Pomiędzy edukacją muzyczną a muzykoterapią. Dwie perspektywy pracy z muzyką

Słowa kluczowe: edukacja muzyczna, muzykoterapia, kompetencje nauczycieli, kompetencje muzykoterapeutów, funkcje muzyki

Abstrakt

CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest określenie elementów wspólnych dla edukacji muzycznej i muzykoterapii oraz kwestii, w których obie dziedziny wyraźnie się różnią, ze szczególnym uwzględnieniem muzykoterapii jako dziedziny wciąż słabo rozpoznawalnej w polskim systemie edukacyjnym i terapeutycznym.

PROBLEM I METODY BADAWCZE: Główny problem badawczy stanowi pytanie, jakie elementy łączą edukację muzyczną i muzykoterapię, a w jakich aspektach obie dziedziny różnią się istotnie pod względem celów, form pracy i funkcji. W rozważaniach wzięto pod uwagę publikacje teoretyczne z zakresu edukacji muzycznej i muzykoterapii. Zastosowano metodę analizy porównawczej uzupełnionej odniesieniami do doświadczeń własnych.

PROCES WYWODU: Na podstawie definicji edukacji muzycznej i muzykoterapii dokonano zestawienia celów obu form zaangażowania muzyki i aktywności z nią związanych w pracy z dzieckiem, zwracając uwagę na rozróżnienie między celami muzycznymi i niemuzycznymi. Następnie przyjrzano się sposobom realizacji wybranych aktywności bazujących na muzyce, uwzględniając przy tym zakres kompetencji niezbędnych do ich prawidłowego przeprowadzenia.

WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wykazano istotne różnice w celach, kompetencjach specjalistów oraz odbiorcach działań edukacyjnych i terapeutycznych. Zidentyfikowano obszary odmiennej interpretacji pojęć i praktyk.

WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Wyniki wskazują na potrzebę podnoszenia świadomości społecznej i zawodowej dotyczącej tego, czym jest i na czym polega muzykoterapia, oraz roli i kompetencji muzykoterapeuty. Jednocześnie rekomenduje się wzbogacenie i transformowanie procesu edukacyjnego poprzez większą integrację filozofii i podejść zaczerpniętych z muzykoterapii i różnych form terapii przez sztukę. Wyniki przedstawionych analiz mają zastosowanie praktyczne w środowiskach edukacyjnych i terapeutycznych.

Bibliografia

Białkowski, A. (2001). Powszechna edukacja muzyczna. Współczesne zagrożenia i dylematy. Wychowanie Muzyczne w Szkole, 4(226), 179–184.

Bruscia, K. (2014). Defining music therapy (wyd. 3). Barcelona Publishers.

Bunt, L. i Stige, B. (2014). Music therapy: An art beyond words (wyd. 2). Routledge.

Cesarz, H. (2003). Muzykoterapeuta dźwiękiem mówiący, czyli kilka refleksji na temat komunikacji za pomocą instrumentu. Muzykoterapia Polska, 2(6), 7–12.

Clayton, M., Herbert, T. i Middleton, R. (red.). (2012). The cultural study of music: A critical introduction. Routledge.

Clough, N. i Tarr, J. (red.). (2021). Addressing issues of mental health in schools through the arts: Teachers and music therapists working together. Routledge.

Colwell, R. i Richardson, C. (red.). (2002). The new handbook of research on music teaching and learning. Oxford University Press.

Grusiewicz, M. (2025). Edukacja muzyczna w polskim szkolnictwie ogólnokształcącym. Opinie, analizy na tle współczesnych praktyk szkolnych i innych przedmiotów. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kataryńczuk-Mania, L., Kołodziejski, M. i Kisiel, M. (2018). Orientacje w metodologii badań edukacyjno-muzycznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Kijowska, I.M. i Sorokosz, I. (red.). (2014). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne: Wybrane aspekty metodyczne. Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej.

Lune, H. i Berg, B.L. (2017). Qualitative research methods for the social sciences. Pearson.

Moonga, N. i Thomas, N. (2025). Overview of music therapy as a profession. W: M. Viega, A. dos Santos i B. Wheeler (red.), Music therapy handbook (wyd. 3, s. 3–18). Guilford Press.

Natanson, T. (1979). Wstęp do nauki o muzykoterapii. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Przychodzińska, M. (1979). Muzyka i wychowanie. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 28 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. (2024). (Dz. U. z 2024 r., poz. 996). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20240000996

Słyk, U. i Kisiel, M. (2022). Inspiracje muzyczne w procesie rozwijania postawy twórczej i kreatywnej aktywności uczniów edukacji wczesnoszkolnej. Akademia WSB.

Stachyra, K. (2014). Podstawy muzykoterapii (wyd. 2). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Stachyra, K. (2017). Metoda wizualizacji kierowanej z muzyką w kontekście terapeutycznym i edukacyjnym. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Tatarkiewicz, W. (1985). Historia estetyki. T. 1: Estetyka starożytna. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Wheeler, B.L. (2015). Music therapy handbook. Guilford Press.

Woodward, S. (2000). A response to James Robertson’s “An educational model for music therapy: The case for a continuum”. British Journal of Music Therapy, 14(2), 94–98.

Wróblewski, P. (2015). Świadomość zakresu pojęcia „muzykoterapia” wśród pedagogów muzycznych. [Niepublikowana praca licencjacka]. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej.

Żmigrodzki, P. (red.). (2013, 3 września). Terapia. W: Wielki słownik języka polskiego. https://wsjp.pl/haslo/podglad/4285/terapia

Żmigrodzki, P. (red.). (2017, 4 stycznia). Edukacja. W: Wielki słownik języka polskiego. https://wsjp.pl/haslo/podglad/54773/edukacja

Opublikowane
2025-09-30
Jak cytować
Stachyra, K. (2025). Pomiędzy edukacją muzyczną a muzykoterapią. Dwie perspektywy pracy z muzyką. Horyzonty Wychowania, 24(71), 45-55. https://doi.org/10.35765/hw.2025.2471.06