Between Music Education and Music Therapy. Two Perspectives on Work With Music
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of this article is to identify the common elements shared by music education and music therapy, as well as the areas in which these two fields clearly differ, with particular emphasis on music therapy as a field still insufficiently recognized within the Polish educational and therapeutic system.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The main research problem is expressed in the question: What elements link music education and music therapy, and in which aspects do these fields differ significantly in terms of objectives, working methods, and functions? The discussion is based on theoretical publications in the fields of music education and music therapy. A comparative content analysis method was applied, supplemented by references to the author’s own professional experiences.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: Based on definitions of music education and music therapy, the goals of both approaches to engaging music and related activities in work with children were compared, with attention paid to distinguishing between musical and non-musical goals. Next, the paper examines how selected music-based activities are implemented, taking into account the range of competencies required for their appropriate execution.
RESEARCH RESULTS: The study demonstrates significant differences in objectives, professional competencies, and target groups between educational and therapeutic practices. Areas of divergent interpretations of concepts and practices were identified.
CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: The findings indicate the need to raise both public and professional awareness of what music therapy is, how it functions, and the role and competencies of a music therapist. At the same time, it is recommended to enrich and transform the educational process by more fully integrating philosophies and approaches derived from music therapy and various forms of arts-based therapy. The results of the analyses presented have practical applications in educational and therapeutic settings.
References
Białkowski, A. (2001). Powszechna edukacja muzyczna. Współczesne zagrożenia i dylematy. Wychowanie Muzyczne w Szkole, 4(226), 179–184.
Bruscia, K. (2014). Defining music therapy (wyd. 3). Barcelona Publishers.
Bunt, L. i Stige, B. (2014). Music therapy: An art beyond words (wyd. 2). Routledge.
Cesarz, H. (2003). Muzykoterapeuta dźwiękiem mówiący, czyli kilka refleksji na temat komunikacji za pomocą instrumentu. Muzykoterapia Polska, 2(6), 7–12.
Clayton, M., Herbert, T. i Middleton, R. (red.). (2012). The cultural study of music: A critical introduction. Routledge.
Clough, N. i Tarr, J. (red.). (2021). Addressing issues of mental health in schools through the arts: Teachers and music therapists working together. Routledge.
Colwell, R. i Richardson, C. (red.). (2002). The new handbook of research on music teaching and learning. Oxford University Press.
Grusiewicz, M. (2025). Edukacja muzyczna w polskim szkolnictwie ogólnokształcącym. Opinie, analizy na tle współczesnych praktyk szkolnych i innych przedmiotów. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Kataryńczuk-Mania, L., Kołodziejski, M. i Kisiel, M. (2018). Orientacje w metodologii badań edukacyjno-muzycznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Kijowska, I.M. i Sorokosz, I. (red.). (2014). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne: Wybrane aspekty metodyczne. Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej.
Lune, H. i Berg, B.L. (2017). Qualitative research methods for the social sciences. Pearson.
Moonga, N. i Thomas, N. (2025). Overview of music therapy as a profession. W: M. Viega, A. dos Santos i B. Wheeler (red.), Music therapy handbook (wyd. 3, s. 3–18). Guilford Press.
Natanson, T. (1979). Wstęp do nauki o muzykoterapii. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Przychodzińska, M. (1979). Muzyka i wychowanie. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 28 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. (2024). (Dz. U. z 2024 r., poz. 996). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20240000996
Słyk, U. i Kisiel, M. (2022). Inspiracje muzyczne w procesie rozwijania postawy twórczej i kreatywnej aktywności uczniów edukacji wczesnoszkolnej. Akademia WSB.
Stachyra, K. (2014). Podstawy muzykoterapii (wyd. 2). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Stachyra, K. (2017). Metoda wizualizacji kierowanej z muzyką w kontekście terapeutycznym i edukacyjnym. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Tatarkiewicz, W. (1985). Historia estetyki. T. 1: Estetyka starożytna. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Wheeler, B.L. (2015). Music therapy handbook. Guilford Press.
Woodward, S. (2000). A response to James Robertson’s “An educational model for music therapy: The case for a continuum”. British Journal of Music Therapy, 14(2), 94–98.
Wróblewski, P. (2015). Świadomość zakresu pojęcia „muzykoterapia” wśród pedagogów muzycznych. [Niepublikowana praca licencjacka]. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej.
Żmigrodzki, P. (red.). (2013, 3 września). Terapia. W: Wielki słownik języka polskiego. https://wsjp.pl/haslo/podglad/4285/terapia
Żmigrodzki, P. (red.). (2017, 4 stycznia). Edukacja. W: Wielki słownik języka polskiego. https://wsjp.pl/haslo/podglad/54773/edukacja
Copyright (c) 2025 HORIZONS OF EDUCATION

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms:
