Edytorial: Męskość a wychowanie

Abstrakt

We współczesnym dyskursie nauk humanistycznych i społecznych, ale także w publicystycznych debatach coraz głośniej wybrzmiewa pytanie o męskość – o to, czym/jaką była i czym/jaką jest oraz czym/jaką może/powinna być w różnych konstelacjach zmian kulturowo-społecznych. Czy jest zasadne mówić o męskości w liczbie pojedynczej, czy raczej w liczbie mnogiej? I jaki jest związek między „nowymi” konceptualizacjami męskości i wychowania do niej? Autorzy artykułów zamieszczonych w oddawanym do rąk Czytelników kolejnym zeszycie „Horyzontów Wychowania” podjęli namysł nad pytaniami, odczytując i odsłaniając znaczenia męskości z różnych perspektyw. Przyjrzeli się kulturowym wzorcom męskości oraz jej stereotypizacji i – jak niektórzy z Nich uznali za stosowne – poddali krytycznej analizie. Podjęli też ważne wątki kryzysu męskości ujawniającego się w autorelacjach i relacjach z innymi – bliższymi i dalszymi osobami, który znosi z męskości odium bycia homogeniczną i jednocześnie niepodważalną, nabytą na stałe wartością. W tym kontekście wychowanie do męskości zaczyna nabierać znaczeń całożyciowego doświadczania egzystencjalnego o cechach heterochromicznych i heterotopicznych.

Opublikowane
2025-03-31
Jak cytować
Walczak, A., & Pankalla, A. (2025). Edytorial: Męskość a wychowanie. Horyzonty Wychowania, 24(69), 7. https://doi.org/10.35765/hw.2025.2469.02