The Sense of Contentment and Satisfaction of General Secondary School Students in the Context of Their School Musical Activities
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to present how music lessons are perceived by students, to what extent they evoke positive feelings, emotions, bring joy, satisfaction, a sense of agency, stimulate their musical interests, give satisfaction and to what extent they cause unpleasant feelings of stress, dread, fear, dissatisfaction or boredom.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The main research problem comes down to the question of how music classes are evaluated by current and former students? The research was conducted among students using the diagnostic survey method, and among students of the pedagogical faculty using the narrative research method.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The article refers to the problems and goals of the research in the introduction, situates the issues discussed in the context of contemporary school practice. The main area of argument is a chapter describing the results of the author’s own empirical research and the conclusions drawn from them.
RESEARCH RESULTS: Based on the described studies, it can be stated that students are not satisfied with school music classes, both compulsory and additional, extracurricular, they do not develop their musical interests, they arouse many negative emotions, are a source of stress, fear, anxiety. They rarely cause states of delight, joy, or emotion.
CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: Music education requires far-reaching changes. The research results should be taken very seriously into account in designing changes in education, as well as in their work by music teachers.
References
Czapiński, J. (1994). Psychologia szczęścia. Przegląd badań i zarys teorii cebulowej. Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Fritz-Schubert, E. (2011). Schulfach Glück. Wie ein neues Fach die Schule verändert Freiburg. Buch Verlag Herde.
Grusiewicz, M. (2020). Współczesne wyzwania powszechnej edukacji muzycznej. Przemiany na świecie a polskie reformy.Annales UniversitatisMariae Curie-Skłodowska. Sectio J – Paedagogia-Psychologia, 2(33),103−116.
Grusiewicz, M. (2021). Dlaczego edukacja muzyczna jest ważna?. W: A. Kamińska-Małek i P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Współczesny stan etapów i dziedzin edukacji w Polsce (s. 131−142). Wyższa Szkoła Humanitas.
Grusiewicz, M. (2022). Powszechna edukacja muzyczna w warunkach obowiązku szkolnego i tradycyjnych ocen szkolnych. W: D. Morańska i P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Współczesne zagadnienia wychowania i kształcenia. Zwrot w stronę edukacji jutra (s.87−98). Wyższa Szkoła Humanitas.
Grusiewicz, M. (2025). Edukacja muzyczna w polskim szkolnictwie ogólnokształcącym. Opinie, analizy na tle współczesnych praktyk szkolnych i innych przedmiotów. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Hartman, J. (2019, 1 czerwca). Współczesna szkoła upadnie wraz z państwami [rozmowa Karoliny Kuty i Michała Niepytalskiego z Janem Hartmanem]. HOLISTIC. https://holistic.news/wspolc+zesna-szkola-upadnie-wraz-z-panstwami/
Kaczmarek, Ł.D. (2016). Pozytywne interwencje psychologiczne. Dobrostan a zachowania intencjonalne. Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Karaś, D. (2019), Pojęcia i koncepcje dobrostanu. Przegląd i próba uporządkowania. Studia Psychologica. Theoria et praxis, 19(2), 5−23.
Kizeweter, A. (2016). Szczęśliwy uczeń – szczęśliwy nauczyciel. Dobrostan szkolny wyzwaniem dla edukacji. W: J. Skibai J. Wojciechowska (red.), Współczesna edukacja. Wielopłaszczyznowość zadań (s. 27−36). Wydawnictwo Libron.
Kwiatkowska, H. (red.). (2015). Uczłowieczyć komunikację. Nauczyciel wobec ucznia w przestrzeni szkolnej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kwieciński, Z. (2018). Utrata złudzeń edukacji publicznej. Fatalne dziedzictwo, eskapizm elit, iskry nadziei. Studia Edukacyjne, 49, 25−39.
Schleicher, A. (2019). Edukacja światowej klasy. Jak kształtować systemy szkolne na miarę XXI wieku (K. Kwiatosz, tłum.). Związek Nauczycielstwa Polskiego.
Trempała, E. (2011). Edukacja formalna (szkolna) i edukacja nieformalna (równoległa, nieszkolna, pozaszkolna). Przegląd Pedagogiczny, 1, 95−104.
Copyright (c) 2025 HORIZONS OF EDUCATION

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms:
