zarządzanie Publiczne, 1(33), 17–26. https://doi.org/10.4467/20843968ZP.16.002.4936
Mendel, M. (n.d.). Po co nam rodzice w szkole? [Why do we need parents at school?]. https://tolstoj.eu/wp‑content/uploads/2013/10/3.M.Mendel_Rodzice‑w‑szkole
Mendel, M. (1998). Rodzice i szkoła. Jak współuczestniczyć w edukacji dzieci? [Parents and school. How to coparticipate in children's education?]. Wydawnictwo Adam Marszałek.
Mendel, M. (2000). Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy [Family, school and community partnership]. Wydawnictwo Adam Marszałek.
Mendel, M. (2004). Miejsca rodziców w przestrzeni szkoły [Parents' spaces in the school]. In I. Nowosad, & M. Szymański (Ed), Nauczyciele i rodzice: w poszukiwaniu znaczeń i interpretacji współpracy (pp. 185–195). Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Michalec‑Jękot, S. (2023). Interwencja kryzysowa jako potrzeba współczesności. In K. Wojtanowicz, M. Duda, & J. Bursová (Eds), Interwencja kryzysowa – implikacje badawcze i praktyczne (pp. 45–59). Wydawnictwo „Scriptum”, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Wydawnictwo Naukowe.
Musiał, E. (2019). Współpraca rodziców i nauczycieli czynnikiem warunkującym efektywność pracy szkoły (ze szczególnym uwzględnieniem edukacji wczesnoszkolnej) – perspektywa teoretyczna [The cooperation of parents and teachers is a factor conditioning the effectiveness of schoolwork (with particular emphasis on early education) – theoretical perspective]. Wychowanie w Rodzinie, 21(2), 257–271. https://doi.org/10.34616/wwr.2019.2.257.271
Wojtanowicz, K., Duda, M., & Bursová, J. (2023). Wstęp [Introduction]. In K. Wojtanowicz, M. Duda, & J. Bursová (Eds.), Interwencja kryzysowa – implikacje badawcze i praktyczne (pp. 7–9). Wydawnictwo „Scriptum”, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Wydawnictwo Naukowe.
Wójcik, A. (2016). Obszary współpracy w szkole i środowisku lokalnym w opinii dyrektorów szkół – przegląd dotychczasowych badań [Fields of cooperation at the school and the local community in the opinion of headmasters – a review of existing studies]. Edukacja – Technika – Informatyka, 2(16), 62–69. https://doi.org/10.15584/eti.2016.2.7
Zając, A. (2013). Stan i znaczenie kapitału ludzkiego oraz społecznego w cywilizacji wiedzy [The condition and importance of human and social resources capital in the knowledge civilisation]. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Zalewska‑Bujak, M. (2020). Współpraca nauczycieli z rodzicami uczniów – przez pryzmat nauczycielskich narracji [Teachers’ cooperation with the students’ parents – through the prism of teachers’ narratives]. Kwartalnik Pedagogiczny, 65(2), 154–176. https://doi.org/10.31338/2657-6007.kp.2020-2.9
Copyright (c) 2024 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: