Edytorial: Męskość a wychowanie
Abstrakt
We współczesnym dyskursie nauk humanistycznych i społecznych, ale także w publicystycznych debatach coraz głośniej wybrzmiewa pytanie o męskość – o to, czym/jaką była i czym/jaką jest oraz czym/jaką może/powinna być w różnych konstelacjach zmian kulturowo-społecznych. Czy jest zasadne mówić o męskości w liczbie pojedynczej, czy raczej w liczbie mnogiej? I jaki jest związek między „nowymi” konceptualizacjami męskości i wychowania do niej? Autorzy artykułów zamieszczonych w oddawanym do rąk Czytelników kolejnym zeszycie „Horyzontów Wychowania” podjęli namysł nad pytaniami, odczytując i odsłaniając znaczenia męskości z różnych perspektyw. Przyjrzeli się kulturowym wzorcom męskości oraz jej stereotypizacji i – jak niektórzy z Nich uznali za stosowne – poddali krytycznej analizie. Podjęli też ważne wątki kryzysu męskości ujawniającego się w autorelacjach i relacjach z innymi – bliższymi i dalszymi osobami, który znosi z męskości odium bycia homogeniczną i jednocześnie niepodważalną, nabytą na stałe wartością. W tym kontekście wychowanie do męskości zaczyna nabierać znaczeń całożyciowego doświadczania egzystencjalnego o cechach heterochromicznych i heterotopicznych.
Copyright (c) 2025 Horyzonty Wychowania

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: