(Re)constructions of Masculinity in the Entertainment Program “Gentlemen and Peasants” Broadcast on TTV: The Perspective of Pedagogical Research
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the analysis is to learn about the dominant messages presented in the program “Gentlemen and Peasants”.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research sought to answer the question: What discourses of masculinity referring identity, corporeality, home and family, professional work, free time) can be distinguished in the message of the aforementioned program. The research sample consisted of 2 seasons of the programme (12 episodes in total), broadcast in 2019–2024. The data collection method was secondary source searching, and the analytical strategy was discourse analysis.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The article adopts a constructivist approach to gender, recognizing that biological differences between the sexes should not affect the social order. The naturalization of gender causes the domination of men over women and other men, imposing on them ideas of true masculinity, which are changing, m.in example, under the influence of patterns of popular culture. One of her creations, a television program entitled “Gentlemen and Peasants”, was analyzed.
RESEARCH RESULTS: Discourses referring to the gentleman and the peasant were exteriorized by assigning them to pedagogical categories, i.e. identity, corporeality, family home and family, professional work, career and free time. They were based on the mutual contradictions intended to discredit the peasant, normalizing the gentleman and life in the city.
CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS AND APPLICABLE VALUE OF THE RESEARCH: The program may have a negative impact on the socialization and upbringing of the recipient (especially children and youth). It transmits destructive patterns of masculinity, polarizes society disseminates gender stereotypes, normalizes brutal behavior, ridicules and stigmatizes the men featured in it, and makes a recidivist a celebrity.
References
Arcimowicz, K. (2003). Obraz mężczyzny w polskich mediach. Prawda, fałsz, stereotyp. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Bourdieu, P. (2004). Męska dominacja (L. Kopciewicz, tłum.). Oficyna Naukowa.
Cegielski, T. (2011). Gentleman versus self-made-man. Dwa wzorce społeczne wiktoriańskiej Anglii. Gentleman versus self-made-man. W: B. Szlachta (red.), Myśl i polityka. Księga pamiątkowa dedykowana profesorowi Jackowi Marii Majchrowskiemu (s. 33–50). Oficyna Wydawnicza FAM.
Connell, R. (1995). Masculinities. University of California Press.
Fiske, J. (2010). Zrozumieć kulturę popularną (K. Sawicka, tłum.). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego.
Foucault, M. (1977). Archeologia wiedzy (A. Siemek, tłum.). Państwowy Instytut Wydawniczy.
Gaze, M. (2005). Językowy obraz wieśniaka we współczesnej polszczyźnie. Studia Obszarów Wiejskich, 40, 181–187. http://dx.doi.org/10.7163/SOW.40.13
Jabłońska, B. (2011). Krytyczna analiza dyskursu w świetle założeń socjologii fenomenologicznej (dylematy teoretyczno-metodologiczne). Przegląd Socjologii Jakościowej, 9(1), 48–61.
Juszczyk, S. (2013). Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Konarzewski, K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Ładżyński, A. (2017). Dom rodzinny jako kategoria pedagogiczna. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Melosik, Z. (2006). Kryzys męskości w kulturze współczesnej (wyd. 2). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Orłowska, M. (2020). Czas wolny jako środowisko życia. W: J. Madalińska-Michalak i A. Wiłkomirska (red.), Pedagogika i edukacja wobec kryzysu zaufania, wspólnotowości i autonomii (s. 425–431). Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Pikuła, N.G. (2017). Czynniki różnicujące przebieg kariery zawodowej kobiet i mężczyzn – z perspektywy osób starszych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 20(2/78), 95–111.
Pilch, T. i Bauman, T. (2000). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Rubacha, K. (2016). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Rutkowiak, J. (1995). „Pulsujące kategorie” – jako wyznaczniki mapy odmian myślenia o edukacji. W: J. Rutkowiak (red.), Odmiany myślenia o edukacji (s. 10–21). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Copyright (c) 2024 HORIZONS OF EDUCATION

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: