(Re)constructions of Masculinity in the Entertainment Program “Gentlemen and Peasants” Broadcast on TTV: The Perspective of Pedagogical Research

Keywords: masculinity, gender, ‘pulsating’ pedagogical categories, television programme, symbolic violence

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the analysis is to learn about the dominant messages presented in the program “Gentlemen and Peasants”.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research sought to answer the question: What discourses of masculinity referring identity, corporeality, home and family, professional work, free time) can be distinguished in the message of the aforementioned program. The research sample consisted of 2 seasons of the programme (12 episodes in total), broadcast in 2019–2024. The data collection method was secondary source searching, and the analytical strategy was discourse analysis.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The article adopts a constructivist approach to gender, recognizing that biological differences between the sexes should not affect the social order. The naturalization of gender causes the domination of men over women and other men, imposing on them ideas of true masculinity, which are changing, m.in example, under the influence of patterns of popular culture. One of her creations, a television program entitled “Gentlemen and Peasants”, was analyzed.

RESEARCH RESULTS: Discourses referring to the gentleman and the peasant were exteriorized by assigning them to pedagogical categories, i.e. identity, corporeality, family home and family, professional work, career and free time. They were based on the mutual contradictions intended to discredit the peasant, normalizing the gentleman and life in the city.

CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS AND APPLICABLE VALUE OF THE RESEARCH: The program may have a negative impact on the socialization and upbringing of the recipient (especially children and youth). It transmits destructive patterns of masculinity, polarizes society disseminates gender stereotypes, normalizes brutal behavior, ridicules and stigmatizes the men featured in it, and makes a recidivist a celebrity.

References

Arcimowicz, K. (2003). Obraz mężczyzny w polskich mediach. Prawda, fałsz, stereotyp. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Bourdieu, P. (2004). Męska dominacja (L. Kopciewicz, tłum.). Oficyna Naukowa.

Cegielski, T. (2011). Gentleman versus self-made-man. Dwa wzorce społeczne wiktoriańskiej Anglii. Gentleman versus self-made-man. W: B. Szlachta (red.), Myśl i polityka. Księga pamiątkowa dedykowana profesorowi Jackowi Marii Majchrowskiemu (s. 33–50). Oficyna Wydawnicza FAM.

Connell, R. (1995). Masculinities. University of California Press.

Fiske, J. (2010). Zrozumieć kulturę popularną (K. Sawicka, tłum.). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego.

Foucault, M. (1977). Archeologia wiedzy (A. Siemek, tłum.). Państwowy Instytut Wydawniczy.

Gaze, M. (2005). Językowy obraz wieśniaka we współczesnej polszczyźnie. Studia Obszarów Wiejskich, 40, 181–187. http://dx.doi.org/10.7163/SOW.40.13

Jabłońska, B. (2011). Krytyczna analiza dyskursu w świetle założeń socjologii fenomenologicznej (dylematy teoretyczno-metodologiczne). Przegląd Socjologii Jakościowej, 9(1), 48–61.

Juszczyk, S. (2013). Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Konarzewski, K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Ładżyński, A. (2017). Dom rodzinny jako kategoria pedagogiczna. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Melosik, Z. (2006). Kryzys męskości w kulturze współczesnej (wyd. 2). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Orłowska, M. (2020). Czas wolny jako środowisko życia. W: J. Madalińska-Michalak i A. Wiłkomirska (red.), Pedagogika i edukacja wobec kryzysu zaufania, wspólnotowości i autonomii (s. 425–431). Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Pikuła, N.G. (2017). Czynniki różnicujące przebieg kariery zawodowej kobiet i mężczyzn – z perspektywy osób starszych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 20(2/78), 95–111.

Pilch, T. i Bauman, T. (2000). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Rubacha, K. (2016). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Rutkowiak, J. (1995). „Pulsujące kategorie” – jako wyznaczniki mapy odmian myślenia o edukacji. W: J. Rutkowiak (red.), Odmiany myślenia o edukacji (s. 10–21). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Published
2025-03-31
How to Cite
Zaworska-Nikoniuk, D. (2025). (Re)constructions of Masculinity in the Entertainment Program “Gentlemen and Peasants” Broadcast on TTV: The Perspective of Pedagogical Research. HORIZONS OF EDUCATION, 24(69), 63-73. https://doi.org/10.35765/hw.2025.2469.08
Section
Thematic Articles