“As a Shadow” – the Experiences of a Support Teacher of Students With Autism Spectrum Disorders (ASD)
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The objective of this article is to explore the experiences, challenges, and pedagogical strategies employed by teachers who co-facilitate the education of students with Autism Spectrum Disorder (ASD).
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The central research question addresses the experiences and challenges faced by teachers who co-facilitate the education of students with ASD. Data were gathered through in-depth narrative interviews with three active teachers working with ASD students.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The study’s objective and research question are addressed through a structured argument, consisting of an introduction to inclusive education for students with ASD and the role of support teachers. This is followed by a comparative presentation and analysis of the teachers’ experiences in co-facilitating ASD education.
RESEARCH RESULTS: The analyses reveal that teachers co-facilitating the education of students with ASD are aware of the unique needs of each student, developed through direct experience. Their role involves tailoring their approach to the changing needs of students at different educational stages, ranging from supporting daily activities to assisting with learning and social skills development.
CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS, AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: There is a need to implement concrete measures for expanding psychological support for parents of children with ASD. Given the rising prevalence of this disorder, it is essential to enhance the knowledge, skills, and competencies of society, especially educational staff – to better support individuals with ASD.
References
Apanel, D. (2016). Teoria i praktyka kształcenia integracyjnego osób z niepełnosprawnością w Polsce w latach 1989–2014 [Theory and practice of inclusive education of people with disabilities in Poland from 1989 to 2014]. Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
Bobińska-Domżał, A. (2014). Współpraca pedagoga specjalnego i nauczyciela przedmiotu w procesie terapii i edukacji uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kształceniu integracyjnym [Collaboration between special education teachers and subject teachers in the therapy and education of students with autism spectrum disorders in inclusive education]. In J. Kossewska (Ed.), Osoba ze stanami ze spektrum autyzmu. Możliwości aktywnego życia [Individuals with autism spectrum conditions. Possibilities of active life] (pp. 171–190). Wydawnictwo Jak.
Flick, U. (2012). Projektowanie badania jakościowego [Designing qualitative research] (P. Tomanek, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gołubiew, M. (2001). Pedagog specjalny – jego rola i zadania w klasie integracyjnej [The special educator: Role and responsibilities in an inclusive classroom]. In Z. Palak (Ed.), Pedagogika specjalna w reformowanym ustroju edukacyjnym. Materiały z Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej, Kazimierz Dolny, 25–26 maja 2000 [Special pedagogy in the reformed educational system] (pp. 181–189). Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Gorajewska, D. (2009). Rola nauczyciela w integracji uczniów sprawnych i niepełnosprawnych [The role of the teacher in the integration of able-bodied and disabled students]. In M. Bielska-Łach (Ed.), Pedagogika specjalna. Różne poszukiwania – wspólna misja. Pamięci Profesora Jana Pańczyka [Special pedagogy: Different pursuits – a common mission. In memory of Professor Jan Pańczyk] (pp. 413–414). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Konecki, K.T. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana [Studies in qualitative research methodology: Grounded theory]. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kvale, S. (2012). Prowadzenie wywiadów [Conducting interviews] (A. Dziuban, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lipińska-Lokś, J. (2013). Nauczyciel w klasie integracyjnej – propozycje wskazań do pracy wychowawczej [Teacher in an inclusive classroom: Suggestions for educational work]. In T. Żółkowska & T. Ramik-Mażewska (Eds.), Edukacja i rehabilitacja osób niepełnosprawnych – ciągłość i zmiany (pp. 171–180). Wydawnictwo Naukowe Wydziału Humanistycznego US „Minerwa”.
Pisula, E. (2020). Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia [Autism: Causes, symptoms, therapy]. Wydawnictwo Harmonia.
Puda, K. (2022). Trudności i sukcesy nauczycielki wspomagającej ucznia z orzeczeniem autyzmu w narracji autoetnograficznej [Challenges and successes of a support teacher for a student with an autism diagnosis: An autoethnographic narrative]. Zeszyty Naukowe Collegium Witelona, 43/2, 57–71. https://www.dbc.wroc.pl/Content/118162/zn_CW_43_2022_03.pdf
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym [Ministry of National Education Regulation, July 24, 2015, on the conditions for organizing education, upbringing, and care for children and youth with disabilities, social maladjustment, and at risk of social maladjustment]. (2015). Dz. U. [Journal of Laws] 2015, item 1113. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20150001113
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym [Ministry of National Education Regulation, August 9, 2017, on the conditions for organizing education, upbringing, and care for children and youth with disabilities, social maladjustment, and at risk of social maladjustment]. (2017a). Dz. U. [Journal of Laws] 2017, item 1578). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001578
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym [Ministry of National Education Regulation, August 28, 2017, amending the regulation on the conditions for organizing education, upbringing, and care for children and youth with disabilities, social maladjustment, and at risk of social maladjustment].(2017b). (Dz. U. [Journal of Laws] 2017, item 1652). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xspid=WDU20170001652
Rubacha, K. (2003). Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [Data collection methods in educational research]. In B. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, T. 1 [Pedagogy: Academic handbook, Vol. 1] (pp. 34–58). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją [Research methodology in education]. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Schendel, D.E., DiGuiseppi, C., Croen, L.A., Fallin, M.D., Reed, P.L., Schieve, L.A., Wiggins, L.D., Daniels, J., Grether, J., Levy, S.E., Miller, L., Newschaffer, C., Pinto-Martin, J., Robinson, C., Windham, G.C., Alexander, A., Aylsworth, A.S., Bernal, P., Bonner, J.D., … Yeargin-Allsopp, M. (2012). The Study to Explore Early Development (SEED): A multisite epidemiologic study of autism by the Centers for Autism and Developmental Disabilities Research and Epidemiology (CADDRE) Network. Journal of Autism and Developmental Disorders, 42, 2121–2140. https://doi.org/10.1007/s10803-012-1461-8
Silverman, D. (2009). Prowadzenie badań jakościowych [Conducting qualitative research] (J. Ostrowska, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Silverman, D. (2023). Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji [Interpretation of qualitative data] (M. Głowacka-Grajper & J. Ostrowska, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (2010). Badania jakościowe – przewodnik po labiryncie [Qualitative research: A guide through the labyrinth]. In S. Palka (Ed.), Podstawy metodologii badań w pedagogice [Basics of research methodology in pedagogy] (pp. 79–102). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 12 lipca 2013 r. Karta Praw Osób z Autyzmem [Resolution of the Sejm of the Republic of Poland, July 12, 2013, Charter of Rights of Persons with Autism]. (2013). M.P. 2013, item 682. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WMP20130000682
Urbaniak-Zając, D. (2008). Rzeczywistość pedagogiczna a sposoby jej poznawania – perspektywa interpretacyjna [Pedagogical reality and methods of understanding it: An interpretive perspective]. In K. Rubacha (Ed.), Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogiki [Conceptualization of pedagogical research subjects] (pp. 185–200). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Wojciechowska, A. (2021). Edukacja osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [Education of Individuals with Autism Spectrum Disorders]. In B. Jachimczak (Ed.), Grupy zróżnicowane w edukacji z perspektywy pedagogiki i pedagogiki specjalnej [Diverse groups in education from the perspective of pedagogy and special education] (pp. 205– 229). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Zamkowska, A. (2017). Rola nauczyciela wspomagającego uczniów z zaburzeniami autystycznymi z perspektywy doświadczeń nauczycieli [The role of support teachers for students with autism spectrum disorders from teachers’ perspective]. In E. Sałata & J. Bojanowicz (Eds.), Kształcenie nauczycieli do funkcjonowania w zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej. Teoria i praktyka [Teacher training for functioning in a changing educational reality: Theory and practice] (pp. 201–212). Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny.
Zamkowska, A., & Nogaj, P. (2024). Scope of co-teachers’ tasks in Polish elementary schools. International Journal of Special Education, 39(1), 164–179. https://internationalsped.com/ijse/article/view/1549
Zamkowska, A., & Snopek, M. (2017). Rozwój kompetencji nauczyciela wspomagającego ucznia z autyzmem [Development of competencies for support teachers of students with autism]. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 3, 95–105. https://edukacjaustawicznadoroslych.eu/images/2017/3/09_3_2017.pdf
Copyright (c) 2024 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: