The Androgynous Subject and its (Be)Coming

Keywords: androgynous/androgyny, androgynous subject, source, (be)coming, pathicity (experientialism)

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The aim of this paper is to provide a synthetic description of the androgynous subject in the process of becoming self, at the same time being it as a source.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The main problem discussed here is expressed in the question: How may one adopt a “different approach” to the reflection upon the category of subject being the androgynous subject, so as to be able to reveal the aspects that constitute its source and are the source of its becoming? There was applied the principle of research framing of the main steps of the metha hodos of the meanings of the androgynous subject and its (be)coming.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: “I am” is the core of the presence of the self in the space-time in the convolutions of I am female and I am male while being a woman or a man. These splices “define” the androgynous subject that has a voice in the becoming. The becoming reveals the twofold situationality of being an androgynous subject.

RESEARCH RESULTS: The article presents a framework for the conceptualisation of the androgynous subject “over,” but not “beyond” the cultural approach to androgyny as the combining of complementing male and female properties. The authors point to the category of the (be)coming of such subject and the citationality source ‘inscribed’ sensation of masculinity and femininity in their multiplicity and diversity.

CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: In considering the androgynous subject and its (be)coming, one should take into consideration the postulate of French post-phenomenology, which calls for switching from thinking about experiencing something (femininity and masculinity) to thinking about how something is experienced (femininity and masculinity in their multiplicity and diversity), which allows this subject to be exposed in the uneasy process of becoming.

References

Bem, S.L. (2000). Męskość. Kobiecość. O różnicach wynikających z płci (S. Pikiel, tłum.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Braidotti, R. (2014). Po człowieku (J. Bednarek i A. Kowalczyk, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Burszta, W.J. (1998). Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Depraz, N. (2010). Zrozumieć fenomenologię. Konkretna praktyka (A. Czarnecka, tłum.). Oficyna Naukowa.

Heidegger, M. (1996). Przyczynki do filozofii. (Z wydarzania) (B. Baran i J. Mizera, tłum.). Wydawnictwo Baran i Suszczyński.

Heidegger, M. (1999). Ku rzeczy myślenia (K. Michalski, J. Mizera i C. Wodziński, tłum.). Fundacja Aletheia.

Heidegger, M. (2020). Źródło dzieła sztuki (B. Jasiński, tłum). Wydawnictwo Ethos.

Hermans, H.J.M. (2001). The dialogical self: Toward a theory of personal and cultural positioning. Culture Psychology, 7(3), s. 243–281. https://doi.org/10.1177/1354067X0173001

Kluczyńska, U., Dynarski, W. i Kłonkowska, A.M. (2016). Poza schematem. Społeczny konstrukt płci i seksualności. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Kluczyńska, U. i Kłonkowska, A.M. (2024). Socjologia męskości. Teorie w badaniach. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Kłonkowska, A.M. (red.). (2012). Transpłciowość – androgynia. Studia o przekraczaniu płci. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Kłonkowska, A.M. (2017). Płeć: dana czy zadana? Strategie negocjacji (nie)tożsamości transpłciowej w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Lipińska-Grobelny, A. (2008). Męskość, kobiecość, androgynia a doświadczanie stresu zawodowego. Medycyna Pracy, 59(6), s. 453–460.

Maldiney, H. (2011). Phénoménologie et sciences humaines. Éditions L’Ȃge d’Homme.

Maldiney, H. (2012). L’art, l’éclair de l’étre. Éditions du Cerf.

Maldiney, H. (2017). O przekraczaniu pasywności (M. Murawska, tłum.) W: J. Migasiński i M. Pokropski (red.), Główne problemy współczesnej fenomenologii (s. 150–200). Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Mrówka, K. (2005). Androgyn. Rzecz o ontologii płci. Polgres Multimedia.

Murawska, M. (2023). Fenomenologia i jej cień. Zwrot estetyczny w postfenomenologii francuskiej. Wydawnictwo IFiS PAN.

Rudaś-Grodzka, M. i in. (red.). (2014). Encyklopedia gender. Płeć w kulturze. Wydawnictwo Czarna Owca.

Vattimo, G. (2015). Dialektyka, różnica, myśl słaba (M. Surma-Gawłowska i A. Zawadzki, tłum.). W: M. Surma-Gawłowska i A. Zawadzki (red.), Myśl mocna. Myśl słaba. Hermeneutyka włoska od polowy XX wieku. Antologia tekstów (s. 133–147). Księgarnia Akademicka.

Walczak, A. (2012). Creation of pedagogical knowledge from the perspective of the archetypal dimension of masculinity and femininity. Ars Educandi, 9, 152–174.

Walczak, A. (2019a). Od wydarzenia ku wy-darzaniu. W: A. Walczak i A. Jocz. Doświadczenie duchowości. Konteksty filozoficzno-literackie (s. 88–98). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Walczak, A. (2019b). Cielesność – źródło i immanentny element doświadczenia duchowego. W: A. Walczak i A. Jocz. Doświadczenie duchowości. Konteksty filozoficzno-literackie (s. 4052). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Walczak, A. (2023). Bycie ciałem i cielesnością. W: A. Walczak. W-obec śmierci. Studium intymności sytuacji granicznej (s. 37–53). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Ziemińska, R. (2018). Niebinarne i wielowarstwowe pojęcie płci. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Published
2025-06-30
How to Cite
Walczak, A. (2025). The Androgynous Subject and its (Be)Coming. HORIZONS OF EDUCATION, 24(70), 101-110. https://doi.org/10.35765/hw.2025.2470.11

Most read articles by the same author(s)