Therapeutic Aspects of Literary Proper Names in the Education of Preschool Children with Communication Difficulties
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the work is to emphasize the validity of using literary proper names for stimulation and/or language therapy at the level of all language subsystems, and also for developing social competences and emotional intelligence, as well.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research problem is the issue of literary pseudonyms and their use in the therapy and linguistic, social and emotional education of pre- school children with communication difficulties. The analysis of selected texts in terms of the function and meaning of the onyms appearing in them, along with an exemplification of their use in the educational and therapeutic process, is the main methodological strategy adopted in this article.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The work highlights the need to improve language and communication skills through education in the field of key competencies, and it describes and char- acterizes them indicating the possibilities of using literary pseudonyms in the therapy of children with communication difficulties.
RESEARCH RESULTS: The onomastic layer of the selected works, in addition to the obvious and long-recognized functions - nominative, expressive, semantic, cultural, can also have an educational and therapeutic function. Appropriately and consciously selected onyms for therapy support the building lexical resources, understanding grammatical rules and meanings, obtaining the fluency in creating narratives and stimulation of cognitive processes and thought operations.
CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: In the speech therapy, pedagogical and psychological environment, there is a need to search for attractive and eclectic therapeutic activities. The article indicates new possibilities of enriching them by using literary pseudonyms for language and emotional education, and supporting students’ motivation and maintaining their attention. Thus, it expands the scope of psycholinguistic, speech therapy and pedagogical research.
References
Balcerzan, E. (1983). Odbiorca w poezji dla dzieci. W: J. Cieślikowski i R. Waksmund (red.), Literatura i podkultura dzieci i młodzieży. Antologia opracowań (s. 143–173). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Białek, E. (2000). Szkoła emocji. Stowarzyszenie „Edukacja dla Przyszłości”.
Borda, M. i Knapik, M. (2021). Nabywanie kompetencji komunikacyjnych jako niezbędny element rozwoju człowieka w okresie dzieciństwa i adolescencji. Studia Edukacyjne, 61, 145–158. https://doi.org/10.14746/se.2021.61.8
Cieszyńska, J. (2013). Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa. Omega Stage Systems – Jędrzej Cieszyński.
Cywińska, M. (2017). Opanowywanie języka i mowy przez dziecko. W: M. Cywińska (red.), Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka. Wybrane aspekty (s. 13–31). Wydawnictwo Naukowe UAM.
Czaplicka-Jedlikowska, M. (2007). Edukacyjne aspekty nazw własnych w literaturze dla dzieci. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Frycie, S. (2001). Polskie baśnie, bajki i opowieści fantastyczne dla dzieci z lat 1970–1989. W: A. Baluch i K. Gajda (red.), Sezamie, otwórz się! Z nowszych badań nad literaturą dla dzieci i młodzieży w Polsce i za granicą (s. 66–93). Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Gałkowski, A. (2011). Chrematonimy w funkcji kulturowo-użytkowej. Onomastyczne studium porównawcze na materiale polskim, włoskim, francuskim. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Górecka-Mostowicz, B. (2005). Co dzieci wiedzą o emocjach. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Grabias, S. (1997). Mowa i jej zaburzenia. Audiofonologia, 10, 9–36. http://ptnzs.org.pl/audiofonologia/AUDIOFONOLOGIA_TOM_X_1997/art1.pdf
Kosyl, C. (2005). Nazwy własne w literaturze pięknej. W: E. Rzetelska-Feleszko (red.), Polskie nazwy własne. Encyklopedia (s. 363–387). Wydawnictwo Instytutu Języka Polskiego PAN.
Kurcz, I. (2011). O wzajemnych zależnościach kompetencji językowej i kompetencji komunikacyjnej. Czasopismo Psychologiczne, 17(2), 153–160. http://www.czasopismopsychologiczne.pl/artykul/o-wzajemnych-zalenociach-kompetencji-jzykowej-i-kompetencji-komunikacyjnej,314
Pajdzińska, A. (1999). Jak mówimy o uczuciach? Poprzez analizę frazeologizmów do językowego obrazu świata. W: J. Bartmiński (red.), Językowy obraz świata (s. 83–101). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Panasiuk, J. (2019). Sprawności komunikacyjne w postępowaniu logopedycznym. Od Aspergera do Williamsa. Logopedia, 48(2), 57–78. https://www.logopedia-ptl.pl/index.php/logopedia/article/view/logopedia48-2-panasiuk
Papuzińska, J. (1996). Dziecko w świecie emocji literackich. Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Pylyshyn, Z. (1999). Cóż takiego jest w umyśle (A. Dembińska, tłum.). W: Z. Chlewiński (red.), Modele umysłu. Zbiór tekstów (s. 50–78). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Śmieja, M. i Orzechowski, J. (red.). (2008). Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Tomasello, M. (2002). Kulturowe źródła ludzkiego poznawania (J. Rączaszek, tłum.). Państwowy Instytut Wydawniczy.
Tuwim, J. (1950). Pegaz dęba. Czytelnik.
Waksmund, R. (1986). Literatura pokoju dziecinnego. Nasza Księgarnia.
Zabawa, K. (2017). Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych. Akademia Ignatianum, WAM.
Copyright (c) 2024 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: