Poczucie zadowolenia i satysfakcji uczniów szkół ogólnokształcących w kontekście ich szkolnych aktywności muzycznych

Słowa kluczowe: lekcje muzyki, szkoła ogólnokształcąca, odczucia uczniów, opinie uczniów, poczucie zadowolenia

Abstrakt

CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest przedstawienie, jak lekcje muzyki są odbierane przez uczniów, w jakim zakresie wywołują pozytywne odczucia, emocje, sprawiają radość, zadowolenie, poczucie sprawczości, pobudzają ich zainteresowania muzyczne, sprawiają satysfakcję, a na ile powodują przykre odczucia stresu, strachu, lęku, bojaźni, niezadowolenia czy nudy.

PROBLEM I METODY BADAWCZE: Główny problem badawczy sprowadza się do pytania, jak przez obecnych i byłych uczniów oceniane są zajęcia muzyczne. Badania uczniów przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego, studentów kierunku pedagogicznego metodą badań narracyjnych.

PROCES WYWODU: Artykuł we wstępie odwołuje się problemów i celów badań, umiejscawia poruszane zagadnienia w kontekście współczesnej praktyki szkolnej. Główny obszar dowodzenia stanowi rozdział opisujący wyniki własnych badań empirycznych i wnioski z nich wypływające.

WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Na podstawie opisywanych badań można stwierdzić, że ze szkolnych zajęć muzycznych, zarówno obowiązkowych, jak i dodatkowych, pozalekcyjnych, uczniowie nie są zadowoleni, nie rozwijają one ich zainteresowań muzycznych, wzbudzają wiele negatywnych emocji, są źródłem stresu, strachu, bojaźni. Rzadko kiedy powodują stany zachwytu, radości, wzruszenia.

WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Edukacja muzyczna wymaga daleko idących zmian. Wyniki badań powinny być bardzo poważnie wzięte pod uwagę w projektowaniu zmian w edukacji, jak również powinni uwzględniać je w swojej pracy nauczyciele muzyki.

Bibliografia

Czapiński, J. (1994). Psychologia szczęścia. Przegląd badań i zarys teorii cebulowej. Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Fritz-Schubert, E. (2011). Schulfach Glück. Wie ein neues Fach die Schule verändert Freiburg. Buch Verlag Herde.

Grusiewicz, M. (2020). Współczesne wyzwania powszechnej edukacji muzycznej. Przemiany na świecie a polskie reformy.Annales UniversitatisMariae Curie-Skłodowska. Sectio J – Paedagogia-Psychologia, 2(33),103−116.

Grusiewicz, M. (2021). Dlaczego edukacja muzyczna jest ważna?. W: A. Kamińska-Małek i P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Współczesny stan etapów i dziedzin edukacji w Polsce (s. 131−142). Wyższa Szkoła Humanitas.

Grusiewicz, M. (2022). Powszechna edukacja muzyczna w warunkach obowiązku szkolnego i tradycyjnych ocen szkolnych. W: D. Morańska i P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Współczesne zagadnienia wychowania i kształcenia. Zwrot w stronę edukacji jutra (s.87−98). Wyższa Szkoła Humanitas.

Grusiewicz, M. (2025). Edukacja muzyczna w polskim szkolnictwie ogólnokształcącym. Opinie, analizy na tle współczesnych praktyk szkolnych i innych przedmiotów. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Hartman, J. (2019, 1 czerwca). Współczesna szkoła upadnie wraz z państwami [rozmowa Karoliny Kuty i Michała Niepytalskiego z Janem Hartmanem]. HOLISTIC. https://holistic.news/wspolc+zesna-szkola-upadnie-wraz-z-panstwami/

Kaczmarek, Ł.D. (2016). Pozytywne interwencje psychologiczne. Dobrostan a zachowania intencjonalne. Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Karaś, D. (2019), Pojęcia i koncepcje dobrostanu. Przegląd i próba uporządkowania. Studia Psychologica. Theoria et praxis, 19(2), 5−23.

Kizeweter, A. (2016). Szczęśliwy uczeń – szczęśliwy nauczyciel. Dobrostan szkolny wyzwaniem dla edukacji. W: J. Skibai J. Wojciechowska (red.), Współczesna edukacja. Wielopłaszczyznowość zadań (s. 27−36). Wydawnictwo Libron.

Kwiatkowska, H. (red.). (2015). Uczłowieczyć komunikację. Nauczyciel wobec ucznia w przestrzeni szkolnej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kwieciński, Z. (2018). Utrata złudzeń edukacji publicznej. Fatalne dziedzictwo, eskapizm elit, iskry nadziei. Studia Edukacyjne, 49, 25−39.

Schleicher, A. (2019). Edukacja światowej klasy. Jak kształtować systemy szkolne na miarę XXI wieku (K. Kwiatosz, tłum.). Związek Nauczycielstwa Polskiego.

Trempała, E. (2011). Edukacja formalna (szkolna) i edukacja nieformalna (równoległa, nieszkolna, pozaszkolna). Przegląd Pedagogiczny, 1, 95−104.

Opublikowane
2025-09-30
Jak cytować
Grusiewicz, M. (2025). Poczucie zadowolenia i satysfakcji uczniów szkół ogólnokształcących w kontekście ich szkolnych aktywności muzycznych. Horyzonty Wychowania, 24(71), 33-43. https://doi.org/10.35765/hw.2025.2471.05